Vi har precis haft en utmätning av vår tomt då vi bygger nytt. Det kom fram att grannens staket står 60 cm in på vår tomt, längs en av sidorna som är ca 30 m långt. När vi satte ut tomtpinnarna kom grannen ut och skrek och uppträdde hotfullt och menade att vi inte får röra hans staket. Att det är "hävd" på detta då det har stått så länge. (Vi köpte tomten för några år sedan).

Någon som kan detta? Har vi inte rätt till vår tomt så som vi köpte den och så som kommunens kartor anger?
 
  • Gilla
Bettan74
  • Laddar…
låter som han vet att han gjort fel.Om det inte finns servitut eller annan officiell dokumentation tror jag han är rökt att "hävda" gammal hävd!

Tråkig början på grannsämjan dock...
 
Nej begreppet hävd har ingen formell betydelse. Däremot så är det nog så att du inte på eget bevåg får riva hans staket. Jag är osäker, men tror att du kan behöva begära handräckning från kronofogden med att ta bort staketet.
 
Möjligen kan han, om han till exempel har betande djur på sin sida staketet, hävda nyttjanderätt.
I såna fall är den ändå bara att säga upp och att han får rimlig tid på sig att ta bort staketet.

Är "intrånget" av stor betydelse för er? Annars kan man ju bara ignorera problemet för sämjans skull, men å andra sidan verkar grannen måttligt intresserad av nån sådan?
 
Jag hade helt klart byggt ett nytt staket mellan gränsen och grannens. Sen är det vara att riva hans staket.. Säkert inte så man ska göra men ibland måste man hålla folk i schack..
 
  • Gilla
byggarätt och 6 till
  • Laddar…
H
Flytta hans staket, du kan ju informera före. Hade för ett antal år sedan samma problem, grannen gick inte att prata med. Hade byggt en mindre altan och lämnat utrymme till tomtgränsen så att det fanns plats för att kunna måla. Grannen satte upp staket i anslutning till vår altan så det gick inte att komma förbi. Vi skulle dessutom lägga om plattorna och dessa skulle inte få plats om grannes staket stod kvar på nuvarande plats. Tomtpinnarna är väl synliga. Vi la plattorna och flyttade staketet, staketet är fortfarande lite inne på vår tomt, men det är snyggare om staketet är i anslutning till plattorna. Grannen sa inte så mycket sedan. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Trähus1902 och 3 till
  • Laddar…
Hej på er :)
Har byggt ett antal hus samt hjälpt två vänner med just detta problemet!
Man löser det med humanitet och vänlighet och går inte det så visar man sin rätt och klargör läget. Hade ett sådant fall, en stöddig revisor som var ihop med en rikemansdotter och trodde då att han ägde världen, men står man på sig så vinner man oftast!

Ni har rätt att följa er tomtgräns som också är utstakad!
Grannen tog en gång i tiden en rövare, tyvärr.
Bra inlägg såg jag med många rätt i, grannsämjan, mmm, samtidigt så är det eeeeer tomt han har gjort intrång i.
Be han vänligt och bestämt att ta bort/flytta staketet, kanske t.o.m. hjälpa han för den goda sakens skull.

Går han på offensiven så får ni tyvärr ta handräckning och hjälp av berörd myndighet, kolla med byggnadsnämnden och Lantmäteriet för tips, de har varit med förr!

Kolla även hur högt staket ni får bygga och om möjlighet finns plantera även en häck för att dämpa ljud från hans sida.
Man vet aldrig, han kanske får för sig att han enbart plötsligt har gräs närmast er och kör med gräsklipparen dygnet runt, hujedamej..

Näeh, sätt ner foten och gör det bästa av situationen och vik INTE ner er!

Med bästa lyckönskningar
Mikael
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 5 till
  • Laddar…
arkiplan skrev:
Vi har precis haft en utmätning av vår tomt då vi bygger nytt. Det kom fram att grannens staket står 60 cm in på vår tomt, längs en av sidorna som är ca 30 m långt. När vi satte ut tomtpinnarna kom grannen ut och skrek och uppträdde hotfullt och menade att vi inte får röra hans staket. Att det är "hävd" på detta då det har stått så länge. (Vi köpte tomten för några år sedan).

Någon som kan detta? Har vi inte rätt till vår tomt så som vi köpte den och så som kommunens kartor anger?
Den där utmätningen som görs när man sätter ut hus är inte juridiskt bindade mot en gräns och stämmer inte så bra.Det som är juridisk bindande är en förättningskarta och inga andra kartor.Det är kartan när tomten styckades.Har du inte den så för du beställa från lantmäteriet.Det bästa är att beställa en lantmäteriförättning som sätter ut gränsen och är juridiskt bindande,då har grannen ingen chans.Det är lång väntetid på förättningslantmätare cirka 6-7 månader.En förättningslantmätare tar fram den ursprungliga gränsen som det var när tomten styckades.GLÖM INTE ATT DET ÄR BARA FÖRÄTTNINGSKARTAN SOM GÄLLER.
 
  • Gilla
Selma 80 och 2 till
  • Laddar…
Det är viktigt att du står på dig. Visst är det bra med grannsämja och jag hjälper gärna mina grannar på alla möjliga sätt.
Men skulle staketet få stå så kan både ni och grannen få problem vid en eventuell försäljning av fastigheten. Det är bättre att se till att rätt är rätt, för alla parter.
 
  • Gilla
Gsb och 2 till
  • Laddar…
Första steget är att fastställa gränsens faktiska läge. LM sätter ut rör mot rimlig avgift. Om det då visar sig att någon anläggning ligger på främmande mark kan motparten kräva rättelse.

Men man kan inte utan vidare flytta, riva eller på annat sätt skada grannens grejor. Istället börjar man med att förklara sin inställning för grannen. I bästa fall enas man om frivillig flytt, och inget hindrar givetvis att båda grannarna hjälps åt.

Om det visar sig att grannen har en annan inställning kan man göra i princip precis som när man ska fordra någon på pengar: Man går till kronofogden och/eller tingsrätten i valfri ordning.
 
H
billy_baver skrev:
Första steget är att fastställa gränsens faktiska läge. LM sätter ut rör mot rimlig avgift. Om det då visar sig att någon anläggning ligger på främmande mark kan motparten kräva rättelse.

Men man kan inte utan vidare flytta, riva eller på annat sätt skada grannens grejor. Istället börjar man med att förklara sin inställning för grannen. I bästa fall enas man om frivillig flytt, och inget hindrar givetvis att båda grannarna hjälps åt.

Om det visar sig att grannen har en annan inställning kan man göra i princip precis som när man ska fordra någon på pengar: Man går till kronofogden och/eller tingsrätten i valfri ordning.
Eller så flyttar man bara staketet, har svårt att tro att grannen går till kronofogden eller Tingsrätten med krav att få flytta staketet in på grannens tomt. :)
 
Bygg ett eget staket precis innanför tomtgränsen fast på din sida. Sen kan du fråga varför han har byggt ett taket på din tomt?
Går grannen inte att prata med om detta så hade jag flyttat staketet själv. Tveksamt att man anmäler något när man själv har gjort fel. Varför ska man ge bort tomtmark gratis? Ser man ingen ljusning i grannsämjan så får man ta tjuren i hornen.
 
  • Gilla
husa550
  • Laddar…
jag hade struntat i dessa 60 cm och låtit staketet vara kvar, grannsämjan måste ju vara viktigare än futtiga halvmetern tomt.
 
  • Gilla
Ammmi
  • Laddar…
En gräns är väl en gräns?
Hade detta hänt mig, så hade jag tagit fram motorsågen och sågat ner staketet. Om nu grannen är så motvillig.
 
  • Gilla
Kristoffer Hamberg Lind och 3 till
  • Laddar…
Du skrev
jag hade struntat i dessa 60 cm och låtit staketet vara kvar, grannsämjan måste ju vara viktigare än futtiga halvmetern tomt.

Nu är det inte vad du TYCKER som är det frågan gäller. Saken gäller om någon har rätt att ta annans mark i anspråk som sin egen oavsett om det är 6, 60 eller 600 cm. Svaret på det är endast gällande lag och rättspraxis.
 
  • Gilla
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.