Helioz skrev:
Jag ska berätta en liten hemlighet för dig. När du tittar på ett täckmålat träfönster ser du enbart ett dött syntetiskt plastmaterial (akrylat-, alkyd- eller polyuretanplast). Du kan överhuvudtaget inte se eller röra vid något äkta trä på ett täckmålat fönster. Efter ett par ommålningar är plastlagret flera millimeter tjockt varvid inte ens trästrukturen syns igenom. Vilken skillnad finns det då på PVC och träfönster?
Ska då berätta en liten hemligthet i retur: Det är just därför man inte täckmålar trä med akrylat/latexfärg om man har lite smak!

Och likaså varför man håller hårt i de gamla massiva kärnträ fönster som finns om man har turen att ha kvar dem på sitt hus. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
kallun skrev:
Just därför man inte täckmålar trä med akrylat/latexfärg serrö :)
Hur menar du nu? Majoriteten av alla vattenburna fönsterfärger är akrylatplastfärger.
 
Helioz skrev:
Hur menar du nu? Majoriteten av alla vattenburna fönsterfärger är akrylatplastfärger.
Jag är fullt medveten om detta och sörjer det djupt. Förtydligade ovan att jag menar att man trots detta i mitt tycke skall undvika att bruka dessa färger om man bryr sig om utseendet. Det är dock inga problem att få tack på tex linoljebaserade färger istället om man vill.
 
kallun skrev:
Jag är fullt medveten om detta och sörjer det djupt. Förtydligade ovan att jag menar att man trots detta i mitt tycke skall undvika att bruka dessa färger om man bryr sig om utseendet. Det är dock inga problem att få tack på tex linoljebaserade färger istället om man vill.
Så du håller med att att man lika gärna kan välja PVC istället för ett modernt täckmålat (med plastfärg) träfönster?
Plast som plast liksom.
 
Helioz skrev:
Så du håller med att att man lika gärna kan välja PVC istället för ett modernt täckmålat (med plastfärg) träfönster?
Plast som plast liksom.
Nja inte riktigt. Ska du ta i fönstret så är ju trots allt trä trevligare. Men håller med om att ingetdera är ett snyggt alternativ.
 
kallun skrev:
Nja inte riktigt. Ska du ta i fönstret så är ju trots allt trä trevligare. Men håller med om att ingetdera är ett snyggt alternativ.
På ett modernt maskinhyvlat fönster av stavlimmat/fingerskarvat trä är det så lite trästruktur kvar efter målningen med polyuretanfärgen så det är ganska svårt att skilja ytan från PVC om man blundar. Värmeledningsförmågan hos PVC ligger mycket nära trä så ytan känns inte varmare eller kallare.
 
Redigerat:
Må så vara men materialet känns åtminstone billigare och otrevligare om inte kallare tycker jag (precis som laminat etc jag refererade till tidigare). Jag vågar ej påstå att PVC är funktionellt sämre men att det är kosmetiskt inferiort står jag fast vid!
 
Fast vi pratade ju inte moderna träfönster utan klassiska
 
AndersMalmgren skrev:
Fast vi pratade ju inte moderna träfönster utan klassiska
Exakt. Mitt resonemang ovan relaterade till klassiska fönster kontra PVC som "låtsas" vara detsamma (och misslyckas kapitalt ;)
 
AndersMalmgren skrev:
Fast vi pratade ju inte moderna träfönster utan klassiska
Finns det någon tillverkare idag som kan leverera klassiska äkta massiva (ej tryckta) linoljemålade kärnvirkefönster med schyssta U-värden och priser?
 
Helioz skrev:
Finns det någon tillverkare idag som kan leverera klassiska äkta massiva (ej tryckta) linoljemålade kärnvirkefönster med schyssta U-värden och priser?
Pris är väl relativt. Vill man ha kvalité får man betala för det. Men du får säkert inte ett sådant fönster till PVC priser om det är vad du menar? Precis som du inte får ett par Edward Green för Ecco priser....
 
kallun skrev:
Pris är väl relativt. Vill man ha kvalité får man betala för det. Men du får säkert inte ett sådant fönster till PVC priser om det är vad du menar? Precis som du inte får ett par Edward Green för Ecco priser....
Så träfönster har återigen blivit en estetisk statusgrej endast för de som har råd? Något som man mest köper för att kunna skryta om för grannarna kanske?

För den tekniska kvalitén är ju sämre på alla punkter än PVC-fönster.
 
Helioz skrev:
Så träfönster har återigen blivit en estetisk statusgrej endast för de som har råd? Något som man mest köper för att kunna skryta om för grannarna kanske?

För den tekniska kvalitén är ju sämre på alla punkter än PVC-fönster.
Ett bra träfönster av de slag vi just diskuterat har i min mening teknisk kvalité och estetisk kvalité som utklassat PVC. Du kan tex behålla dem i flera sekel så länge de sköts. Försök det med PVC (och slå då också ut kostnaden på 100år)
 
Vi kan väll göra såhär.
De som sätter in plastfönster i år kan höra av sig till mig om 30 år så jämför vi hur bra färger och material håller jämt emot mina trä med aluminium :)
 
  • Gilla
kallun
  • Laddar…
Man kanske istället kan säga att PVC fönster blivit en slit och släng grej som så mycket annat för många människor. Köp billigt och släng ut och byt....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.