H
aldrigklar skrev:
Jag tycker det låter heldumt att du och många andra här uppenbarligen inte tar TS på allvar eller anstränger er det minsta för att sätta er in i situationen innan ni spottar ur er orealistiska förslag. Alla ni som påpekar att det är bättre att ha ett jobb än att inte ha ett jobb, tror ni verkligen inte att TS redan har förstått det? Det lär ju knappast vara ett lätt beslut att i detta lägge välja att lämna sitt arbete. Det tyder på att det ligger en ganska allvarlig, sorglig och komplicerad historia bakom. Vi vet inte vad det handlar om och det har vi inte med att göra men vi får väl åtminstone ta TS på allvar.

Att då svara med rekommendationen "gå in till chefen och be om nya arbetsuppgifter" är heldumt om något. Vad vet du om att det inte beror på just chefen? Flera år av trakasserier, mobbing och misär? Du får det att låta som att TS situation handlar om att någon tycker det blivit lite småtrist att plocka upp schampoflaskor och skulle behöva ta ett snack med chefen för att bli befordrad till att plocka upp tandkrämstuber i stället så blir allt frid och fröjd.

Angående TS fråga anser jag att det viktigast är att säkerställa att ni har råd med er kommande situation och kan betala ränta och amorteringar med bara en lön. Att undanhålla information för banken kanske gör att ni får igenom lånet som planerat men om det i stället uppstår problem när betalningarna ska in så är det en väldigt kortsiktig lösning. Jag tycker det verkar bäst att jobba för att hitta en medlåntagare. Då får banken den säkerhet som de förmodligen kräver och ni får en trygghet även om ni bör sikta på att klara det hela på egen hand ändå.
Alla har nog förstått allvaret! Men TS fråga gäller vad som händer med lånet, hur banken ställer sig. Flera har gett olika råd så att TS skall få flera infallsvinklar, jag tror inte att TS sambo skulle må bättre av att banken nekar lån till kanske drömhuset, pga av att sambon är arbetslös.
 
Viktigt är att det inte ser ut som att hon fått sparken. Ha en plan för vad hon ska göra (vilket är bra av många skäl), tex studera vidare. Det borde i alla fall underlätta.

Sedan, klarar ni lånen på en lön? I så fall så borde banken godkänna det, i annat fall så måste ni i vilket fall ta er en funderare.

En lön är inte i sig ett problem. Jag har själv lånat cirka 2,6 Mkr på en lön (och det var inte under perioden när enda kravet för att få lån var att man har puls, och även det är förhandlingsbart...). Det handlar mycket om att ha ordning på sin ekonomi, och att ge ett seriöst intryck. Glöm inte heller att med fastigheter så står ju fastigheten som säkerhet, så risken för banken är minimal.
 
H
Ett annat alternativ är att vänta med husköpet (om det inte är drömhuset) och fokusera på sambon och att hon får ett jobb som hon trivs med innan ni köper hus. Nu vet jag inte hur stor marginal ni har, klarar ni lånen på en din lön?
Om inte sambon skulle få ett annat arbete inom närmaste framtiden blir det ju annars en ekonomisk press som ni båda mår illa av. Detta är ju bara ni som har kunskapen om era ekonomiska förutsättningar för vilken väg ni väljer.
 
Ytterligare en faktor är hur svårt det är för henne att få ett nytt jobb. Min sambo utbildar sig till sjuksköterska, och jäklar vad alla arbetsgivare uppvakter henne och hennes klasskamrater för att de ska vilja jobba hos dem efter examen. Likadant för mig som erfaren IT-konsult, bytte job för ett tag sedan och sökte åtta jobb, var på intervju för sex av dem och fick erbjudanden från tre. Har man ett sånt läge så är det ingen panik alls. Har man däremot ett yrke där det är svårt att få jobb, då bör man vara lite försiktigare.
 
R
men beslutet att säga upp sig plötsligt är ju inte något man bara kommer på över en dag, det är ju något man ältat en längre tid och sedan kommit fram till. Eftersom de precis köpt huset så visste de väl också att frugan inte ville jobba kvar. Då skulle man kanske tänkt om från början...
 
Redigerat:
C
Troberg skrev:
Har man ett sånt läge så är det ingen panik alls. Har man däremot ett yrke där det är svårt att få jobb, då bör man vara lite försiktigare.
Ingen panik alls? Är rätt säker på att banken inte resonerar likadant.
 
cpalm skrev:
Ingen panik alls? Är rätt säker på att banken inte resonerar likadant.
Självklart väger de in om man jobbar på en marknad där arbetsgivarna är så desperata ett de nästan kidnappar folk, eller om man jobbar med en utdöende verksamhet som tex sumprunkare.

Dessutom, i många brancher idag så hör det till att folk ofta byter jobb (för att jacka upp lönen eller för att det bara går att få projektanställningar), och det vet bankerna. Arbetsmarknaden idag är inte vad den var för 20 år sedan, förutsättningarna är andra.
 
jaa.. Nu vet jag iofs inte om banker alltid är så rationella i sina bedömningar. En del banker kan vara lite fyrkantiga...
 
  • Gilla
Plåthuset och 1 till
  • Laddar…
C
Ja det duger liksom inte att säga att man visserligen inte har råd att betala räntan idag, men på grund av att man är legitimerad rymdskeppskonstruktör så skall det nog lösa sig inom den närmaste framtiden. Då får man nog beskedet att återkomma när situationen är löst.

Självklart finns det i detta fall en överhängande risk att lånet inte kan tecknas eftersom omständigheterna har förändrats sedan lånelöftet gavs.

Att vara arbetslös kan inte jämföras med att vara projektanställd eller att byta jobb för att jacka upp lönen.
 
R
När vi tog lån för huset fick vi fylla i ett standardpapper som alla fick fylla i, dvs nuvarande arbetsgivare, månadslön och hur länge man varit anställd och om man därmed var fast anställd. Var man inte fast anställd skulle de bli problem..
 
Tack för alla intressanta synpunkter!

Min sambo hade börjat fundera på det redan när vi kollade hus men flera händelser har gjort att arbetssituationen blivit ohållbar sista månaden. Att hänga i som vissa av er skriver skulle gå men min sambo skulle inte må alls bra av det. Något måste vi göra men frågan som vi ställer oss är när och hur.

Hon har ett tillsvidareanställning muntligt klar men inte vilken omfattning ännu. Över sommaren är det garanterat 100 % och lite mindre efter sommaren men fortfarande ganska mycket arbete.

Vad händer om hon säger upp sig så att hon slutar några dagar efter tillträdet, dvs när vi skriver lånet har hon jobb men några dagar senare går hennes anställning ut?
 
Redigerat:
Det som ska tilläggas är att hon idag har en tjänst på 75%. Utan att ha räknat på det exakt så tror jag inte att banken godkänner bara mig som låntagare...
 
thomas_7 skrev:
Vad händer om hon säger upp sig så att hon slutar några dagar efter tillträdet, dvs när vi skriver lånet har hon jobb men några dagar senare går hennes anställning ut?
Den risk ni löper är att banken på något sätt får reda på uppsägningen innan pengarna dras från banken. Antagligen ingen stor risk. Sen gäller ju att så länge ni betalar räntor/amorteringar så lär inte banken bry sig.
 
C
thomas_7 skrev:
Att hänga i som vissa av er skriver skulle gå men min sambo skulle inte må alls bra av det. Något måste vi göra men frågan som vi ställer oss är när och hur.

Hon har ett tillsvidareanställning muntligt klar men inte vilken omfattning ännu.
Varför inte göra som man brukar göra, dvs skriva avtal med den nya arbetsgivaren och sedan säga upp sig? Det torde väl kunna ske imorgon dag om det är så pass klart?
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Jag förstår att ni har en knivig situation, och det är svårt att ge konkreta råd med så lite information,
som du (med rätta) vill släppa ut.

Men för mig (som är rätt gammaldags) känns det fel att inte köra med öppna kort gentemot banken och framför allt er kontakt där.
Att småbluffa med fakta tror jag kan komma surt efter, när man verkligen är beroende av hans/hennes hjälp.

Men ett skarpt råd är väl att inte planera för någon överdådig semester i år.
Kanske bäst att stanna hemma och måla lite på det nya huset, och bada i näraliggande sjöar.
Det är skönt det med :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.