AndersMalmgren skrev:
När sade jag aldrig? Har jag aldrig sagt, men jag skulle inte stoppa in det i hus äldre än 1940 eller så
Njae.. ber om ursäkt om du tolkade det fel.
Du har dock hävdat att det är omöjligt att få estetiskt acceptabla fönster av PVC, och att man bör låta bli att byta fönster överhuvudtaget om man inte har råd med "äkta" fönster. Det kan ju uppfattas som en aning provocerande, speciellt när det absolut går att få en solklar förbättring mot tidigare utseende i de flesta fall.
Trådskaparen funderade huruvida denna ska välja PVC eller trä, och vad jag kan se i tråden vet vi inte ens ålder på trådskaparens hus, mer än att han säger "en gammal kåk". Mina kollegor som sitter med nybyggda villor tycker att jag bor i en antikvitet från 1976, så att bara utgå från att trådskaparen bor en "sekelskiftesvilla" bara för att denne säger "gammal kåk", och därmed säga "välj inte PVC" blir ju tokigt.
Kort sagt....
Du håller med om att PVC är okej, men inte om man renoverar en sekelskiftesvilla som är kanske är K-märkt? . ;) :)
 
Bara av intresse: Ni som tycker PVC fönster är så fina, tycker ni likadant om PVC fasader som man ibland ser vid medelhavet? Alltså tycker ni att vi borde byta ut Svenska träfasader mot moderna och lättskötta PVC fasader såsom ni resonerar avseende fönster? Om inte, så varför?
 
plutoorjan skrev:
Det kan ju uppfattas som en aning provocerande, speciellt när det absolut går att få en solklar förbättring mot tidigare utseende i de flesta fall.
Det kan uppfattas en aning provocerande att sätta in plastfönster i ett sekelskifts också;)
 
kallun skrev:
Bara av intresse: Ni som tycker PVC fönster är så fina, tycker ni likadant om PVC fasader som man ibland ser vid medelhavet? Alltså tycker ni att vi borde byta ut Svenska träfasader mot moderna och lättskötta PVC fasader såsom ni resonerar avseende fönster? Om inte, så varför?
Det där är faktiskt intressant och nästan värt en egen tråd! :)
Jag kan absolut överväga en PVC-fasad under vissa förutsättningar.
Idag finns oerhört kvalitativa och estetiskt tilltalande produkter så varför inte?
Underhållsfritt i många år med minimalt underhåll.

Det intressanta är ju just varför vi i Sverige anser att husen är så mycket mer än just "hus"!?
Det är ingen tavla från 1650, utan en "nyttobyggnad" som ska fylla en funktion, dvs man ska kunna bo i den till en kontrollerbar kostnad.
Absolut så finns det massor av faktorer som avgör valet "för eller emot", baserat på vart huset ligger, byggår osv., men personligen så gillar jag inte den här "NEJ, ALDRIG"-mentaliteten om det mesta som rör sig inom Sveriges gränser, utan är mer för en "nyanserad" "för och emot".
 
  • Gilla
Sir Duke och 2 till
  • Laddar…
kallun skrev:
Bara av intresse: Ni som tycker PVC fönster är så fina, tycker ni likadant om PVC fasader som man ibland ser vid medelhavet? Alltså tycker ni att vi borde byta ut Svenska träfasader mot moderna och lättskötta PVC fasader såsom ni resonerar avseende fönster? Om inte, så varför?
Finns ju PVC fasader i Sverige inte vanligt men vet några i mitt område. Pvc fasad är inget som jag tycker om.
 
Hade folk oftare sagt "nej aldrig" så hade vi kanske fortfarande haft gamla Klara kvar istället för city med vakra sergelstorg
 
AndersMalmgren skrev:
Hade folk oftare sagt "nej aldrig" så hade vi kanske fortfarande haft gamla Klara kvar istället för city med vakra sergelstorg
Jo, för som vanligt är det ju Stockholm som är universums mittpunkt, och som måste ligga till grund för resten av rikets beslut....
 
  • Gilla
rererere och 2 till
  • Laddar…
Är det någon som har färgade/lackade PVC fönster? Ser bara vita överallt och de är bara de vita som har 30 år garanti. Vitt passar absolut inte på alla hus. Någon som kan bidra med en bild?
 
En fråga till er som har koll på pvc. Är man begränsad i storleken? Jag har börjat titta runt lite men hittar inte 15x15 som jag skulle behöva. Skulle även behöva ett 26x17. Tips mottages tacksamt!
 
Manberg skrev:
En fråga till er som har koll på pvc. Är man begränsad i storleken? Jag har börjat titta runt lite men hittar inte 15x15 som jag skulle behöva. Skulle även behöva ett 26x17. Tips mottages tacksamt!
När jag beställde på kronfönster för fyra år sedan, så angav jag själv vilken storlek jag skulle ha. Kolla på deras hemsida så lär du få mer info. Det är en av de stora fördelarna med just pvc att du får vilken storlek du vill...
 
  • Gilla
Manberg
  • Laddar…
Manberg skrev:
En fråga till er som har koll på pvc. Är man begränsad i storleken? Jag har börjat titta runt lite men hittar inte 15x15 som jag skulle behöva. Skulle även behöva ett 26x17. Tips mottages tacksamt!
PVC-fönster brukar man kunna beställa på millimetern som man vill ha dem.

Ex. vis Kronfönster som är länkade till tidigare har fönster upp till 35.
 
  • Gilla
Manberg
  • Laddar…
plutoorjan skrev:
Jo, för som vanligt är det ju Stockholm som är universums mittpunkt, och som måste ligga till grund för resten av rikets beslut....
Det finns ju liknande kulturbrott på andra håll
 
Ramnemark skrev:
Är det någon som har färgade/lackade PVC fönster? Ser bara vita överallt och de är bara de vita som har 30 år garanti. Vitt passar absolut inte på alla hus. Någon som kan bidra med en bild?
Bara genom att titta in hos Skånska byggvaror hittar man sju olika färger.
Men det är ju bäst, och nästan standard med vita fönster.
Så det är väl det man ser mest i reklamen.


PS
Jag är kanske lite eljest, men jag har direktimporterade fönster från Polen i TRÄ :)
http://okna.swiebodzin.pl/en/Offer/Wooden-Windows/Thermo-Comfort-92
De är i min mening helt suveräna :)

Och du kan nog välja vilken RAL-kulör du vill.
Olika på in- och utsida dessutom.
 
plutoorjan skrev:
När jag beställde på kronfönster för fyra år sedan, så angav jag själv vilken storlek jag skulle ha. Kolla på deras hemsida så lär du få mer info. Det är en av de stora fördelarna med just pvc att du får vilken storlek du vill...
Varför skulle det vara unikt för PVC? Så trä går inte o göra i millimeterstorlek? Jag får mina trä i precis den storlek jag vill. (Nja i 5mm intervaller iaf )
 
Helioz skrev:
Kostnad?
Frågade far min om detta ikväll och han betalade 130 000 för dörrar och fönster till orangeriet. Han målade med linoljefärg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.