Grabbar jag har en vanlig kronbrytare exxact.
Vippa 1 tänder i hallen, vippa 2 tänder utebelysning.
Hur än jag vänder på saken så kan jag inte få en Qubino dimmer till vippa NR2.
Det ser ut så att jag ska behöva en kronbrytare med separat fasmatning.
Har ni några förslag på en lösning?
 
HerrNillsson skrev:
Grabbar jag har en vanlig kronbrytare exxact.
Vippa 1 tänder i hallen, vippa 2 tänder utebelysning.
Hur än jag vänder på saken så kan jag inte få en Qubino dimmer till vippa NR2.
Det ser ut så att jag ska behöva en kronbrytare med separat fasmatning.
Har ni några förslag på en lösning?
Låter som det är en dubbeltrapp du är ute efter. Det är två helt separata trappbrytare i samma enhet. Ser likadan ut som kron, men har sex anslutningar istället för tre.
 
Monterade Zippaboxen på sommarstället. Satt samtidigt upp två antenner från Conrad. Slutsatsen är att bra antenner ersätter alla andra lösningar såsom repeitrar och annat skrot. Inga som helst problem vare sig med Nexa eller Z-Wave. Hittade den gamla Oregon givaren under huset och HRTZ termostaten i gäststugan 25 meter bort utan vidare. DJI00381.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bifogar en bil till så ni ser avståndet. Allt bara fungerar ! DJI00368.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
I vilket fall så är den primära uppgiften för Zipaton att styra över värme till golvet i gäststugan. Har en shunt i stora huset och golvvärmekretsarna ligger efter en värmeväxlare i en egen krets och är frysskyddade med glykol. Det har inte varit helt lätt att få till det. Mäter med E-logger som är mycket bra. 4 script verkar räcka.
 
Jag har googlat runt ganska länge på antenn till zipaboxen. Framförallt till 433 MHz då jag har lite räckviddsproblem. Jag har sett att en del har fått sin box förstörd när som har kört med tex "conradantennen". Jag undrar om du har en zipabox duo eller en zipabox med 433-modul? Det jag har fått fram lutar åt att det är duon som inte pallar med. Men jag har inte fått fram något 100-procentigt svar.
 
Jag har en zipabox duo. Jag misstänker starkt att de som fått problem med sina boxar inte anslutit antennen på rätt sätt. Jag tog med boxen till Kjell och lät dom pocka ihop adaptrar från BNC på antennen till de anslutningar som boxen har. En bra antenn förstör inte boxens slutsteg. I mitt fall har jag en THGR 810 på bortre väggen i gäststugan som hittades direkt. I gäststugan sitter även en Secure SRT322 termostat och mottagare. Så både 433 och 868 MHz fungerar bra.
 
Vad bra. Tack för svaret. Blir till och skaffa antenn och tillbehör nu då.
 
Antennerna sitter klammade med 2 st slangklämmor på maströret. Egentligen är de gjorda för väggmontage. Är du bara noga när du ansluter antennerna så lyckas du. Kör aldrig boxen utan antenner. Utgångarna på boxen får absolut inte kortslutas. Är man osäker kan man mäta med en Ohm-meter mellan mittstift och jord på antennkabelns anslutning för att kontrollera att det inte är kortslutning. Man kan även mäta mellan mittstift och antennssprötet där det ska vara noll Ohm Tänk på att medföljande antennkabel (RG58) bara är 2,5 meter. Jag kommer att skarva mina. Boxen ligger på vinden just nu. Det finns bra färdiga BNC-kablar som man kan köpa. RG58 kabeln är på 50 Ohm. TV kabel är på 75 Ohm går inte att använda. När jag monterade antennerna kändes det som att de var av bra kvalité.
Lycka till !
 
Hej,

Helt okunnig på detta och behöver hjälp...

Jag har en Zipabox och till denna anslutit en 'Security Modul'. På denna Security modul finns det bland annat en PGM utgång som går att aktivera eller avaktivera. Jag skulle vilja ansluta en LED till denna men vet ej hur jag skall göra, total nybörjare på denna typ av kopplingar och funktioner. PGM utgången beskrivs så här i manualen:

PROGRAMMABLE (PGM) OUTPUT
PGM output is a single-pole, normally open solid state relay output. Maximum current is 150mA – for larger currents an external relay is required. Maximum allowed voltage is 24VDC / Vrms. Maximum on-state resistance is 8Ω. PGM output default setting is switching to GND when activated. It can be also configured to switch to AUX+ voltage level by changing the built-in jumper position.

Jag har Zipaboxen 5-6 meter in i huset och har en lågvolts kabel framdragen till ytterdörren, jag vill sätta en lysdiod som lyser rött när PGM utgången är aktiverad.
Men hur kopplar jag detta?
Vad behöver jag köpa?

Brukar köpa det mesta hos m.nu och ser att de har båda lysdioder:
https://www.m.nu/diffused-pack-p-899.html
https://www.m.nu/diffused-green-pack-p-898.html

Och motstånd i mängder:
https://www.m.nu/motstand-c-183_141.html


Mycket frågor, men är som sagt nybörjare på detta.....

Det finns även en Siren/Bell utgång som beskrivs så här:
SUPERVISED BELL/SIREN OUTPUT
Bell output will supply 600mA of current at 12VDC. The output is supervised and power limited. If unused, connect a 1kΩ termination resistor to across BELL+ and BELL- terminals to prevent tamper event generation. Bell output is protected from over-current by an electronic fuse.

Skulle man kunna även använda denna för att ansluta en LED mån tro?
Vore ju optimalt att ha en röd (kopplat till PGM utgången) och en grön LED (kopplat till BELL utgången) vid dörren som visar om larmet är aktiverat eller avaktiverat.

Tacksam för alla tips och råd!
 
Bell kommer väl bara att vara aktiverad när larmet går. Är ju lika med att sirener skall ljuda.
Vad gäller PGM och max 24 volt så är det ju tydligen bara vad den tål, om jag fattat rätt. Känns som du behöver mäta. Annars mät volttalet och anpassa motsåndet till dioden efter det. Är ju normal beräkning för dioder 2.2-2.4 volt såvida deras spec inte säger något annat. Det hittar du på Internet.
Om jag inte har fattat det hela fel så att det fungerar som du vill, så hade då jag kört med samma färg på båda och istället använt deras position för att tala om ev. status. Grönt och rött tolkar både du och tjuven som rätt och fel. Med samma färg och höger/vänster eller upp/ner kan de inte uttala sig om vad som är vad, men du/ni vet.
 
Dioderna skall sitta på insidan av dörren, brevid Zipato Keyfob panelen. Så de syns inte utifrån.

Angående BELL så tänkte att det är ju faktiskt en utgång som jag kan välja om jag vill använda eller inte. Den aktiveras ju inte per automatik om larmet går utan är en valbar utgång som jag kan aktivera i en regel. Men det kan ju vara lite överkurs att använda denna.

Funktionen jag vill uppnå är att visa för den som kommer in genom dörren att larmet är på så att personen kan larma av. Helst skulle jag vilja haft en "Buzzer" men har inte hittat någon som enkelt kan kopplas in på PGM utgången.
 
Då förstår jag att du kan köra med röd & grön.
En liten minibuzzer brukar fungera med 1-30 volt, så det är väl bara att köra på och testa. Men för att slippa så mycket väsen koppla på ett motstånd för att få ner ljudet.
I vissa fall krävs ett slutmotsånd på vissa larm för PGM skall fungera. Vet inte hur det är med ditt larm.
Tyvärr är jag är inte tillräckligt insatt i elektronik för att ge dig några direkta råd hur du skall göra, bara mer generella.
Men du bör nog ändå veta vilket volttal dina PGM ger för att kunna börja beräkna motstånden (de bromsar strömmen/sänker spänningen på en diod).
 
Någon annan än jag som har problem med att synka zipaboxen efter senast FW uppgraderingen (0.9.999.4)? Den står bara och snurrar. Har testat att starta om boxen men det verkar inte hjälpa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.