Nu när snön smält bort från altanen hittade jag en liten pryl jag aldrig sett förut.

IMG_1237.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite huvudkliande insåg jag att det var vajerstoppet på en av armarna till terassmarkisen som lossnat. Jag kan inte se att det går att sätta tillbaka den utan något annat måste till.

IMG_1236.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har givetvis spanat runt lite på nätet efter vajerlås och hittat några som funkar till 3 mm vajer men jag har ingen aning om hur stor kraft som påverkar dessa vajrar. Till de flesta vajerlås jag hittat anges hur många kilo de klarar att lyfta men hur många kg drar markisarmarna...?

Är det någon som bytt hela vajern på en liknande markis? Är det svårt...dyrt...ens möjligt? Eller måste man byta hela markismekanismen (skulle ju vara helt galet i så fall)?

Jag har aldrig funderat på hur mekaniken fungerar i terassmarkiser men jag förutsätter att vajrarna är i spänn när markisen är inrullad och armarna ihopvikta (känns mest logiskt eftersom stoppet ju lossnat med markisen i detta läge...hade ju varit mycket märkligt om stoppet släppt om vajern var slak, samt att armarna måste ju ha hjälp att vikas ut, inte att vikas in). Vad händer om jag vevar ut markisen utan vajerstoppet? Kommer vajern försvinna in i armen eller kommer den krypa ut, så att säga, så jag kan testa med ett vajerlås?

Tacksam för alla synpunkter och tips!
 
Ingen som har någon tanke om detta...?
 
Det är vajern och den fjäder som den sitter fast i som gör att markisen fälls/åker ut och har en spänd markisduk. utan "vajerfjädern" kanske markisen fälls ut men den kommer inte att vara spänd på ett snyggt sätt.

Hur det är möjligt att byta på din markis vet jag inte men på en fönstermarkis med armar utan led dvs stela armar som sitter i fönsterkarmen så får man köpa nya armar när vajerstoppet går sönder/lossnar, egen erfarenhet. Men de går i alla fall att använda även om vajern har släppt, också egen erfarenhet.
Men hur det fungerar på en stor terrass markis med vikarmar vet jag inte. Du får prova och se om du blir nöjd med resultatet, men att laga befintlig vajer tror jag inte fungerar utan din räddning är nog om det finns reservvajer och om det är möjligt att montera en sådan......
 
Det skulle ju vara helt galet om man var tvungen att byta hela markisen bara för att ett vajerstopp lossnat! :eek: Jag påstår inte att du har fel roli...men någon rim och reson måste det väl ändå vara på slit och släng-samhället! :x

Vet du (eller någon annan) var fjädern sitter i vikarmen? Jag har en tanke att om jag får loss vajern så kan jag ju åka till en riggverkstad och be dem klämma på ett nytt stopp. Segelbåtar har jag nästan alltid klämda ändar på stag och vant. Frågan är bara om markisvajern är konstruerad för att kunna tas loss eller om stoppen kläms med vajern på plats i armen när hela mekanismen monteras ihop.
 
hsd
Jag hade sådan markis på förra huset
det är en kraftig fjäder som ska spänna där
det är bara att byta hela armen, kolla med Din leverantör -ibland har de liggande delar annars får de beställa
det var länge sedan men jag kommer ihåg att priset var överkomligt
 
Har du pratat med tillverkaren? Det går kanske att byta vajern?
 
Markisen köpte jag begagnat (mycket billigt) på Blocket i höstas. Jag har mailat firman som levererade den när den var ny men inte fått något svar av dem ännu, så jag får ligga på igen.

Helt sjukt ifall hela armen måste bytas...fast det är ju så vårt samhälle ser ut idag...:|
 
Det borde gå att ta lös fjädern och ta med hela armen till någon som gör riggar till segelbåtar så kan de klämma på en ny klump.

protte
 
Säker på att det inte räcker med något liknande då?
Går ju att dubbelvika den för att ytterligare förhindra att den kryper ut.

För den där pågjutna metalldelen ser inte så hemskt tilltagen ut, så det borde inte handla om stora krafter den skall stoppa.
9192220426270.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
hsd
Det finns ju stoppar,en del ska crimpas på och en del skruvas fast, om man hittar någon välsorterad maskin/verktygsfirma men wirelås funkar inte
Armen är rejält spänd och byte ska ske med markisen ute
 
prototypen skrev:
Det borde gå att ta lös fjädern och ta med hela armen till någon som gör riggar till segelbåtar så kan de klämma på en ny klump.

protte
Ja, det är lite det jag är inne på om det inte går att lösa på något annat sätt.

Säker på att det inte räcker med något liknande då?
Går ju att dubbelvika den för att ytterligare förhindra att den kryper ut.

För den där pågjutna metalldelen ser inte så hemskt tilltagen ut, så det borde handla om stora krafter den skall stoppa.
Jag gissar att du missat ett "inte" i sista meningen...och jag håller med...för mig ser originalstoppet inte mycket ut för världen.

Det finns ju stoppar,en del ska crimpas på och en del skruvas fast, om man hittar någon välsorterad maskin/verktygsfirma men wirelås funkar inte
Armen är rejält spänd och byte ska ske med markisen ute
Om det finns vajer nog för att vika den runt ett vajerlås och säkra med ett till tycker jag skulle kännas som att det håller...fast det är omöjligt att uppskatta kraften det kommer utsättas för.

Så om jag rullar ut markisen som den är nu så kommer inte vajern försvinna in i armen utan snarare tvärt om, den kommer kanske krypa ut lite?
 
Paxman skrev:
Jag har en tanke att om jag får loss vajern så kan jag ju åka till en riggverkstad och be dem klämma på ett nytt stopp. Segelbåtar har jag nästan alltid klämda ändar på stag och vant. Frågan är bara om markisvajern är konstruerad för att kunna tas loss eller om stoppen kläms med vajern på plats i armen när hela mekanismen monteras ihop.
Jag var inne på samma sak när första armen till mina fönstermarkiser "tappade" vajerstoppet. Var i kontakt med tillverkaren men det gick bara att köpa en ny arm hos dem, vet inte om de lagar.... Men jag köpte en ny arm och tog med min gamla hem för att fundera på en egen lagningslösning. Och det gör jag fortfarande eftersom min markis fungerar utan spänd fjäder. Av mina 8 armar (fyra markiser) tror jag att det bara är hälften (har inte kontrollerat på ett tag) som har kvar sina spända fjädrar. Men att det fungerar beror nog på att det är fönster markiser som bara fälls nedåt-utåt och att tyngdkraften gör så att duken spänns. Men på en terrass markis så skall ju konstruktionen "åka" utåt vilket nog inte fungerar så bra om fjäderkraften saknas. Kanske är här som markistillverkarna tjänar sina pengar, dvs sälja nya armar till de som gått sönder.......
 
hsd
Ja, en talurit hade varit perfekt (det var en sån jag såg framför mig när jag snackade om att åka till en riggverkstad)...men jag är inte så sugen på att köpa en tång för 3000 spänn bara för att kunna klämma dit den! :x

Nu fick jag svar från markisfirman:

"Hej!

"Vajerstoppet" gör bara så att armen viker in mot bär-röret vid infällt läge, det är fortfarande spänning i den yttre fjädern. Det skall inte ha så stor inverkan på armsträckningen."

Det verkar alltså som att han tror att jag inte behöver göra någonting alls...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.