A
gol skrev:
@aldrigklar
Kan inte låta bli att kommentera ditt inlägg eftersom jag inte delar din uppfattning.
Trådbundna sensorer gör att du blir mycket mindre beroende av leverantör, är oerhört mycket billigare och mycket driftsäkrare än trådlösa. Du slipper dessutom batteriproblemet. Ditt förslag att ha fast strömförsörjning av givarna innebär ju att du i så fall ändå måste dra "förfulande" kablar och om nu tjuven klipper strömmen så slutar ju alla givarna att fungera. Eller tänker du mata givarna från UPS? Då kan du väl lika gärna ta strömmen från larmcentralen istället.
Eftersom du påstår att Z-wave skulle vara mer stabil kommunikation än trådar så undrar jag om du verkligen har använt Z-wave. Jag använder en hel del Z-wave prylar och med erfarenhet från dessa skulle jag ALDRIG lita på Z-wave för kritiska larmfunktioner. Z-wave får åtminstone i mitt hem hålla tillgodo med okritiska funktioner som styrning av belysning och mätning av el och temperaturer.
Håller med dig om att GSM-överföringen är en känslig punkt. Man bör därför se till att man har flera alternativa larmöverföringsvägar. Men detta är ju ett gemensamt problem oavsett vilken typ av larm du har. Med trådade sensorer slipper du i alla fall problemet med att tjuven skulle störa ut 868 MHz eller 433 Mhz bandet.
Min poäng med kablarna var att det ofta kräver betydligt mindre insats att dra 2 meter strömkabel än att dra kilometervis av kabel mellan sensorer runtom i huset, kors och tvärs mellan olika våningar. Om man vill att lösningen ska klara strömavbrott får man ju anpassa systemet och budgeten efter det. Ur den aspekten är återigen en trådlös batterilösning att föredra för sensorerna. Alla larmcentraler har väl inbyggd batteribackup numera, men vill man klara längre avbrott sätter man dem ju på egen UPS.

Angående zwave tror jag det är många som fått en felaktig uppfattning på grund av klåpare som Fibaro och Vera och liknande. De tillverkar skitmjukvara och skithårdvara, som använder zwave. Det är en helt annan sak än zwave-protokollet i sig, som är väldigt robust.

Man kan argumentera för att det ena eller det andra är mer eller mindre lättpåverkat av störningar eller fysisk åverkan, men nu handlade det väl om att det skulle vara en hyfsat billig lösning.
 
Har du "1.5-plan" eller 2 riktiga våningar? På 1.5 blir ju kattvinden en ypperlig uppsamlare av div installationer. Lägg en grövre slang mellan de två långsidorna så har du att växa med efter att golvet är lagt.

De flesta detektorerna och även knappsatser sitter ju längs ytterväggarna. Borra rakt upp i tak/väggvinkel och slanga på. Larmkabel är så pass tunn att den inte syns nämnvärt. Brand slangar du ut i det öppna bjälklaget på lämpliga ställen.
Tänk igenom det hela lite och samla allt i t.ex en vägg i klädkammare på övervåningen. Där sätter du ett skåp infällt.

Trådlöst är en kompromiss. Trådlöst använder man bara där det annars vore "omöjligt".
 
aldrigklar skrev:
Jag kan inte se någon rimlighet i att betala stora summor pengar för att få en föråldrad (trådbunden) lösning som dessutom medför en massa åverkan på nya fina huset och en massa extraarbete.
Det hela låter extra märkligt med tanke på att två av dina motiveringar till att skaffa trådbundet var kostnadsrelaterade.
Att satsa på en lösning som är på väg ut kommer bli väldigft dyrt och inlåst i längden.

"Slippa byta batterier" känns också som ettt märkligt argument. Bara för att enheterna kommunicerar trådlöst med varandra betyder det inte nödvändigtvis att de inte kan sitta på fast ström, det är ju två helt olika saker.
Trådbundna magnetkontakter, rörelsedetektoret, glaskrossdetektorer, vibrationsdetektorer, fuktdetektorer, sirener, blixtljus mm kommer under flera/många årtionden att vara billigare än trådlösa diton. Mer eller mindre alla företag som har större byggnadsarea än några hundra kvadratmeter satsar på trådade system.

aldrigklar skrev:
Min poäng med kablarna var att det ofta kräver betydligt mindre insats att dra 2 meter strömkabel än att dra kilometervis av kabel mellan sensorer runtom i huset, kors och tvärs mellan olika våningar. Om man vill att lösningen ska klara strömavbrott får man ju anpassa systemet och budgeten efter det. Ur den aspekten är återigen en trådlös batterilösning att föredra för sensorerna. Alla larmcentraler har väl inbyggd batteribackup numera, men vill man klara längre avbrott sätter man dem ju på egen UPS.

...men nu handlade det väl om att det skulle vara en hyfsat billig lösning.
Ge exempel på magnetkontakter, rörelsedetektoret, sirener och blixtljus som har trådlös koppling till centralenheten men som har både nätanslutning och batteribackup, där alla är billigare än rent trådade (till larmcentralen) diton!

Vi har en inhyrd på jobbet som hjälper oss med bla brandlarmen, han har jobbat som larmtekniker i flera årtionden, alla centraler (oberoende om det är brandlarm eller inbrottslarm) har haft batteribackup på något dygn i bevakningsläge och minst någon timme i larmläge, alla systemen han har sålt till företag (senast i föra veckan) har varit trådbundna.

Gällande brandlarm så har bara trådade system varit giltiga enligt SBF 110:x (tidigare RUS).
 
A
Demmpa skrev:
Ge exempel på magnetkontakter, rörelsedetektoret, sirener och blixtljus som har trådlös koppling till centralenheten men som har både nätanslutning och batteribackup, där alla är billigare än rent trådade (till larmcentralen) diton!

Vi har en inhyrd på jobbet som hjälper oss med bla brandlarmen, han har jobbat som larmtekniker i flera årtionden, alla centraler (oberoende om det är brandlarm eller inbrottslarm) har haft batteribackup på något dygn i bevakningsläge och minst någon timme i larmläge, alla systemen han har sålt till företag (senast i föra veckan) har varit trådbundna.

Gällande brandlarm så har bara trådade system varit giltiga enligt SBF 110:x (tidigare RUS).
Nu var det väl inte direkt det jag sa. TS angav "slippa byta batterier" som en motivering till att inte köra trådlöst. Jag vill fortfarande hävda att ett system som kommunicerar trådlöst ändå kan kallas för trådlöst även om man pluggar in en strömkabel i de fall där så är möjligt. En trådlös router är la fortfarande trådlös även efter att man pluggat in strömkabeln?

Apropå kostnaden så sa TS "Jag kommer inte att installera detta själv.", men att månadskostnaden var en viktig aspekt. Det pratas i tråden om att slanga kabel i hela huset, samla allt i en klädkammare, infällda skåp osv. Om huset är större än ett litet skjul kan jag inte låta bli att undra efter hur många hundra år man har tjänat in en marginellt lägre månadskostnad. Och kostnadsbilden kommer fortsätta att ändras i hög takt allteftersom teknikutvecklingen går framåt. I princip alla nya produkter inom det här området som riktar sig till privatkonsumenter är trådlösa, vare sig man vill eller inte. Priset anpassas därefter eftersom tillverkaren vill att vi ska välja det nya.

Att en äldre person som varit i branchen i flera årtionden fortfarande förordar gammal teknik tror jag inte kommer hamna på morgondagens löpsedel.
 
@ aldrigklar
Kan du ge exempel på magnetkontakter, rörelsedetektoret, sirener och blixtljus som har trådlös koppling till centralenheten men som har både nätanslutning (elnätet) och batteribackup?

Jag själv skulle aldrig använda någon larmenhet som bara har nätanslutning (elnätet) utan backupbatteri. Vad händer med en sådan enhet när inbrottstjuven bryter nätspänningen?
 
A
Fast ström med batteribackup och trådlös kommunikation går självklart att lösa om man anser att det är ekonomiskt och säkerhetsmässigt försvarbart (tex. brandvarnare). Men det anser jag som sagt inte att det är i de flesta fall, men det betyder inte att det inte går för den som vill.

Att lägga en himla massa tusenlappar på att dra kabel anser jag fortfarande vara en konstig prioritering eftersom det i praktiken inte är där man uppnår en billig och stabil larmlösning för ett normalt hem. Det är helt enkelt inte där som larmets svaga punkt ligger. Hur troligt är det att man dessutom drar dubbla eller tredubbla uppsättningar kablar för att kunna sprida det till olika larmcentraler på olika platser i huset? Att koppla alla enheter till en gemensam punkt för såväl ström som kommunikation låter som väldigt många tusenlappar för en lösning som står och faller med just en enda enhet (den må ha batterbackup, men den kan ändå gå sönder).

Det verkar vettigare att lägga hälften av tusenlapparna från den kostnaden på att köpa ännu fler enheter och multipla larmcentraler, och lägg undan resten av tusenlapparna för att täcka upp för den upplevda högre månadskostnaden. Att byta batterier en gång vartannat eller vart femte år eller så, känns inte som orimligt mycket jobb med tanke på hur mycket billigare, enklare och driftsäkrare det blir.

Men trådat är säkert också bra. Med lite tur finns det ett bra paketpris där man får med en skrivmaskin och en tjocktv på köpet :rolleyes:
 
  • Gilla
Mr9
  • Laddar…
aldrigklar skrev:
Fast ström med batteribackup och trådlös kommunikation går självklart att lösa om man anser att det är ekonomiskt och säkerhetsmässigt försvarbart (tex. brandvarnare). Men det anser jag som sagt inte att det är i de flesta fall, men det betyder inte att det inte går för den som vill.
Hur har du tänkt att PIR, magnetkontakter, glaskrossdetektorer, blixtljus och sirener ska fungera när inbrottstjuven bryter spänningen (via mätarskåpet, nätägarens markskåp mm) innan han gör inbrottet?

Ett inbrottslarm ska ju inte fallera direkt när det blir nätspänningsbortfall, larmet måste ju fungera många timmar efter nätspänningsbortfall för att man ska kunna lita på larmet.
 
Korvgubbe
Går det ens att köpa larm idag som inte har reservbatteri?
 
A
Demmpa skrev:
Hur har du tänkt att PIR, magnetkontakter, glaskrossdetektorer, blixtljus och sirener ska fungera när inbrottstjuven bryter spänningen (via mätarskåpet, nätägarens markskåp mm) innan han gör inbrottet?

Ett inbrottslarm ska ju inte fallera direkt när det blir nätspänningsbortfall, larmet måste ju fungera många timmar efter nätspänningsbortfall för att man ska kunna lita på larmet.
Jag har ju sagt hela tiden att jag inte tycker att man ska bygga en lösning som innebär att man får en single point of failure, oavsett om det gäller enskilda enheter, central larmenhet i huset eller anslutning till vaktbolag.

I praktiken: undvik trådad lösning där allt går in i samma låda. Vilket dessutom är betydligt dyrare och kräver mer jobb för att installera och är bökigare att efterhandskomplettera med fler enheter. I det här specifika fallet så var ju kostnaden av stor vikt och därför anser jag fortfarande att det verkar felprioriterat att bränna en fet budget på själva installationen och ändå inte uppnå någon vidare driftsäker lösning.

Att man rent tekniskt har möjlighet att ansluta enheter till fast ström, batteri, UPS, trådlös kommunikation, trådbunden kommunikation, och alla kombinationer av dessa, är en helt annan fråga. Jag sa bara att trådlös kommunikation inte nödvändigtvis betyder att man är bunden till batteridrift.
Om allt är batteridrivet redan från början så blir hela en icke-fråga med avseende på strömtillförsel.
 
Redigerat av moderator:
Korvgubbe skrev:
Går det ens att köpa larm idag som inte har reservbatteri?
Själva centralenheten har batteribackup och det har dom haft sedan urminnes tider. Frågan gäller om det finns några periferienheter som kommunicerar trådlöst med centralenheten men som har nätanslutning, (tvåvägs)MAPar har det men finns det andra enheter?

Att en tvåvägsMAP som kommunicerar trådlöst med centralenheten har nätanslutning med batteribackup är inte oväntat.
 
@aldrigklar
Kan du ge TS exempel på ett komplett trådlöst system som spänningsmatas med fast anslutning till varje enhet och varje enhet ska kunna gå i larmläge efter 8 timmars nätspänningsbortfall.

Systemet ska bestå av centralenhet(er), magnetkontakter till tre ytterdörrar, PIRer som täcker fem rum, rökdetektorer som täcker 200 kvm.

Vi är antagligen många som är intresserade av att se vad totalpriset blir. Alltså priset för allt material inklusive installation av systemet.

Edit:
TS skriver bl.a. följande:
myrn skrev:
Stabilitet, pålitlighet.
Ett av kriterierna för att få ett stabilt & pålitligt larm är att det ska kunna larma även när det är strömavbrott.
 
Redigerat:
A
Demmpa skrev:
@aldrigklar
Kan du ge TS exempel på ett komplett trådlöst system som spänningsmatas med fast anslutning till varje enhet och varje enhet ska kunna gå i larmläge efter 8 timmars nätspänningsbortfall.

Systemet ska bestå av centralenhet(er), magnetkontakter till tre ytterdörrar, PIRer som täcker fem rum, rökdetektorer som täcker 200 kvm.

Vi är antagligen många som är intresserade av att se vad totalpriset blir. Alltså priset för allt material inklusive installation av systemet.

Edit:
TS skriver bl.a. följande:
Ett av kriterierna för att få ett stabilt & pålitligt larm är att det ska kunna larma även när det är strömavbrott.

Du fortsätter gå på om det här trots att jag minst fyra gånger har sagt att jag inte tycker att ovanstående är en bra lösning. Nu börjar du dra till med fler och fler påhittade förutsättningar som att varje enhet ska kunna koka kaffe, ha artificiell intelligens och kunna drivas i minst sju år efter att sista människan på jorden har dött ut. Det rimmar inte riktigt med önskemålet om att hålla ner månadskostnaden.

Jag förklarade att tekniken finns och att man kan välja själv utifrån sina egna behov och förutsättningar, men att det förmodligen inte är speciellt relevant i det här fallet. Batterier fungerar utmärkt under strömavbrott, i snitt ett antal år. Det är lite det som är finessen med batterier. Och att det finns många små batterier i stället för ett stort.

Apropå kostnader så är jag hemst nyfiken på att höra din prisuppskattning på en trådbunden lösning med
centralenhet(er), magnetkontakter till tre ytterdörrar, PIRer som täcker fem rum, rökdetektorer som täcker 200 kvm
Och som sagt, det hela skulle utföras av hantverkare.

Jämför sedan med trådlös motsvarighet. Jag gissar att för antalet kronor hantverkaren ska ha för att vrida om nyckeln på bilen och värma upp motorn skulle i princip halva trådlösa motsvarigheten vara betald. Därav anser jag att det är vettigare att ta de cirka 25k som blir över till att skaffa redundanta centralenheter, UPS till dessa och några reservbatterier. Resterande 15k som ändå blir över jämfört med den trådbundna lösningen kan man gömma i madrassen eller köpa chips för.
 
För det första så är trådlösa system låsta till just sin centralmodel så vill man uppgradera/byta tillverkare så får man kasta allt. Med trådade system så kopplar man in befintliga deckare och kör.

Till DSC larm så kostar en trådlös deckare minst 879 :-
En trådad kan man köpa från tillverkare som inte lägger på för namnet, en RX40 kostar 292:- (jag köpte dessa från UK för under £10).

Ska vi då ha 5-6 Pir så har vi alltså 3000 eller mer i mellanskillnad på installationerna bara där. Det är millt sagt bra betalt för att dra 5 vp rör och stoppa i lite tråd.

En rökdeckare är 500 kr dyrare trådlös.

En trådlös magnetkontakt hitade jag för 695, En trådad får man för runt 100 lappen.

Så du kan rätt lungt räkna med att du får en trådlös deckare eller en trådad plus en timme för installationen för samma pris. DÅ har jag inte räknat med den högre driftkostnaden för trådlöst
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.