Hemmakatten skrev:
Jag är en sån där ordentlig och tråkig typ som aldrig ens fått en p-bot, men i det här fallet skulle jag inte tala om för banken att ena partnern säger upp sig. Banker har alldeles för mycket makt. Anser ni att ni klarar bolånen så kör på.
Det hedrar dig att du också erkänner att du är medlem i tråkmånsarnas parti (mjau :) )

Men ett problem är ju att thomas_7 själv säger att det kan bli problem med ekonomin om sambon slutar jobba.
Nej, jag tror fortfarande på öppenhet mot bankmannen/kvinnan.

Om vi skall våga se på risken i situationen så är väl den att man satsar så mycket på boendet,
så det är avhängigt av båda parternas stabila inkomster.

Och är det så, så får man väl se till att båda har stabila inkomster.
Hur det nu skall göras. Det vet jag faktiskt inte i detta fall, för det är så många okända variabler.
 
Jag tolkar TS som att ekonomin inte är ett problem trots att sambon säger upp sig. Jag skulle snarare se det utifrån den egna kalkylen/risken och banken bryr sig knappast så länge amortering och lån betalas.
 
TS med sambo hade väl redan köpt huset? Finns det inte risk för kontraktsbrott om man inte kan köpa pga att man inte får lån?
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Thomas59
pelpet skrev:
TS med sambo hade väl redan köpt huset? Finns det inte risk för kontraktsbrott om man inte kan köpa pga att man inte får lån?
Jo, har man inte låneförbehåll och banken nekar lånet, vilket dom kan även om lånelöfte finns, så är det rätt kört.

Generellt så bör man nog vara ganska öppna gentemot banken, om man riskerar att försätta sig i en riktig knipa.

I detta fall är nog rådet ändå att "bita ihop" tills ny anställning är klar. Att frivilligt säga upp sig och inte ha löpande inkomster som täcker boendekostnaderna låter helt vanvettigt.

Är situationen "livshotande" måste sjukskrivning" kanske övervägas. Det förutsätter dock att alla tänkbara åtgärder att få ordning på arbetssituationen gjorts.

Har rent allmänt svårt att se vad det skulle vara som kan göra en arbetssituation så outhärdig (på kort sikt) att man överväger att säga upp sig i en situation som denna. Dvs med ett kontraktsbrott med åtföljande skadestånd på spel. Skulle vara rena trakasserier eller fysiskt våld från chef eller medarbetare (kunder?) då och då bör omedelbara åtgärder vidtagas.
 
Hej igen!

När jag skrev mitt första inlägg så hade min sambo till 95% bestämt sig för att säga upp sig på fredagen (dvs igår). Efter att läst vad ni skrev så kom vi fram till att vi var tvungna att ta reda på vad som gällde på det nya jobbet. De kom då muntligen överens om att hon minst får en tjänst på 75% som hon har idag. Med detta klart ville jag bara kolla med banken vad dom tyckte. Vår bankkontakt tyckte det var väldigt bra att vi ringde och sa som det var. Bankkontakten sa att ifall det mot förmodan skulle bli några problem i övergångsfasen mellan jobben (som är precis vid överlåtandet) så är det bra att hon redan vet hur det gått till.

Sedan frågade bankmannen också ifall hon hade a-kassa vilket underlättar ifall det krånglar på något sätt, även om hon har 30 karensdagar som någon skrev tidigare när man själv säger upp sig. Det bankmannen tyckte var viktigast var att min sambo redan hade ett jobb i princip klart, sen att det inte var påskrivet verkade inte spela så stor roll.

Så med all denna info så sa min sambo upp sig igår fredag, och jag kan säga att hon var väldigt lättad! Att ta ut innestående semester var inget alternativ då arbetsgivaren hade nekat detta med hänvisning till den rådande arbetssituationen.
 
  • Gilla
shadowfire och 7 till
  • Laddar…
Det är väl vid lånelöftet som frågorna ställs? Undertecknande av avtal och banklånet sker oftast samtidigt, då är min uppfattning att banken har kopierat allt från lånelöftet (om man håller sig inom ramarna).
 
thomas_7 skrev:
Hej igen!

När jag skrev mitt första inlägg så hade min sambo till 95% bestämt sig för att säga upp sig på fredagen (dvs igår). Efter att läst vad ni skrev så kom vi fram till att vi var tvungna att ta reda på vad som gällde på det nya jobbet. De kom då muntligen överens om att hon minst får en tjänst på 75% som hon har idag. Med detta klart ville jag bara kolla med banken vad dom tyckte. Vår bankkontakt tyckte det var väldigt bra att vi ringde och sa som det var. Bankkontakten sa att ifall det mot förmodan skulle bli några problem i övergångsfasen mellan jobben (som är precis vid överlåtandet) så är det bra att hon redan vet hur det gått till.

Sedan frågade bankmannen också ifall hon hade a-kassa vilket underlättar ifall det krånglar på något sätt, även om hon har 30 karensdagar som någon skrev tidigare när man själv säger upp sig. Det bankmannen tyckte var viktigast var att min sambo redan hade ett jobb i princip klart, sen att det inte var påskrivet verkade inte spela så stor roll.

Så med all denna info så sa min sambo upp sig igår fredag, och jag kan säga att hon var väldigt lättad! Att ta ut innestående semester var inget alternativ då arbetsgivaren hade nekat detta med hänvisning till den rådande arbetssituationen.
45 karensdagar gäller vid egen uppsägning, dvs 9 veckor
 
  • Gilla
shadowfire
  • Laddar…
Jag tror TS begriper situationen, dvs att uppsägningen förändrar utfallet av låneansökan annars hade ju frågan inte ställts i forumet.
Detta förändrat underlaget för det muntliga löftet och en sak är säker: Banker tar inga risker med privatpersoner så vad det slutliga beskedet blir beror på TS lön o parets gemensamma "balansräkning".
Situationen i 7klöverSverige med alla nya (S)katter o amorteringskrav beroende på hur stor % av köpeskillingen lånet utgör, begränsar sannolikheten för husköpets sannolikhet.
Att mörka för Banken kan bli en säker väg mot Lyxfällan och då mår man troligen ännu sämre psykiskt än många med taskiga arbetsmiljöer/-givare.
 
H
Emma Johansson skrev:
45 karensdagar gäller vid egen uppsägning, dvs 9 veckor
45 dagar = 9 veckor? 45 delat med 7 dagar= 6,43 veckor ;)
 
A-kassan räknar ersättningsdagar, dvs måndag-fredag, 5 dagar per vecka blir 9 veckor
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
H
Ja, det ser man, har aldrig varit arbetslös så jag har inte insatt. Alltid lär man sig något nytt. ;) Hur räknar man då när man arbetar helgdagar, inkl. lördag och söndag? Har olika fackförbund alt. A-kassar olika antal karensdagar beroende på branch?
 
Redigerat:
Vad jag har förstått så räknar alla mån-fre, även kommunal som har många som jobbar dag-kväll-helg. Alla har 45 dagar vad jag har förstått.
 
samma regler för alla kassor och man räknar måndag-fredag oavsett hur man tidigare arbetat, det är för de dagarna man får ersättning sen
 
Kanske skulle dubbelkollat men i slutändan spelar det ungen roll då banken har sagt okej med de befintliga förutsättningarna. Vi har inte mörkat något för banken vilken känns bra.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.