I den dosa som fibaropucken placeras behöver du tillgång till
- fast fas L
- nolla N
- tändtråd till lampan O
- tändtråd från strömbrytare S1.
Jag kan inte hjälpa dig med hur det ser ut i dina dosor, du behöver titta själv och reda ut detta.
Lite inspiration kan kanske hämtas här:
http://www.byggahus.se/forum/el/230687-fibaro-dimmer-i-trappkoppling.html
Obs att schemat i #4 är felaktig så tillvida att Sx inte alls behöver "mata" strömbrytarna, utan det går bra med en fas också.
 
Tack Bo.Siltberg! Såg att du hade svarat i andra tråden också (verkar ha missat att få notifications vid svar).

Veta inte mer hur ledningarna är dragna förutom det jag kan se i själva väggströmbrytarna (d.v.s. det jag har angett i kopplingsschema ovan).

Antar att det är i väggströmbrytaren med fyra trådar (korsomkopplaren) som Fibaropucken ska monteras med andra ord?
 
Tyckte jag kände igen dina bilder...men såg inte att det var i den tråd jag länkade till!! Tur att jag svarade ung samma sak :cool:
 
Uppdaterad bild efter nya lärdomar, kraftigt förenklad då trappkopplingarna nu lämnas helt orörda.

Trapp -_ puls Dimmer.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nån skrev att fibaropucken kunde hantera bistabila vippor? Då behövs inget mer göras. För monostabila vippor (med fjäder) behöver du hitta läget där ingen spänning matas in på S1 och sätta fjädrar där. Har du tur kan du hitta ett sådant läge där samtliga tre vippor har nedre delen intryckt. Man får annars koppla om lite för att det ska bli så - det blir ju snyggast om samtliga strömbrytare fungerar likadant, att man trycker på den övre delen av vippan.

Det kan även fortfarande krävas lite kabeldragning då pucken ska ha fast fas och nolla.
 
  • Gilla
Kingen99Kingen och 1 till
  • Laddar…
Slog ihop trådarna
/Mats
Moderator
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Det kan även fortfarande krävas lite kabeldragning då pucken ska ha fast fas och nolla.
Måste verkligen Fibaro dimmerpucken ha nolla? Den ska ju gå att köra med äldre elinstallationer.

Jag har uppenbarligen den övre typen av installation, med två trappbrytare och en korsomkopplare. Prövade att koppla in Fibaropucken vid korsomkopplaren enligt

APNT-52_3-way_Lighting_Fibaro.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


men det gick inte.

Misstänker att det blir till att ta in en elektriker men jag blir lite frustrerad! Har de senaste åren lyckats lösa resten av Z-Waveinstallationerna i huset, det är bara denna installation med tre knappar som ställer till det. :S
 
Den lär inte behöva en separat nolla om belastningen är sådan att pucken kan ta nollan via den, så som det är ritat på schemat i ditt inlägg. Det ska t.ex gå bra om du använder glödljus, men inte LED eller lågenergi.

Inkoppling mitt på trappkopplingen kräver omkoppling av samtliga brytare så att de sluter kretsen Sx - S1 enligt bilden. Så hur har du kopplat, alltså exakt hur har du kopplat?? Inte enligt bilden hoppas jag...
 
Jag försökte koppla så här:

hall.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


enligt http://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-52, specifikt enligt figur 4:

"The simple way to add the Fibaro Dimmer into this circuit is to use Figure 4. This simply moves the 'Live' and 'Switched Live' cables to the Fibaro Dimmer's 'L' and 'O' terminals and then wires the 'Sx' and 'S1' terminals to the light switch's 'L1' and 'L2' terminals."
 
Vad försökte du uppnå med den kopplingen? Du måste även koppla om samtliga strömbrytare, koppla loss dem från fas/tändtråd och koppla om så att var en sluter Sx mot S1. Bilden från vesternet är knäpp!
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Du borde haft det upplagt att göra som Bo visar i inlägg #34 övre delen. Helt obegripligt med såna idiotscheman som verkar figurera i manualer mm kring dessa puckar.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Fibaros dimmerpuck kan hantera bistabila vippor, men det går då inte att dimma med knapparna, bara tända och släcka. Dimma får man göra med app.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Bo.Siltberg skrev:
Uppdaterad bild efter nya lärdomar, kraftigt förenklad då trappkopplingarna nu lämnas helt orörda.

[bild]

Nån skrev att fibaropucken kunde hantera bistabila vippor? Då behövs inget mer göras. För monostabila vippor (med fjäder) behöver du hitta läget där ingen spänning matas in på S1 och sätta fjädrar där. Har du tur kan du hitta ett sådant läge där samtliga tre vippor har nedre delen intryckt. Man får annars koppla om lite för att det ska bli så - det blir ju snyggast om samtliga strömbrytare fungerar likadant, att man trycker på den övre delen av vippan.

Det kan även fortfarande krävas lite kabeldragning då pucken ska ha fast fas och nolla.
Det där ser ju bra ut. Men som jag förstår det så måste ny fas, fram till pucken, dras fram. Även nolla om koppling mellan N och O inte är tillräcklig. Förstår jag det rätt då?
 
Ja det är rätt uppfattat. Så det gäller att hitta lämplig placering av pucken.
 
Hade elektrikern här som lokaliserade sista strömbrytaren i kedjan (jag har två trappkopplingar och en korskoppling) och drog dit ny fas och neutralledare.

Elektrikern visste ingenting om smart home-grejer och kudne inte svara på hur puckarna skulel kopplas in.

Har också lyckats tappa bort min sista Fibaro dimmerpuck men hittade en Qubino dubbelbrytarpuck jag tänkte jag kunde använda (och inte använda ingång 2).

Tänkte höra om ni kunde hjälpa mig hur den ska kopplas in för jag går bet.

Jag har alltså en strömbrytare där det går in en mörkgrå kabel till N och två ljusgråa kablar som går ut (tidigare gick en .vit kabel in och en röd resp. svart kabel ut).

Untitled.jpg

Qubino brytaren har följande ingångar:

N Neutral lead
L Live lead
Q1 Output for electrical device no. 1
Q2 Output for electrical device no. 2
I2 Input for switch to control electrical device no.2
I1 Input for switch to control electrical device no.1

1relay_el-diagram-230VAC.png

Qubinobrytaren "bryter på nollan" vad nu det betyder. Installation för en enkelbrytare utan krångliga trapp- eller korskopplingar finns här: http://waifai.se/installation-av-z-wave-dimmerswitch/

Hittar ingenting om Qubinopuckar i trappkopplingar.

Hur ska väggströmbrytaren kopplas in till pucken?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.