Sen uppdatering på grund av jobbrelaterad resa. ;(

Fick lite tid ikväll och har nu rett ut problemen med Z-axeln, det var en kombination av "skit bakom spakarna" och lite fel på materialet. Grundproblemet jag hade var att profilen för Z-axeln gick emot en av muttrarna som skulle låsa gängstången i lagret. Då hade jag förstås tagit fel mutter på fel sida. När jag bytt plats på muttrarna ikväll insåg jag snart att det ändå inte riktigt fungerade. Lösningen blev att lägga till två M5 brickor för att få till ett avstånd mellan profilen och muttern. Inventables Shapeoko 2 har en distansplastbit som är "bortrationaliserad" i det här kitet.
Tyvärr lämnar byggbeksrivningarna för förändringarna en del övrigt att önska...

Z-adjustment.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu har jag fått ihop det mesta av själva mekaniken, saknar några små metallbitar att spänna kuggremmarna med så ja ghar inte börjat med dessa ännu. Det känns ändå vettigt att istället fokusera på elektroniken nu så att man kan få till rätt riktning på alla motorer först.
Hobbyrummet jag började i verkar snabbt lite för litet för att bygga ihop allt så jag gjorde ett snabbt försök att räta upp alla vinklar med hjälp av mitt MFT, antar att arbetsskivan sedan är tänkt att hålla kvar denna inställning så den måste jag nog få till rätt snart.

MFT_Squaring.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kitet jag köpt innehåller både (lite tråkiga) besparingar och smarta lösningar.

+ Enkelt att gänga profilerna så man slipper använda gängstål.
+ Enklare att få profilerna raka i plattorna eftersom man lagt in både styrhål och justerhål.
+/- Lagt in ena bältspännaren i plattan som håller profilerna (kan inte bestämma mig om det är smart eller inte).
- Inga T-muttrar för fästningen av 20x20 profilen - funkade ändå förvånansvärt bra att få skruvarna att fästa i profilen men svårt att justera efteråt.

Savement.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Har börjat med styrkortet, eller egentligen kortet som innehåller motorstyrningarna som kopplas ihop med Arduino styrkortet. Av kostnadsskäl levereras kortet helt omontererat men eftersom det mest består av stiftlister och några hålmonterade komponenter är det ganska enkelt att montera.

Electronics.jpg

Motorstyrkretsarna kommer med några små kylflänsar som måste limmas dit, avvaktar därför med dessa. Kanske skulle man försöka sätta dit lite större. Det är också tråkigt att man inte valt att använda skruvplintar till stegmotorerna eftersom det skulle förenkla avsevärt. Skall se om jag kan terminera några fyrtrådskablar som jag kan använda till detta...

Inser även att jag helt missat ändlägesbrytare. Funderar på att istället använda några halleffektswitchar som jag har liggande - det blir nog billigare än mikroswitchar och mindre mekaniskt känsligt.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Börjar inse att denna sats är nog lite överkurs för mig;) Klart intressant att följa ditt bygge och dina informativa inlägg i ord och bild(y)Jag ser med spänning fram emot slutresultatet.
 
Man kan ju köpa andra varianter av styrkortet, det här var väl den billigare lösningen men kanske inte den optimala... ;)
 
  • Gilla
ceson
  • Laddar…
Det känns som att X-carve är någon slags Shapeoko 2,5. Den har ju inte de nya profilerna som 3an skall ha men den har en uppdaterad Z-axel. På version 2 är ju motorn länkad direkt till kuggstången medan X-carve har en kuggrem däremellan. Sedan har de ju gjort lite förändringar i hur man köper X-carve, man kan ju numera direkt bestämma storleken och behöver inte uppgradera. Om du kollar på beställningssidan så ser du hur pass väl konfigurerbart allt är, på Shapeoko 2 så var det inte möjligt att välja *allt*...

Ett stort problem är fortfarande de fantastiska fraktpriserna, verkar ligga på 150-200$ för en 1000x1000mm fräs vilket totalt blir omkring 1100$ med de delar jag köpte till min - för egen del tycker jag det är för mycket.
 
Redigerat:
Haha, nu klagar min fru på att jag sitter meckar fräsen igen efter att inte rört den sedan i somras.... Det var den här tråden som sparkade igång mig igen.

Jag har ju hela i "orginal" så min Z-axel har ju plast-distanser mellan de två "blecken" där motorn ansluter.
zaxel.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen bra lösning men ser att det finns ett upgrade-kit till den. Blir nog till att riva hela Z-axeln och uppgrader. X-carve har en annan släde till Z-axeln och det blir nog till att beställa den när den är tillgänglig, den passar Shapeoko 2 också.

Jag kör gShield https://www.synthetos.com/project/grblshield/ + Arduino uno som sitter på Y-axelns släde.
styrkort.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tanken jag har är att koppla den via Bluetooth till PCn så jag slipper USB-kabeln helt till styrningen. Ska dock kapsla in kortet bättre och fixa Molex kontakter.
 
badtastex skrev:
Det känns som att X-carve är någon slags Shapeoko 2,5. Den har ju inte de nya profilerna som 3an skall ha men den har en uppdaterad Z-axel. På version 2 är ju motorn länkad direkt till kuggstången medan X-carve har en kuggrem däremellan. Sedan har de ju gjort lite förändringar i hur man köper X-carve, man kan ju numera direkt bestämma storleken och behöver inte uppgradera. Om du kollar på beställningssidan så ser du hur pass väl konfigurerbart allt är, på Shapeoko 2 så var det inte möjligt att välja *allt*...

Ett stort problem är fortfarande de fantastiska fraktpriserna, verkar ligga på 150-200$ för en 1000x1000mm fräs vilket totalt blir omkring 1100$ med de delar jag köpte till min - för egen del tycker jag det är för mycket.
Jag har möjligheten att beställa till vårt US kontor och sedan frakta hem det själv i en resväska. Förutsatt att man får med grejerna i en resväska då. Går troligen inte med den stora dock. Frakten var då bara drygt $20. Vad kan en sån här sats tänkas väga? Ska troligen dit i slutet av oktober, får se om det blir köp då!
 
En liten miniuppdatering, har beställt en del tillbehör för att få kabeldragningen som jag vill ha den men allt har inte kommit ännu. GRBL-shielden har tyvärr stiftlister på utgången så det får bli kontakter för dessa inkopplingar snarare än skruvplintar. Eftersom jag har möjlighet att låna tång för crimpning så är det rätt enkelt för mig att få till sådana här kontakter.

Terminering.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har även haft lite maildiskussion med försäljaren till kitet eftersom han missat att leverera några prylar,här tycker jag väl inte riktigt att kundfokuset finns där. Han skickar kostnadsfritt delarna som fattades men den stegmotor som han levererat fel (jag skulle ha en med dubbla axlar för Z-axeln som original Shapeoko har) måste jag skicka tillbaka eller köpa en ytterligare motor om jag skall få rätt. Känns ju inte så kul när det är säljaren som gjort fel.
 
vectrex skrev:
Jag har möjligheten att beställa till vårt US kontor och sedan frakta hem det själv i en resväska. Förutsatt att man får med grejerna i en resväska då. Går troligen inte med den stora dock. Frakten var då bara drygt $20. Vad kan en sån här sats tänkas väga? Ska troligen dit i slutet av oktober, får se om det blir köp då!
Somliga har det bra! ;)

Jag har ingen riktig känsla för vad vikten ligger på men profilerna är rätt lätta, det var nog motorerna som drog upp vikten. Om du skippar nätaggregat (bättre att köpa hemma i Sverige om du inte har något liggande) så kan du nog spara lite vikt också. Wasteboarden under skall du nog också hoppa över.
 
Lite tråkigt att det inte har fungerat för dig och att säljaren inte riktigt står vid sina åtaganden. Jag kan ju tycka att det är lite konstigt när du kontaktar honom och frågar om det är ok. att lägga ut hans sida på ett verktygsforum att han inte inser att du kommer att skriva både ris och ros där.

Det är ju tur att det inte var jag som hamnade i denna situation som är dålig på språk och brukar få göra mig förstådd med gester.

Hoppas att det löser sig för dig.
 
Får ursäkta mig med ytterligare en miniuppdatering, ett annat projekt parallellt och sjuka småbarn inskränker visst fritiden till ett absolut minimum...

TerminalAndThGlue.jpg

[Ursäkta den halvtaskiga bilden - har lite dålig belysning i det här rummet]

Har köpt hem lite terminaler lika de som säljs från Inventables till deras Shapeoko, egentligen kunde jag väl lött ihop de här prylarna men det känns ganska bra att ha en servicevänlig och skalbar lösning. Kostnaden var dessutom inte så stor.

Har även limmat kylplåtarna på motordrivkretsarna men jag kan nog inte rekommendera det ElectrolubeTBS som jag använde eftersom det fanns små korn av något (förmodligen epoxi) som gjorde det svårt att få bra vidhäftning. Fick plocka bort kornen för att få kontakt på hela ytorna. Återstår att se hur bra det håller/leder...

Väntar nu på några kabelkedjor som jag köpt från Ebay, har ju som sagt ingen direkt brådska så det är lika bra att jag får dessa delar på plats direkt...
 
Inte mycket till progress med denna tyvärr, har i princip samma ursäkt som förut. Dessutom har det gått lite troll i detta då jag fått för små kabelkedjor som jag inte kan använda. Har beställt nya och hoppas på en snabb leverans. Hoppas jag har några trådföljare kvar med så seg uppdateringshastighet.... ;)

Under tiden har jag provat PC-mjukvaran och ställt in strömbegränsningen på motordrivkretsarna. Har dock inte fått på några remmar ännu så det blir lite i blindo.

PCSW_CurrentSetting.jpg
 
Klart vi följer detta, åtminstone jag..

Ang diskussionen ovan så fick jag pris på 200 USD i frakt för en Shapeoko 2 (x-carve nu) från Inventables i december.
och 400 USD från Carbide för Shapeoko 3. (sen tillkommer väl både tull o moms även på den summan? :(

Vikten minns jag inte riktigt i stunden men Shapeoko 3 är väsentligt tyngre än x-carve.

Både Inventables och Carbide har nu börjat skeppa maskiner. Skulle man beställa i dag så kanske man kan ha en maskin i början av Juni med lite tur..
 
Även jag följer med spänning tråden och ser fram emot fortsättningen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.