Mitt projekt hamnade på förstasidan (och i e-post-utskicket). :)

förstasidan.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mr L
  • Laddar…
Mainstream skrev:
Mitt projekt hamnade på förstasidan (och i e-post-utskicket). :)

[bild]
Välförtjänt ! Jättehäftigt bygge !

Med vänlig hälsning, fremax
 
  • Gilla
Sylvestris och 1 till
  • Laddar…
Utvändigt börjar det bli klart. Teglet är på plats och takpannorna läggs. Detaljplanen specificerade rött tak tyvärr, vi ville så gärna ha svart istället. :( Nu blir det lite väl många färger för att få ihop det!

På bilderna här syns också takfönster från Velux, ett i hallen och två i vardagsrummet. Såhär i efterhand skulle jag gärna haft två i köket också.

IMG_4881.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4880.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ChristinaH och 1 till
  • Laddar…
Härligt ! Riktigt fint kommer att bli. :)
 
Jag tycker det är jättefint med rött tak, inget ni behöver vara ledsna över.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Riktigt kul att du tar dig tid att dokumentera och skriva om det här. Många intressanta detaljer som ger inspiration.
 
  • Gilla
Mainstream
  • Laddar…
Jäklar alltså, såna väggar vill jag ha i mitt drömhus.
 
  • Gilla
Mainstream
  • Laddar…
Hej!
Tack för att du delar med dig! Vi står i begrepp att gå in i process med murat hus och undrar därför varför du valt denna grund framför leca med cellplast?
 
johlou skrev:
Hej!
Tack för att du delar med dig! Vi står i begrepp att gå in i process med murat hus och undrar därför varför du valt denna grund framför leca med cellplast?
Hur menar du? Grunden är byggd med leca och isolerad med cellplast. Det som är annorlunda mot en "vanlig" grund är att L-element inte används och den extra förstärkningen i botten. Poängen med detta är att minimera risken för sättningar. Den tunga stommen ska inte vila på cellplast (vars långsiktiga hållfasthet ännu är okänd).

Ett alternativ är F-element som gör ungefär samma sak.

Jag hänvisar till http://www.konstruktioner.se/pdf/L-element.pdf och http://www.kstr.lth.se/fileadmin/ks...derna_murade_smaahus_-_teknisk_utformning.pdf
 
Förlåt, såg att jag skrivit fel! Menar varför du valt lertegelblock istället för att även använda leca med cellplast till själva huset? Tack på förhand!
 
johlou skrev:
Förlåt, såg att jag skrivit fel! Menar varför du valt lertegelblock istället för att även använda leca med cellplast till själva huset? Tack på förhand!
Jag vägde för- och nackdelar över vad jag tycker är viktigt och kom fram till att jag föredrar tegel framför lättbetong/lättklinker.
 
  • Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
Tack för positiv feedback! Uppskattas mycket. :)

Inne i huset arbetar elektrikern med att dra el och nätverk. I varje fönster-nisch sätter han mini-spottar som passar i vanlig slang. Varje fönster får också ett vanligt el-uttag i nederkant till en lampa, mobil-laddning, radio, adventsljusstake eller vad som nu kan tänkas hamna i fönster-karmen.

I vardagsrummet har jag gjort en skiss på väggen över var TV samt högtalare kommer hamna. Jag drar dubbelt, i första hand för existerande vägg-högtalare men även en dosa nere vid golvet för eventuellt(?) framtida byte till golvhögtalare. Förhoppningsvis kan jag ta upp mitt HiFi-intresse igen nu när vardagsrummet tillåter en okej placering av högtalare.

Även rörmokaren har varit på plats och monterat lite vatten-grejor.

2014-09-10 16.23.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-09-14 15.45.55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-09-14 16.39.58.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-09-17 15.26.17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-09-19 15.49.08.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-10-03 10.06.41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-10-12 15.07.50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2014-08-30 15.17.56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helder och 3 till
  • Laddar…
Gillar ditt bygge!
Kan vara lämpligt att framtidssäkra TV-platsen, för det kan komma nyheter som gör att det behövs mer kablar. Så dolda rör för mer än vad som behövs idag är alltid bra.
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
thomas33 skrev:
Gillar ditt bygge!
Kan vara lämpligt att framtidssäkra TV-platsen, för det kan komma nyheter som gör att det behövs mer kablar. Så dolda rör för mer än vad som behövs idag är alltid bra.
Det får räcka med dubbla nätverkskablar och två el-uttag + en HDMI. Röret till HDMI-kabeln är ganska stort så skulle det komma en ny standard går det att byta kabel där. Använder endast HDMI till TV:n idag, inte ens nätverk. Enheterna vi använder idag är förstärkare, digital-tv-box, Apple TV och Mac Mini. De hamnar bakom soffan och där kan vi utöka med vad vi vill.
 
Sitter inte dosorna väl djupt, vad ska du ha utanpå stenarna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.