Jag finner bara ett ord: Herrejävlar! Och det är i positiv bemärkelse :D
 
Jag håller med Mexitegel!:cool:
 
Nu vill vi ha en uppdatering! :)
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
maah skrev:
Nu vill vi ha en uppdatering! :)

Ja det vill vi gärna
 
Hej!
Kul att ni fortfarande minns detta projekt trots att det tar tid mellan uppdateringarna! :)
Jag har jobbat på sakta med detta men har tyvärr inte kunnat prioritera det så högt just nu då jag ska till att disputera i början av nästa år och jag har väldigt mycket att göra med det... Sitter också i styrelsen i bostadsrättsföreningen och det har blivit några små byggprojekt där som tagit många av de senaste helgerna i anspråk. Bla annat har jag gjutit en trappa som det visade sig vara mer jobb med än vad jag kunde föreställa mig när jag skissade upp den i sketchup:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bara lite arduinostyrda ledslingor som saknas...

Jag har inte börjat med de stora skivorna än men ytterligare en prototyp (den sista) är nästan klar, tänkte lägga lite helgarbete på att färdigställa den de närmsta veckorn så det kommer en uppdatering på hela projektet om inte alltför länge...

Är det förresten någon som har nåt tips på vart jag kan få tag på stora mängder glasskivor billigt? Någon som sitter på ett upplag och vill bli kvitt det och samtidigt göra en insats för att få fart på den här tråden? :D Ju tjockare glas desto bättre då det innebär mindre jobb och mindre epoxyåtgång... Kantstötta eller spruckna skivor går bra då det inte kommer att synas i slutändan ändå. :)

Tack på förhand!

MVH Olle
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Hej,
jag jobbar lite med prototypen idag. Tänkte dela med mig av en förhandsvisning, det är en del jobb kvar att få till ytan spegelblank, etsa kretskort och göra den slutliga monteringen. Anledningen till formen på den är dels att jag ville testa alla eventuella svårigheter med skarvar, urtag och vinklar och dels att jag vill kunna använda prototypen om den blir bra i ett annat projekt. Återkommer med mer information om det i sinom tid... Här kan man iaf få en uppfattning om hur resultatet kommer att bli.. :)

[video=vimeo;141987357]https://vimeo.com/141987357[/video]
Ursäkta videokvalitén, mobilkameran funkar inte optimalt i dåligt ljus...

Detta var det första testprogrammet jag skrev, har gjort några varianter till med fler ringar och interferensmönster men detta får ni se i nästa uppdatering när allt är monterat...

bild(5).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Temporär styrning driven av ett nätagg och uppbyggd på breadboards

Dessa kretsar ska etsas på små smidiga kretskort men för att göra det måste jag dels lära mig kretskortsdesign (använder mig av eagle) samt bygga en UV-exponeringsbox och skaffa alla tillbehör till det... En hel del jobb kvar med andra ord, projektet kommer nog bli färdigt i början av nästa år då jag har mer tid att lägga på detta.. Får leva med temporära bänkskivor i köket tills dess...

Ingen som vet vart jag kan få tag i stora mängder glas billigt? :)

På återseende!
//Olle
 
  • Gilla
tommib och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Highflower skrev:
Ingen som vet vart jag kan få tag i stora mängder glas billigt? :)//Olle
Dricker du inte öl? :cool:
 
elpaco skrev:
Jag var tvungen att citera dig för att få upp video-länken Olle! ([länk])
Hmm.. Vad skumt, för mig funkar länken bra..? Funkar den för er andra?

Mikael_L skrev:
Dricker du inte öl? :cool:
Haha, flaskor har jag inget problem att få tag i.. Det är glasskivor jag söker som jag nämnde i inlägg #20.
Men för att svara på frågan så blir det just nu ett nej, jag har ett alkoholuppehåll som nu varat i drygt 9 månader!! Gav ett nyårslöfte 2014 att jag skulle vara klar med min renovering innan 2015 började, mina vänner trodde mig inte så de kom på detta mycket hårda straff ifall jag inte höll det... (Jag älskar verkligen öl!) Och här är jag nu, nykter och med fler projekt än nånsin på gång samtidigt... Trots allt är det lätt värt det och denna ytterligare drivkraft kan nog vara bra för att få det hela klart nån gång... :)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
OK, men glasskivorna ska alltså vara grönt glas och gärna tjocka.
Men annars inga krav.

Nåväl, jag sitter inte på något sådant, men jag kan hålla ögonen öppna.
 
Nej, jag kör med helt vanligt helt transparent glas i skivorna och grön glaskross på ytan.. Är nog riktigt svårt att hitta gröna glasskivor men vanliga borde vara enkelt att få tag i kan man tycka. Jag har dock hållit utkik ett tag men inte kommit över nåt större parti till bra pris...
Hoppas på hjälp härifrån och uppskattar väldigt mycket om ni vill hålla det i bakhuvet och hojta till om ni springer över nåt lämpligt. Det måste ju rivas och slängas/återvinnas stora mängder glas hela tiden... :D
Tack på förhand!
 
Jag ska i december byta två fönster (13x13). Finns i Norrköping.
 
Highflower skrev:
Dessa kretsar ska etsas på små smidiga kretskort men för att göra det måste jag dels lära mig kretskortsdesign (använder mig av eagle) samt bygga en UV-exponeringsbox och skaffa alla tillbehör till det...
Man kan göra så, det är ju seriöst oldschool. Men idag så finns det så många tillverkare av mönsterkort på nätet som man bara skickar sin design till och så dyker korten upp i brevlådan om några dagar att det många som inte tycker det är värt besväret. Ens för experimentkort eller små serier.

Så googla runt lite bland maker-osv forumen så hittar du namnen på bra ställen. (Kolla exv. http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=17&t=62939 , som bara är en tråd i högen).
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
andersgd skrev:
Jag ska i december byta två fönster (13x13). Finns i Norrköping.
Tack för erbjudandet men jag bor i Göteborg och det blir långt att åka för två fönster... Jag skulle behöva ca 250kg glasskivor. :)

lars_stefan_axelsson skrev:
Man kan göra så, det är ju seriöst oldschool. Men idag så finns det så många tillverkare av mönsterkort på nätet som man bara skickar sin design till och så dyker korten upp i brevlådan om några dagar att det många som inte tycker det är värt besväret. Ens för experimentkort eller små serier.

Så googla runt lite bland maker-osv forumen så hittar du namnen på bra ställen. (Kolla exv. [länk] , som bara är en tråd i högen).
Visst är det seriöst oldschool, men också seriöst.. :) Jag kollade runt lite på att lämna ut kretskorttillverkningen tidigare men kom ändå fram till att jag vill etsa själv, har några olika anledningar till detta.

Dels ligger det stora jobbet i att göra designen i eagle, inte själva framkallandet och etsandet, och den måste jag ju göra i vilket fall som helst. Då jag aldrig tidigare jobbat med sånt här känns det lättare att hålla koll på att allt blir som jag vill ha det under processen om jag gör det själv, jag kan itterera mig fram och små fel kan korrigeras under tiden och jag kan etsa hur många olika kort som helst utan att kostnaden springer iväg. Jag har också många andra elektronikprojekt jag vill göra på detta sätt så UV-boxen kommer jag att få användning av många gånger.

Sen är det roligt att ha gjort även detta själv och projektet är ju min hobby så att det tar lite längre tid är ju inget problem så länge det är kul och lärorikt. Inte vill man väl lämna ut sina hobbyprojekt och betala för att andra gör dem åt en..?

Den sista, största och avgörande anledningen till att jag gör det själv är att att alla projekt jag gör handlar om att lära mig nya tekniker och metoder. Min hobby är, snarare än projekten i sig, att lära mig det mesta som går att lära sig.. Genom att behärska alla olika tekniker och lösa alla problem som man ställs inför när man gör allt själv bygger man upp en bred kunskapsbas vilken man kan använda i andra projekt. Det är en intressant teknik med fotosensitiv film, UV-exponering, framkallning och etsning. Har man gjort detta och behärskar teknikerna kan man använda sig av dessa tekniker i vitt skiljda sammanhang för att lösa andra problem man kanske ställs inför i andra projekt. Det går också att kombinera dessa steg med andra tekniker för att lösa helt andra problem, eller modifiera teknikerna för att erhålla helt andra resultat, kanske långt ifrån något som har med elekronik att göra..
Som ett exempel kan jag ta min badrumsrenovering, genom att göra allt själv fick jag en uppfattning om hur de olika produkterna med ångspärr och fuktspärr fungerade tillsammans och vilka egenskaper de hade. Fantastiska produkter med väldigt användbara egenskaper som kan användas för att vatten- och ångtäta diverse olika byggprojekt när man känner till hur de fungerar och vilka begränsningar de har. Hur jag använder dem i ett ganska speciellt odlings- och belysningsprojekt kommer att presenteras när det är klart i min projekttråd.
Ju mer kunskap man har, desto större chans att man kommer på nya idéer och lösningar som bygger på denna. Man skapar sig lättare en uppfattning om hur man går från idéer till verkliga produkter och lösningar, man får lättare att se vad som är tekniskt möjligt och omöjligt. Jag tror att i princip ingenting är omöjligt om man bara har tillräckligt mycket kunskap, jag har en lång väg kvar dit dock... :confused:

Nog om det, jag etsar mina kretskort själv trots att de har potential att bli snyggare om jag lämnar ut dem.. Jag gör så till att börja med iaf, när jag kan tekniken kanske jag lägger ut tillverkningen för att få det snyggt och smidigt! :D
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Highflower skrev:
Det är en intressant teknik med fotosensitiv film, UV-exponering, framkallning och etsning.
Jag tycker ju sjävl mest att det är krångligt att få exponeringen rätt och sedan stinker av otrevliga kemikalier man måste slabba med. Men det är jag det! ;) (Jag har iofs inte gjort det på trettio år eller så, men å andra sidan så brukar ju minnet bli trevligare med åren, inte värre...)

Men om en stor del av idén är att lära sig, så måste ju jag ställa mig helhjärtat bakom det. Allt annat vore ju tjänstefel! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.