Intressant detta med FTX. Jag har haft funderingar på det, men när jag börjat gräva så verkar det vara omfattat av ganska mycket regler och tekniska svårigheter.

Vilka är de stora riskerna med FTX system förutom att trimma in fel och skapa övertryck då..

Vilken typ av underhåll krävs med rengöring, filter etc?

Hur skall man göra med källare? (med tilluftsventiler i)

Jag har frånluftsrör från källaren som mynnar i ventskorsten på taket, kan dessa användas vid installation av FTX?

Mvh
Thiger
 
Det tekniskt svåra är väl att få till kanaldragningen hyfsat osynligt i ett befintligt hus. Särskilt många risker finns inte. De jag kan komma att tänka på är ju som du nämde, risken att få ett övertryck och skjuta ut fuktig luft i väggar/vind med fuktproblem som följd. Har man en plattvärmeväxlare/korsströmsväxlare så skall det finnas ett fungerande kondensvattenavlopp, om det sätter igen så kan det rinna ut på vind med fuktskador som följd.

Sköts filterbyten och korrekta filter så är ju underhållet och rengöringen minimal. Men visst blir det underhåll, fläktmotorer skär ihop, drivremmar till roterande värmeväxlare, borsttätningar m.m.

Visst kan du använda befintliga ventilationsrör, se bara till att de är av korrekt dimension och att de ej är ihopkopplade med imkanal från kök, då måste de separeras.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Det går frånluftskanaler från dusch(med bastu i framtiden)/tvättstuga samt garderob (av någon anledning) i källaren. På bostadsplanet har jag separat imkanal i kök samt frånluft från ett duschrum och en vc. Det jag inte har full koll på är hur dessa kanaler går ihop på vinden då det inte finns 5st kanalmynningar i ventilationsskorstenen (endast två). anledningen till att jag inte kan kontrollera det är för att jag har platt tak och inte kommer upp på vinden.

Alla rören är 110mm. Dessa borde jag väl kunna sammankoppla till en större dimension på vinden innan man går in i aggregatet? (skall så småning om bya tak, då är detta aktuellt)

Behöver jag även gå ner med tilluft i källaren? eller kan jag ha tilluftsventiler genom yttervägg där?


Sorry om jag Hijackar tråden lite..

Mvh
Thiger
 
Hos mig, där FIX-ventilationen installerades när huset byggdes 2010, sköter sig systemet i stort sett självt.
Byter filter ungefär två gånger om året, annars är det helt självgående.
Någon gång borde väl lagren i fläktmotorerna tröttna, men när det sker står skrivet i stjärnorna.
Det är i alla fall väldigt skönt med förvärmd, dragfri och frisk luft i huset efter alla år med självdrags"ventilation".
 
KnockOnWood skrev:
Hos mig, där FIX-ventilationen installerades när huset byggdes 2010, sköter sig systemet i stort sett självt.
Byter filter ungefär två gånger om året, annars är det helt självgående.
Någon gång borde väl lagren i fläktmotorerna tröttna, men när det sker står skrivet i stjärnorna.
Det är i alla fall väldigt skönt med förvärmd, dragfri och frisk luft i huset efter alla år med självdrags"ventilation".
Ja det är lite det jag nog också skulle uppskatta väldigt mycket. Men i mitt fall bygger det på att jag även leder ner luft i källaren och murar igen alla tilluftsventiler där(5st)?

skall även sägas att mina frånluftskanaler inte är isolerade idag. Måste de isoleras?
 
Om det skall bli någon värmeväxling måste så klart från- och tilluft mötas i en värmeväxlare.
Och huset måste vara hyfsat tätt, så tilluften inte tar andra vägar in än via värmeväxlaren.
Till exempel genom otäta fönster.

Luftkanalerna behöver värmeisoleras om de går genom kalla utrymmen, som t. ex. en kallvind.
Annars inte. Frånluften har ju samma temperatur som den omgivande rumsluften, tills man skickar upp den på kallvinden.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Vi lade faktiskt order på nya fönster i mitten av veckan, så det borde sitta installerade och klara om ca 6v.

Vad gäller fasad så har jag difftät plastmembran i väggarna samt att det skall tilläggsisoleras. Taket kommer bytas och huset få ett pulpettak. där kommer jag sedan spruta ca 50cm lösull. Vill ta bort den gamla isoleringen och täta membran osv. Samt även komplettera lite el osv som smidigast går den vägen.

All tilluft till 3sovrum samt 1v-rum kommer gå på vinden. Dessa måste då isoleras och förses med ljuddämpare antar jag, kanske skall köra dessa nere i lösullen, räcker det?

Men sedan är frågan. Om jag skall dra ner tilluft till källaren (iaf 2 pipor) så måste jag hitta lämplig plats för dessa att gå ner med..
 
Det räcker med att kanalerna ligger i lösull, så slipper du isolera :) Har du rum i källaren?
 
Haxus skrev:
Har du rum i källaren?
Ja jag har en gillestuga på ca 40m2 med öppen trappa mellan planen. Denna del är isolerad (hjälpligt).

Sen har jag resten av källaren som fungerar som förråd, men där ligger även tvättstuga samt ett bad/duschrum med framtida bastu i.
 
Ok. Då hade du behövt 1 eller 2 tilluftskanaler ner till källaren beroende på vilken storlek och 2 frånluft till tvätt och bad,
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Det känns som "min" projekttråd för mitt FTX-projekt har tagit en lite annan riktning än jag tänkte mig.

Har absolut inget emot att frågor och tips finns då detta är ett forum. Kunskapen och viljan att hjälpa på detta forum är fantastisk, och just av den anledningen startade jag en tråd här. Men med tanke på senaste inläggen så har det blivit ett rejält offtopic.

Hade uppskattat om det startats en separat tråd med frågeställningarna som inte rör just mitt hus och projekt.
Starta gärna en ny tråd i rätt ämne och länka till den tråden.

/Trådskaparen, Second.
 
Hej Second,

Ursäktad mig så mycket att det tog denna vändning. Jag insåg inte att tråden låg i Socialt & Projekt.

En Moderator får gärna radera mina inlägg i denna tråd om trådskaparen önskar det.

Sorry igen,

Mvh
Thiger
 
KnockOnWood skrev:
Om det skall bli någon värmeväxling måste så klart från- och tilluft mötas i en värmeväxlare.
Och huset måste vara hyfsat tätt, så tilluften inte tar andra vägar in än via värmeväxlaren.
Till exempel genom otäta fönster.

Luftkanalerna behöver värmeisoleras om de går genom kalla utrymmen, som t. ex. en kallvind.
Annars inte. Frånluften har ju samma temperatur som den omgivande rumsluften, tills man skickar upp den på kallvinden.

Jag kan inte se några fördelar med FTX. Som du beskriver, för att systemet ska fungera o värmeväxlingen ska ge godtagbar utbyte, då ska huset vara så tätt så om alla fönster och dörrar var murad !
Sånt tätt hus existerar bara på ritningspapper/ fil.
FTX för mig är en teroretisk hype som ingen har visat hur effektiv den är i verklighet.
Så fort uppstår undertryck i huset pga frånluften då kommer det in luft från alla möjliga håll utom tillluften (om den står fri utan mekanisk påverkan).
om man tvingar in luft då uppstår andra problem, bla varifrån luften sugs in/ övertryck mm.
Kan man inte prova först mekanisk frånluft i se om det är tilläcklig. Mycket billigare, effektivare, problemfri, kostar inte mycket värmeheller (det finns ju naturlig ventilation på vinter).
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
OK, det är din uppfattning, men har du någon grund för den, eller är det bara personligt tyckande?

Så svårt är det inte att få huset tätt.
Tätningslister i fönster och dörrar, och 0,2 mm plast i väggar och tak som är omsorsfullt monterad.
Samt sylltätning mot grundplattan som tätar mot drag.
Det provas ju dagligen hur täta hus är med s.k. Blower Door tester, och ofta överträffar man tätheten som är specificerad i diverse passivhusnormer.

Får jag fråga, för att få lite relief till din negativa inställning till FTX-system:
Vad bor du själv i för kåk, hur gammalt är det, vad har det för uppvärmnings- och ventilationssystem,
och sist men inte minst, vad har du för energiförbrukning?
Något verkar ha gjort dig till misantrop :confused:
 
Om vi nu se till förutsättningarna för just mitt hus som är ett Älvsbyhus i 1 plan utan källare från 1974.
Är det med andra ord helt onödigt med ett FTX-system då det huset kanske helt enkelt inte är tätt nog?

Nya tätningslister skall givetvis till direkt vid tillträdet men hur det är med åldersbeständig plast på alla golv/väggar/tak har jag ju ingen aning om.

Jag menar om det nu är endast vid tillräckligt täta hus som ett FTX-system har någon effekt så har man kanske siktat onödigt högt...?

Huset är ju från -74.
Bara för att man sätter in ett FTX från 2015 så kanske man bara sminkat grisen en aning....:confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.