thomas33 skrev:
Jag förstår inte varför AndersMalmgren behöver bli övertygad av andra att PVC-fönster är något som är bra, då han inte är intresserad.
Vad menar du? Jag är ju inte intresserad pga att det inte är lika snyggt som trä, det är ju inte materialitet som sådant jag har något emot, utan resultatet
 
Snyggt är något som ligger i betraktarens öga och PVC fönster är inte i första hand tillverkade för att likna träfönster. Istället är det en egen produkt lika mycket som aluminiumfönster, som har ett unikt utseende och båda har många fördelar som saknas i träfönster.

Tyvärr har det på den svenska marknaden mest handlat om BILLIGA fönster, när det skall säljas PVC-fönster. Därför har det kommit en massa modeller som skall efterlikna träfönster och samtidigt inte kosta något. En ekvation som knappast går att få ihop. Det blir aldrig riktigt bra, när ett material skall likna något annat.
 
  • Gilla
ivarssonivar
  • Laddar…
Men det är ju just det, därav passar de inte på en gammal kåk, så min ståndpunkt håller ju faktiskt ;)
 
O
Jag tänker inte övertyga nån....
Det finns ingen anledning.... Det finns säkerligen fördelar med båda materialvalen. Jag gillar bara inte de förutfattade meningarna om att plast är dåligt.
Vissa verkar vara slaviskt övertygade om att plast är fult och dåligt... Eller att plast är det ända rätta.
Nä det finns nog inget rätt eller fel i det här fallet. Jag är övertygad om att kvalitén är den samma oavsett material.
Jag tror att det bara handlar om utseende. Där skillnaden i utseende behöver vara så stor.
 
jag tror det handlar om ambitionsnivå, jag skulle inte heller få för mig att stoppa in ett laminat eller klickgolv i en gammal kåk och det verkar ju inte folk inte ha några spärrar för
 
AndersMalmgren skrev:
jag tror det handlar om ambitionsnivå, jag skulle inte heller få för mig att stoppa in ett laminat eller klickgolv i en gammal kåk och det verkar ju inte folk inte ha några spärrar för
Helt rätt, hoppas du väljer handtillverkat massivträ-kök med vedeldad spis, endast kallvatten och en jordkällare istället för kylskåp av samma anledning. Självklart inget våtrum (tänk på all plast där) utan endast ett utedass och sedan bad en gång i veckan i vedeldad badtunna. Inga jäkla LED-lampor heller utan enbart oljelampor för rätta belysningen. Halm- eller spåntak skall det vara, inga moderna tegelpannor eller takpapp då dessa förstör uttrycket. Allt annat vore att förstöra en gammal fin kåk ;)
 
  • Gilla
ConnyN
  • Laddar…
Ambitionsnivå som sagt :D Min syrras kille restaurerar en familjegård och han tar det ett steg längre än jag :D
 
  • Gilla
pelpet och 1 till
  • Laddar…
Nu hoppas jag inte Helioz tar det som ett personligt påhopp, men här är en länk som kanske besvarar varför hen brinner så mycket för PVC-fönster. :surprised:

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Parafili
 
O
Ramnemark skrev:
Nu hoppas jag inte Helioz tar det som ett personligt påhopp, men här är en länk som kanske besvarar varför hen brinner så mycket för PVC-fönster. :surprised:

[länk]
Eller så förklarar det varför vissa här pratar sig så varma om träfönster... Det är nämligen 2 tydliga läger här.... Ena som bara accepterar PVC fönster, det andra gänget accepterar bara träfönster.

Men jag tycker nog att den länken var lite väl grov... Men skulle nog passa in på många här på forumet och i den riktiga världen utanför Byggahus... :)
(säkerligen mig med...)
 
Jag har inte läst alla inlägg utan har hoppat från #30 till #120.

Min åsikt är denna: Om originalfönstren i trä inte är skeva eller ohjälpligt förstörda av röta kan en lätt renovering + aluminiumprofiler utvändigt vara ett acceptabelt och ganska billigt alternativ. Vi gjorde så i vår brf för 25 år sedan ( ca 140 fönster ) och har inte haft någon som helst anledning att ångra oss.
 
Redigerat:
Om det är över gränsen så kanske någon moderator kan ta bort det. Det var avsett som ett skämt och inte ett påhopp iaf :)
 
Jag håller med dig i princip men steget bättre är aluminiumfönster med trä insida. Dvs allt bärande i konstruktionen där gångjärn fästs in är i aluminium till skillnad mot billigare "aluminium"fönster där det i praktiken är ett träfönster med beklädnad av aluminium.
 
Efter att ha läst igenom tråden så kan man ju sammanfatta det hela med att var och en är salig i sin tro.
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Tror gör man i kyrkan
 
Bytte till PVC-fönster (Kronfönsters Polaris med lite tillval) i min 70talsvilla för fyra år sedan.
Verkligen supernöjd och skulle lätt välja PVC igen alla dagar i veckan.

Det intressanta är att grannen valde Mockfjärds-fönster samtidigt som jag då valde PVC, och där har han nu efter fyra år fått färgflagning på södersidan. Mockfjärd vägrar att gå med på någon som helst reklamation, utan hävdar att det är fullt normalt att behöva "putsa upp" fönstren då och då om dom är utsatta för slagregn på en södersida.
Jag betalde knappt 45000:- och grannen 150000:-. Jag skulle vara galen...

Jag tvättar av karmarna utvändigt och polerar upp plasten med båt-polish varje vår, och mina fönster ser ut som nya. Har skrivit en hel del i andra trådar om någon vill ha mer info om mina fönster.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.