benja77 skrev:
Någon annan än jag som har problem med att synka zipaboxen efter senast FW uppgraderingen (0.9.999.4)? Den står bara och snurrar. Har testat att starta om boxen men det verkar inte hjälpa.
Nej det vill jag inte påstå, tycker inte att jag märker några större skillnader före och efter uppgraderingen till senaste FW.
 
svestr skrev:
Antennerna sitter klammade med 2 st slangklämmor på maströret. Egentligen är de gjorda för väggmontage. Är du bara noga när du ansluter antennerna så lyckas du. Kör aldrig boxen utan antenner. Utgångarna på boxen får absolut inte kortslutas. Är man osäker kan man mäta med en Ohm-meter mellan mittstift och jord på antennkabelns anslutning för att kontrollera att det inte är kortslutning. Man kan även mäta mellan mittstift och antennssprötet där det ska vara noll Ohm Tänk på att medföljande antennkabel (RG58) bara är 2,5 meter. Jag kommer att skarva mina. Boxen ligger på vinden just nu. Det finns bra färdiga BNC-kablar som man kan köpa. RG58 kabeln är på 50 Ohm. TV kabel är på 75 Ohm går inte att använda. När jag monterade antennerna kändes det som att de var av bra kvalité.
Lycka till !
Jag tror att jag har kommit på orsaken till att en del har fått sina duo:s förstörda vid antennbyte. Jag bytte antenn igår och tänkte att jag skulle göra det grundligt. Alltså ohmmäta från antennsprötet så långt det går. Så jag skruvade isär boxen och pillade försiktigt bort antennkontakten på kretskortet som antennen går till. Innan detta så hade jag mätt hela vägen så långt det gick. Alltså till chassigenomföringen och dit hade jag ca: 0 ohm. Men när jag mätte igenom chassigenoföringen så fick jag svajiga värden. När jag tittade närmare på genomföringen så kunde man se att den var eftermonterad, hålet var inte lika snyggt som för z-wave. Men i alla fall, med den adaptern som jag hade köpt på Kjell så blev det dålig kontakt pga att kontramuttern var dåligt åtdragen. När jag drog åt den så fick jag mer gängor och god kontakt ända i till kortet. Kan tänka mig att det kan vara så här på enstaka boxar.

Nu fungerar det grymt bra på 433-sidan. Fick in min väderstation några tempgivare och rörelsevakter som inte funkade innan. Mina markiser verkar funka varje gång man skickar en order nu också.
 
Hej!

Hur funkar det med att lägga till enheter? Jag har lina första switchar och dimmrar på väg hem nu, kan jag lägga till dessa och göra regler redan nu, och montera enheterna i vårt nya hus i efterhand? Just nu bor jag i en gammal hyresrätt.
 
Du får nog vänta tills grejerna kommer.
Du måste ha dem för att includera dom i zipan.

EDIT. kanske har jag fattat fel.
Det kvittar var du har dom, du kan börja i lägenheten och fortsätta i huset.
Om dimmrarna och puckarna ska ha samma funktion i dina regler
så är det ingen fara.
 
Redigerat:
HerrNillsson skrev:
Du får nog vänta tills grejerna kommer.
Du måste ha dem för att includera dom i zipan.

EDIT. kanske har jag fattat fel.
Det kvittar var du har dom, du kan börja i lägenheten och fortsätta i huset.
Om dimmrarna och puckarna ska ha samma funktion i dina regler
så är det ingen fara.
Det var det jag funderade på! Perfekt då kan jag ju göra klart reglerna redan innan vi flyttar in! Eller iaf inkludera dem.
Hur gör man för att inkludera dem i Zipaboxen utan att fysiskt montera dimmern bakom en strömbrytare?
 
Jo du... det finns ju flera varianter. Du kan skruva isär en strömbrytare, koppla grejerna testa att dom fungerar och ta bort dom. Annars så kan du ha en 230VAC kabel med lösa ändar fast då måste du ha koll på noll och fas. Jag tycker den varianten är lite otäck för folk som inte har bra koll på elen. Det tar väl en minut att plocka isär en strömbrytare och då kan du använda vippan för att inkludera dimmern.
 
HerrNillsson skrev:
Jo du... det finns ju flera varianter. Du kan skruva isär en strömbrytare, koppla grejerna testa att dom fungerar och ta bort dom. Annars så kan du ha en 230VAC kabel med lösa ändar fast då måste du ha koll på noll och fas. Jag tycker den varianten är lite otäck för folk som inte har bra koll på elen. Det tar väl en minut att plocka isär en strömbrytare och då kan du använda vippan för att inkludera dimmern.
Tack. Jag har inte kollat, men tvivlar starkt på att det finns en nolla dragen till brytarna i lägenheten. Det är inte mycket som är gjort sedan sextiotalet...
 
matsv skrev:
Ännu fler aktörer som ska uppfinna det perfekta systemet.

[länk]

[länk]
Ja alla vill ju vara med nu när hjulet börja snurra.
Det jag väntar på är när någon av dom riktigt stora typ apple google microsoft får för sig att kliva in i hemmet hos folk med belysning och multimedia. Att det kommer är jag säker på frågan är vem som vinner. vi har sätt det förr med tex vhs bluray
 
Tomas Andersson skrev:
Ja alla vill ju vara med nu när hjulet börja snurra.
Det jag väntar på är när någon av dom riktigt stora typ apple google microsoft får för sig att kliva in i hemmet hos folk med belysning och multimedia. Att det kommer är jag säker på frågan är vem som vinner. vi har sätt det förr med tex vhs bluray
Jag tror inte det är bara en som vinner. Utvecklingen går så snabbt och jag hoppas det är flera som är med i toppstriden, det driver utvecklingen.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Det är väl bra med fler aktörer. Men tyvärr handlar det mesta om egna system och inlåsningar för att suga ur mer pengar än att slåss med en standard..
För det är med generella/gemensamma standarder det blir stort. Tänk ex olika usb-protokoll med olika kontakter från olika datorfabrikat, alla med sin egen, då hade usb aldrig blivit så stort som det idag är. Men det finns inte lika mycket pengar att suga ur då.

Z-wave kommer nog aldrig bli den standard man skulle kunna hoppas på. Skall sedan de stora in med egna proprietära protokoll så blir de bara fler typer med mer röra. Hade det varit på andra hållet att de gett sig in och skapat en bra kontroller till z-wave då hade vi konsumenter äntligen fått något som matchat vad vi har i väggarna. För tyvärr är det sämsta med z-wave alla dessa undermåliga boxar.
Veran är som z-waves Linux. Öppen och bra att mecka på. Men här är det totalt undermålig i prestanda. Fibaron är som en en överprisat Apple-produkt. Tyvärr inlåsy, men snabb, snygg och dyr. Fast har då fler buggar än Apple släpper. Zipan får då bli motsvarande Windows. Tyvärr krävs ständiga uppdateringar, och den verkar inte komma över betastadiet. Fast Windows kan tweakas, det kan tyvärr inte zipan. Men vad vi behöver är en Volvo. En stabil produkt som bara rullar och de flesta kan mecka med.

Vi får se vad de stora kommer med. För det sämsta med z-wave är alla dessa dåliga/buggiga kontollers.
 
  • Gilla
joth73 och 1 till
  • Laddar…
Qunaki skrev:
Det är väl bra med fler aktörer. Men tyvärr handlar det mesta om egna system och inlåsningar för att suga ur mer pengar än att slåss med en standard..
För det är med generella/gemensamma standarder det blir stort. Tänk ex olika usb-protokoll med olika kontakter från olika datorfabrikat, alla med sin egen, då hade usb aldrig blivit så stort som det idag är. Men det finns inte lika mycket pengar att suga ur då.

Z-wave kommer nog aldrig bli den standard man skulle kunna hoppas på. Skall sedan de stora in med egna proprietära protokoll så blir de bara fler typer med mer röra. Hade det varit på andra hållet att de gett sig in och skapat en bra kontroller till z-wave då hade vi konsumenter äntligen fått något som matchat vad vi har i väggarna. För tyvärr är det sämsta med z-wave alla dessa undermåliga boxar.
Veran är som z-waves Linux. Öppen och bra att mecka på. Men här är det totalt undermålig i prestanda. Fibaron är som en en överprisat Apple-produkt. Tyvärr inlåsy, men snabb, snygg och dyr. Fast har då fler buggar än Apple släpper. Zipan får då bli motsvarande Windows. Tyvärr krävs ständiga uppdateringar, och den verkar inte komma över betastadiet. Fast Windows kan tweakas, det kan tyvärr inte zipan. Men vad vi behöver är en Volvo. En stabil produkt som bara rullar och de flesta kan mecka med.

Vi får se vad de stora kommer med. För det sämsta med z-wave är alla dessa dåliga/buggiga kontollers.
Du menar Ford (volvo) nuförtiden Nä tacka vetja BMW tysk ingenjörskonst :):):p
 
Tomas Andersson skrev:
Du menar Ford (volvo) nuförtiden Nä tacka vetja BMW tysk ingenjörskonst :):):p
Säg inte för mycket. Vår 520 Touring från 00 fick gå till skroten för drygt 3 år sedan. Elektroniken ballade ur och det var inte lönt att fixa. Men visst är det annars skönt att köra en riktig bil, med bakhjulsstyrning. Framhjulsdrift är ju helst något man fick nog av efter man lämnade trehjuling som barn :)
Ford hann väl bara med att verkligen försämra Volvo från 05 och fram till det såldes. Hörde om kromade kapslar på hjulbultarna, så de knappt går att få bort sedan. För Volvo är väl kinesiskt nu för tiden...
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Qunaki skrev:
Säg inte för mycket. Vår 520 Touring från 00 fick gå till skroten för drygt 3 år sedan. Elektroniken ballade ur och det var inte lönt att fixa. Men visst är det annars skönt att köra en riktig bil, med bakhjulsstyrning. Framhjulsdrift är ju helst något man fick nog av efter man lämnade trehjuling som barn :)
Ford hann väl bara med att verkligen försämra Volvo från 05 och fram till det såldes. Hörde om kromade kapslar på hjulbultarna, så de knappt går att få bort sedan. För Volvo är väl kinesiskt nu för tiden...
Jobbar med bilar och när jag menar BMW måste betäckningen även innehålla X drive :) och ja allt som kom med ford gjorde bilen sämre måste jag nog säga. :(
 
Jag satsar på Subaru och vill man ha en bra AWD då är det BMW och Subaru som gäller.
Det hära börjar bli lite offtopic :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.