57 363 läst · 79 svar
57k läst
79 svar
Fibaro dimmer i trappkoppling
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Utmärkt, du hittade ett sätt att ordna förutsättningarna. Det innebär att även denna modell klarar av att få fas in på S1 utan att behöva använda Sx (som du istället har byglat till N?). Man kan faktiskt undra vad Sx är till för - troligen för att skapa en potentialfri brytarkrets.
Korrekt - Sx är bygglad till N.Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Elektrikern vill antagligen se bruksanvisningen till just den dimmer du har och dess inkopplingsanvisning. Hur man trappkopplar får vi hoppas att han redan kan
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Det är inte tydligt på något sätt. Skissen ovan är inget inkopplingsalternativ som beskrivs av specen. Men det kan även finnas flera varianter och versioner av pucken som kan fungera annorlunda.
Skulle detta fungera tro?
Före/Efter.
1. Mata dimmer med fas och tändtråd.
2. Lägga in pucken parallellt med befintlig trapp
Före/Efter.
1. Mata dimmer med fas och tändtråd.
2. Lägga in pucken parallellt med befintlig trapp
Har också haft huvudvärk med trappkoppling av Fibarodimmern (FGD212) beroende på att fasen och tändtråden fanns vid varsin strömbrytare, dvs. inte på samma ställe. Till slut fick jag dock till det. Nu går det att styra lamporna från båda (återfjädrande) strömbrytare och även trådlöst
Så här såg det ut innan:
Och så här ser det ut nu:
Observera dock följande:
1. Primär strömbrytare är den som ska gå att använda för programmering av Fibarodimmern och ska därför kopplas till S1.
2. Sekundär strömbrytare kopplas till S2 och behöver även aktiveras i Fibaroinställningarna, dvs. parameter 26 ”The function of 3-way switch” ska ställas in på “3-way switch function for s2 enabled”
3. För att de återfjädrande strömbrytare ska fungera som återfjädrande strömbrytare behöver parameter 20 vara inställt på “Momentary switch”.
Lycka till!
Så här såg det ut innan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och så här ser det ut nu:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Observera dock följande:
1. Primär strömbrytare är den som ska gå att använda för programmering av Fibarodimmern och ska därför kopplas till S1.
2. Sekundär strömbrytare kopplas till S2 och behöver även aktiveras i Fibaroinställningarna, dvs. parameter 26 ”The function of 3-way switch” ska ställas in på “3-way switch function for s2 enabled”
3. För att de återfjädrande strömbrytare ska fungera som återfjädrande strömbrytare behöver parameter 20 vara inställt på “Momentary switch”.
Lycka till!
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Det ser bra ut.
Ser lite konstigt ut med nollan till pucken, men jag förutsätter att den kommer från samma ledning som matar lampan.
Ser lite konstigt ut med nollan till pucken, men jag förutsätter att den kommer från samma ledning som matar lampan.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Det allra viktigaste är att nollan kommer från samma grupp som matar pucken och lampan med fas (och dess nolla). Så om belysning och uttag ligger på samma grupp så är det ok.
Sedan bör fas och nolla följas åt, så nollan bör företrädesvis tas från samma ledning som matar pucken med fas. Om man utgår ifrån centralen så ska gruppledningen följa en trädstruktur med grenar. Man ska där undvika korskopplingar mellan grenar, utan tråden ska i så fall gå tillbaka längs grenen till närmsta gemensamma "stam" och därifrån gå ut i den andra grenen.
Sedan bör fas och nolla följas åt, så nollan bör företrädesvis tas från samma ledning som matar pucken med fas. Om man utgår ifrån centralen så ska gruppledningen följa en trädstruktur med grenar. Man ska där undvika korskopplingar mellan grenar, utan tråden ska i så fall gå tillbaka längs grenen till närmsta gemensamma "stam" och därifrån gå ut i den andra grenen.
Toppen, tack!Bo.Siltberg skrev:Det allra viktigaste är att nollan kommer från samma grupp som matar pucken och lampan med fas (och dess nolla). Så om belysning och uttag ligger på samma grupp så är det ok.
Sedan bör fas och nolla följas åt, så nollan bör företrädesvis tas från samma ledning som matar pucken med fas. Om man utgår ifrån centralen så ska gruppledningen följa en trädstruktur med grenar. Man ska där undvika korskopplingar mellan grenar, utan tråden ska i så fall gå tillbaka längs grenen till närmsta gemensamma "stam" och därifrån gå ut i den andra grenen.
Behöver ett par friska ögon som dubbelkollar min trappkoppling mot en Dimmer 2.
Jag har ett gäng spottar i takfoten på huvudbyggnaden och ett fristående uterum som ligger på samma krets. Dessa vill jag styra med en gemensam Dimmer 2. Dragningen mellan kopplingsdosan på fasaden och uterummet är endast trekardelig varför mina valmöjligheter i trappkopplingen är lite begränsad.
Min lösning är att bygga om brytarna till momentana och använda före detta jordtråden för att stänga kretsen mellan brytare och S1. Spottarna som monteras kräver inte jord.
Den första brytaren matas direkt med inkommande fas. Denna fas byglas och dras direkt till Fibaro-pucken. Den andra brytaren matas med Sx.
Som jag förstår Fibaro-manualen byglar jag sedan Sx och N i pucken, då jag inte har en ren nolla längre.
Ser det bra ut eller finns fler förslag?
Bonusfråga... Såg att Dimmer 2 kan mata 200VA med LED-last. Totalt ska jag köra 18 spottar på 5,8W på maxeffekt.
5,8*18 = 104,4 => 104,4/200 = 52,2% Någon som vet vilken PF (Power Factor) spottar vanligtvis ligger kring, borde väl rimligen ligga med en god marginal över 50%?
Jag har ett gäng spottar i takfoten på huvudbyggnaden och ett fristående uterum som ligger på samma krets. Dessa vill jag styra med en gemensam Dimmer 2. Dragningen mellan kopplingsdosan på fasaden och uterummet är endast trekardelig varför mina valmöjligheter i trappkopplingen är lite begränsad.
Min lösning är att bygga om brytarna till momentana och använda före detta jordtråden för att stänga kretsen mellan brytare och S1. Spottarna som monteras kräver inte jord.
Den första brytaren matas direkt med inkommande fas. Denna fas byglas och dras direkt till Fibaro-pucken. Den andra brytaren matas med Sx.
Som jag förstår Fibaro-manualen byglar jag sedan Sx och N i pucken, då jag inte har en ren nolla längre.
Ser det bra ut eller finns fler förslag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bonusfråga... Såg att Dimmer 2 kan mata 200VA med LED-last. Totalt ska jag köra 18 spottar på 5,8W på maxeffekt.
5,8*18 = 104,4 => 104,4/200 = 52,2% Någon som vet vilken PF (Power Factor) spottar vanligtvis ligger kring, borde väl rimligen ligga med en god marginal över 50%?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 495 inlägg
Det faller tyvärr på att grön/gul ledare inte får användas till annat än skyddsjord, det är big no no att nyttja den till tändtråd.
Om du kan byta kabel till en med flera ledare så är jag fortfarande tveksam till kopplingen Sx - N - strömbrytare. Denna Fibaropuck är ett under i otydlighet och borde inte användas. Jag skulle mata båda strömbrytarna med antingen fas eller från Sx, inte blandat på detta sätt.
Om du kan byta kabel till en med flera ledare så är jag fortfarande tveksam till kopplingen Sx - N - strömbrytare. Denna Fibaropuck är ett under i otydlighet och borde inte användas. Jag skulle mata båda strömbrytarna med antingen fas eller från Sx, inte blandat på detta sätt.