Här tänkte jag att vi skulle bidra med saker och ting som gör livet lättare i garaget men inte är relaterat till byggteknik.

Mina tre;
Ett Sladdvinda mitt i taket. Alltid el åtkomlig men inga sladdar på golvet
Två Llinjerade skruvstycken på arbetsbänken så man kan sätta upp långa saker.
Tre Godisburkar med lock från den lokala snasklangaren. har dom till allt; småoljebyten, färg. stapelbara och genomskinlig för spik och skruv mm.

Fyll på efterhand och gärna med bilder
 
  • Gilla
pjodden och 3 till
  • Laddar…
tryckluft kan vara bra att ha typ mitt i taket eller på fler ställen om det är stort.. samt efter väggarna
 
Sopsäckshållare på hjul, så man kan dra fram den dit skräpet uppstår.
 
  • Gilla
oobum
  • Laddar…
Massor med såna där hängare att få exakt alla spadar, skyfflar, sågar och krattor ur vägen. Kanske till och med hängare för cyklarna!
 
Drag fast en dragkrok på väggen. Förvara därpå din cykelhållare (för dragkrok). På denna hållare kan du nu förvara dina cyklar ;) . Den dan du har användning för din cykelhållare, så vill du förmodligen ha med cyklarna, så det blir inget extra jobb att lyfta bort dem.
 
  • Gilla
Modig och 9 till
  • Laddar…
bittle skrev:
Massor med såna där hängare att få exakt alla spadar, skyfflar, sågar och krattor ur vägen. Kanske till och med hängare för cyklarna!
Spadar, skyfflar och krattor???
Det är väl garage tråden handlar om, sånt där har inte i garaget att göra utan är förvisade till redskapsboden ;)
 
  • Gilla
Tokslut och 13 till
  • Laddar…
Alla jävla spadar krattor osv står nerstoppade i oljefat innanför dörren
 
Mikael_L
Jag har satt ett vägguttag i taket, för att kunna få ström typ mitt i utan att ha sladd ringlande över golvet.
Nackdelen är att det, med 2,5 m takhöjd, i princip krävs något att stå på för att koppla in något där. :confused:

Men jag tänker även sätta ett uttag på bakersta skenan till takskjutportens skensystem, som jag plättlätt når stående på golvet.

Inte speciellt mycket till tips, men ändå ... :|
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Ett kylskåp fullt med öl så klart (y)
 
  • Gilla
tallkrogen36 och 12 till
  • Laddar…
Mikael_L
SC Aero skrev:
Ett kylskåp fullt med öl så klart (y)
Och en schysst stereo såklart.
(Jag har den inte på plats än, förra tillfälliga har åkt andra vägar, nu ska jag kanske bygga nya högtalare, men vi får se..)
 
  • Gilla
tallkrogen36 och 2 till
  • Laddar…
Slagport istället för takskjutport tycker jag är bra, då den inte inkräktar alls på garaget.

Edit, vilka sladd & slangvindor rekommenderas? Jula?
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte sladdvinda på jula och är nöjd. Visst är det bättre med exvis en Nedermann med riktig gummikabel men det är lätt en nolla till i pris vilket sällan är motiverad i genomsnittsgaraget.

Mitt spontana garagetips är annars att göra sig av med onödiga prylar. De flesta av oss har saker vi sällan eller rent av aldrig använder. Ut med den och låna brorsans/polarens/grannens den gången du kanske behöver en sådan.
 
  • Gilla
kengren51 och 3 till
  • Laddar…
Jag har både sladd- och slangvinda från Jula, funkar utmärkt. De rear ofta ut dem, så har man lite tålamod är blir de inte speciellt dyra.

Jag har två rörelsedektektorer i taket (ganska långt garage), dessa styr belysning, stereo och kompressor. Tycker det är grymt smidigt, tar två sekunder för ljuset och ytterligare sex sekunder för musiken att komma igång. =)
Dessutom ska jag ofta bara lämna garaget en snabbis, tror jag. Innan deckarna så gick jag ut ett par timmar senare och släckte.
 
  • Gilla
saiter och 2 till
  • Laddar…
Jag vill minnas att jag väntade ut dem på rea för 299kr/st. Helt klart prisvärt.
 
Det största misstag jag ser överallt är att folk har elutag sitter på vägen bakom bänken och då ofta i nivå med bänkskivan i bästa fall ca 5cm över skivan.
Detta tar oerhört mycket utrymme om man har nåt istoppat heller vill komma åt att stoppa i nåt för att inte tala om risken att klämma/skada en kabel om man ställer nåt på den.

Det jag rekomenderar är att man sätter elutagen under bänken det bästa stället är då på ett/några av benen strax under bänkskivan det blir lättåtkommligt o tar ingen direkt plats, Det går ju även att sätta dom i bänkskivan så dom har uttaget neråt golvet men det blir mer jävligt att koppla i/ur då (men fortfarande ljusår bättre än på vägen bakom).


STOR verktygstavla!
Det finns då två vägar att gå en är att handla en med krokar/osv=oftas ganska dyrt.
Annars tar man tex en 16-19mm (12mm blir lite klent) plywood skiva på 1200x2500mm (är väl det måttet dom har om jag inte minns fel) plus en låda spik och träskruv för det tyngsta.
Sen kan man sätta upp skivan och sen slå i spik/skruv och börja hänga verktygen MEN det blir aldrig riktigt som man tänkt sig då och man får dra ur o flytta på saker en del för att få till det perfekt.

Om du istället tar och ställer dig vid bänken där man är som mest och tänker/ser/provar sig fram lite till vart man kommer åt lätt/snabbt och sen mäter upp vart det är och sen för över det till skivan (heller helt enkelt hade skivan där från början).
Sen tar man och lägger skivan på golvet/bänk/etc och börjar placera ut dom vanligaste verktygen där man kommer åt lätt/snabbt (om skivan satt där den ska sättas senare vill säga) efter det placerar man helt enkelt ut övriga verktyg efter hur mycket man använder dom/var dom får plats/etc.

Det kommer med säkerhet bli en del omflyttningar innan man är nöjd och när man sen är klar så antingen ritar man ut formen av verktygen plus eventuellt skriva ut tex B13 för blocknyckel 13mm samt gör ett märke där spik/skruv ska sitta, heller bara gör märke för spiken (blir ju dock svårare att hålla reda på var allt ska hänga om man tar ner mycket om man bara har spikar).

Börja inte att slå i spik när alla verktyg väl är placerade på skivan dock dom kommer ej ligga kvar på rätt plats länge!

En sak att tillägga är skruvmejslar dessa kan man ju hänga mellan två spikar men dom hänger aldrig riktigt bra och vissa former är värre än andra (gäller ju även på "riktiga" verktygstavlor med).
Jag gillar då att ha nåt att stoppa dom i istället tex nån typ av nätaktigt heller nåt liknande.

Det bästa jag har använt var när en kompis fick 1-2m kabelstege/trådstege till övers efter elen var färdigdragen en liknande denna.
Har även använt nåt liknande detta (profilen i mitten är den jag menar).
Har även kört med hålband som man bockat till det bör då vara det med enbart 8mm hål i då i stort sett alla mejslar går i och det är betydligt kraftigare än dom med fler olika hål.

Hålband då behöver man titta för att träffa ett hål samma sak med nån liknande profilen jag länkade men med kabel/trådstege/nåt nät liknande som är kraftigt så behöver man ej titta för att få en mejsel och det går att få i väldigt många om man behöver, går även utmärkt till tänger med.



Men det viktigaste tipset är ändå en riktig bra och kraftig bänk som står pall om du vill slänga upp nåt på den som tex en bigblock v8 med automatlåda :=)
Kompisen (samma som här över) byggde en bänk med 2"x4" spånt som bänkskiva klädd med 3-4mm rostfri plåt som var bockad upp 3dm på vägen och även bockad runt framsidan på bänken, skivan var även bultad i väggen med kraftiga beslag som satt tätt med 4"x4" ben varje 1,5m och även ben inne vid vägen fast inte lika tätt sen var även benen bultade i betong golvet.

Den bänken tål vad som helst kan jag säga och det är riktig skönt när det svarar om man behöver banka på nåt och att den absolut inte rör sig ett dugg.

Kan ju i och för sig vara att vi tog i lite i överkant med den bänken :p men det gällde ju övriga garaget med så.
Tex är stommen träreglarna/träbalkar i tak/vägg 8"x11"(vägg) 10"x15"(tak) som kom ifrån en gammal skola byggd 1870talet nångong (till pris som var mindre än vad det hade kostat att handla lika mycket 2x4) satta på cc måt av 80 (normala 60 cc var lite övedrivet nära tyckte vi).
Vinden över garaget är sedan kört med vanlig takspånt tyckte inte vi behövde kraftigare där då vi inte planerat att lyfta upp saker som väger mer än en bigblock v8 genom takluckan.
Kan säga att om tre av oss (alla på ca 150kg) stod och hoppade på vinden (i mitten) så rörde sig golvet/taket inte en mm enligt lättviktaren som stog och titta på det uppspännda snöret nere i garaget.
 
  • Gilla
Modig och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.