Anaii skrev:
Jag är tveksam till att att bredbandshastigheter upp mot 100Mbits kommer behövas hos familjen Svensson inom 10 år, men för 10-15 år sedan argumenterade många för att 5Mbits är mer än tillräckligt för allt man kan tänka sig. Det ända vi vet om framtiden är att vi inte vet något om framtiden.

Största fördelen med (korrekt skött) fiber är stabilitet och låg latens. Det är för mig i dagsläget viktigare än jättehöga hastigheter.

Däremot tycker jag vi kan skjuta ner några ekonomiska argument:
Jag har varit i "köpa hus" svängarna relativt nyligen. Visst hörde jag mig för om fiber fanns indraget eller om det skulle komma möjligheter att dra in det, men det påverkar inte värdet på huset mer än marginellt. Det är en relativt liten skara människor som värdesätter fiber högt och som inte klarar sig på xDSL. Fiberinstallation kostar i runda slängar 15-30k beroende på var i landet vi befinner oss. Det är en struntsumma i förhållande till huspriserna. Det kan komma en tid med nya generationer husköpare då fiber kommer vara ett större argument, men vi är inte där ännu. Jag tror jag läste en mäklarrapport för ett tag sedan som stödjer mig i det här, men jag har inte orkat leta rätt på den.

Sen kan jag generellt inte hålla med Helioz om följande citat:
"I rena pengar (tills man säljer huset) är inkoppling av fiber en förlustaffär då abonnemangskostnaderna är ganska höga i förhållande till den inledande klumpsumman."

Det kan stämma på vissa orter, men min erfarenhet är tvärt om. Jag har flyttat 4 gånger till 3 olika orter de senaste 6 åren. Abonnemangskostnaderna för fiber har på samtliga ställen varit lägre än för xDSL. Jag betalar nu (från minnet) 430 kr för 30/12 VDSL från Telia. Om ett par veckor när tjälen släppt och de gräver in fiber väljer jag mellan 30/30 eller 100/10 för 264kr. Finns såklart snabbare att välja men jag har inte behov av det. Jag sparar in den totala installationskostnaden på 12 år.
Vad jag menar är: om inte fibern ger en reell värdehöjning, vid försäljning av huset, med minst hela installationskostnaden är det per definition en förlustaffär. Man gör en första utbetalning på 15-30 000 kr och sedan har man löpande utgifter för all framtid, fibern i sig genererar ingen vinst. En sparad krona på en utgift är inte en vinst även om det känns så i plånboken.

Om man tar installationskostnaden på säg 25 000 och istället köper fonder för pengarna i OMX-index vilket har haft en historisk utveckling från 2001-2013 på 7,42% (avräknat genomsnittsinflationen) kommer man på 12 år istället tjänat 21 563 kr vilket per definition är en vinstaffär.

Räkneexempel på 12 år med 25 000 som grundbelopp och dina uppgifter:
Fiber: (-25 000) - (-264*12*12) = - 63 016 kr
Behålla VDSL: 25 000 + 21 563 (ränta) - 430*12*12 = -15 357 kr

Man gör alltså en förlust på ca 48 000 kr på fibern i detta fallet.

Om man dessutom tar ett lån för installationskostnaden är den ekonomiska förlusten ännu större.

Det är därför bra att fundera innan man kopplar in fibern om man verkligen har nuvarande behov av den eller kan se framtida behov. 4G LTE Cat 6 är redan uppe i 300 Mbit och snart öppnas 700 MHz bandet upp för ytterligare kapacitet samtidigt som operatörerna nu börjar öka datamängderna. 5G som förväntas börja rulla ut 2020 planeras ha ca 1000 ggr högre kapacitet än 4G och lägre latens. Är man nöjd med sitt 4G och klarar sig på abonnemangets datamängd så lönar det förmodligen sig inte ekonomiskt att dra in fiber. Samma gäller om man är nöjd med sitt ADSL/VDSL.

Är man missnöjd med sitt nuvarande bör man dra in fiber vilket är vad jag själv gjorde med full insikt om att jag förlorade pengar på det.
 
Redigerat:
  • Gilla
myrn och 4 till
  • Laddar…
Korvgubbe
Felde skrev:
Som nämns tidigare är det inte ett normalhushåll som sitter och streamar 4 st 4k upplösta filmer samtidigt.)
Är det verkligen så långt ifrån verkligheten? Med ett par tonåringar i huset känns det mycket troligt att tre olika filmer rullar samtidigt på tre olika skärmar. Lägg sedan till lite "simultansurfande" på läsplattor och kanske någon torrent som går i bakgrunden så... Det scenariot känns inte helt orimligt i mina ögon.
 
  • Gilla
KB-U
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Är det verkligen så långt ifrån verkligheten? Med ett par tonåringar i huset känns det mycket troligt att tre olika filmer rullar samtidigt på tre olika skärmar. Lägg sedan till lite "simultansurfande" på läsplattor och kanske någon torrent som går i bakgrunden så... Det scenariot känns inte helt orimligt i mina ögon.
Det finns inget nästan 4K material att titta på och kommer inte finnas i större mängder på flera år. 4K i mobiler/surfplattor/laptops är meningslöst. Därför kvarstår endast TV-skärmar där det krävs minst 50" vid ett sittavstånd på 1,5m för att överhuvudtaget skymta att bilden är i 4K, vid normalt sittavstånd krävs minst 80". Så i exemplet ovan bör familjen alltså ha 4 st minst 50" stora TV-apparater som de tittar på samtidigt vilket är helt orimligt för en vanlig svensson-familj. 1080p kommer vara standard ett bra tag framöver.

resolution_chart.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
@Helioz: Du räknar fel. I fiberfallet lägger du 25 tkr som en minuspost och i ADSL-fallet som en pluspost. Du måste välja endera sättet. Nu har du dubbelräknat pengarna vilketger 25 tkr större skillnad mellan alternativen än vad det korrekt skulle bli.

Sedan är det vanskligt att räkna på förmodad avkastning på pengarna. Bättre är att räkna på ett 10-årigt lån i fiberfallet. Prova det och du ska se att du får ett annat resultat.
 
Korvgubbe
Att det är "meningslöst" är dock inte samma sak som att tonåringar inte kommer att göra det, de brukar ju vara experter på att göra just meningslösa saker. ;)

Sen att det skulle vara helt orimligt för en vanlig Svenssonfamilj med tonårsbarn att ha tre, fyra TV-apparater i huset håller jag inte alls med om.
 
Nu är jag inte tillräckligt tekniskt bevandrad för att kunna såga dina argument angående 5G. Men jag vet att det inte finns en chans till en 1000-faldig kapacitetshöjning. Och då menar jag inte med nuvarande teknik eller så, utan helt enkelt att det inte går, det går att bevisa att det inte går, men det överlåter jag åt mer tekniskt bevandrade personer.
 
vectrex skrev:
Nu är jag inte tillräckligt tekniskt bevandrad för att kunna såga dina argument angående 5G. Men jag vet att det inte finns en chans till en 1000-faldig kapacitetshöjning. Och då menar jag inte med nuvarande teknik eller så, utan helt enkelt att det inte går, det går att bevisa att det inte går, men det överlåter jag åt mer tekniskt bevandrade personer.
Som sagt det är visionen/målet:
http://5g-ppp.eu/about-us/
"Providing 1000 times higher wireless area capacity and more varied service capabilities compared to 2010."

http://www.eetimes.com/author.asp?section_id=36&doc_id=1325670
"The goal of 5G is to provide a 1,000x increase in capacity, supporting 100+ billion connections with data rates up to 10Gbps and less than 1ms latency."

http://networks.nokia.com/innovation/technology-vision/1000x-capacity
https://www.qualcomm.com/invention/technologies/1000x
 
Redigerat:
Korvgubbe skrev:
Att det är "meningslöst" är dock inte samma sak som att tonåringar inte kommer att göra det, de brukar ju vara experter på att göra just meningslösa saker. ;)

Sen att det skulle vara helt orimligt för en vanlig Svenssonfamilj med tonårsbarn att ha tre, fyra TV-apparater i huset håller jag inte alls med om.
Menlöst i den meningen att ingen content provider kommer skicka ut lågkomprimerat 4k material till de mobila enheterna eftersom slutanvändaren inte kommer se skillnad på kvalitet.

Så du känner många familjer som har 4st minst 50" 4K TV-apparater för närvarande?
 
Redigerat:
Det finns en gräns för vad som går att överföra trådlöst, läs på om Shannons teorem innan du postar propaganda från telekomindustrin ;)

eHälsa är bland annat ett av de områden som ofta pekas ut som "driver" för fiberutbyggnad. Generellt kommer det öka livskvaliteten och de samhällsekonomiska vinsterna är enorma. Det finns en anledning till att staten subventionerar fiberutbyggnad i glesbygd...

Mina snart pensionerade föräldrar investerar 25 papp i en fiberanslutning till gården "in the middle of nowhere" just för att de vill kunna bo kvar hemma längre. 3G/4G är fullt utbyggt men det är otillräcklig bandbredd.

Att ens dividera om en investering 15-25 tkr som man har nytta av varje dag, i princip dygnet runt och sannolikt till den dag man dör när man i nästa stund bygger om en fullt fungerande kök eller badrum, eller åker på en semester som varar i högst ett par veckor är för mig fullkomligt ologiskt.

@Helioz: Förutom att du, som peroande redan påpekat, räknar helt uppåt väggarna kring räntor/avkastning så tar du heller inte hänsyn till att den löpande kostnaden för internetaccess normalt är billigare på fiber. Slår du ut det på en 10-årsperiod så ser din kalkyl - efter att du räknat rätt - helt annorlunda ut. Mig lurar du inte, jag har gjort för många beslutsunderlag för det ;)


Jag hoppas byggahus finns kvar om 10 år. Då ska jag leta upp den här tråden och posta ett "Vad var det vi sa?" ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Det finns en gräns för vad som går att överföra trådlöst, läs på om Shannons teorem innan du postar propaganda från telekomindustrin ;)

eHälsa är bland annat ett av de områden som ofta pekas ut som "driver" för fiberutbyggnad. Generellt kommer det öka livskvaliteten och de samhällsekonomiska vinsterna är enorma. Det finns en anledning till att staten subventionerar fiberutbyggnad i glesbygd...

Mina snart pensionerade föräldrar investerar 25 papp i en fiberanslutning till gården "in the middle of nowhere" just för att de vill kunna bo kvar hemma längre. 3G/4G är fullt utbyggt men det är otillräcklig bandbredd.

Att ens dividera om en investering 15-25 tkr som man har nytta av varje dag, i princip dygnet runt och sannolikt till den dag man dör när man i nästa stund bygger om en fullt fungerande kök eller badrum, eller åker på en semester som varar i högst ett par veckor är för mig fullkomligt ologiskt.

@Helioz: Förutom att du, som peroande redan påpekat, räknar helt uppåt väggarna kring räntor/avkastning så tar du heller inte hänsyn till att den löpande kostnaden för internetaccess normalt är billigare på fiber. Slår du ut det på en 10-årsperiod så ser din kalkyl - efter att du räknat rätt - helt annorlunda ut. Mig lurar du inte, jag har gjort för många beslutsunderlag för det ;)


Jag hoppas byggahus finns kvar om 10 år. Då ska jag leta upp den här tråden och posta ett "Vad var det vi sa?" ;)
Läs gärna följande artikel om OAM-multiplexing angående trådlös kapacitet:
http://www.extremetech.com/extreme/...ss-vortex-beams-carry-2-5-terabits-per-second
 
Korvgubbe
Helioz skrev:
Så du känner många familjer som har 4st minst 50" 4K TV-apparater för närvarande?
Ja att jag inte känner många familjer som har det för närvarande ska naturligtvis tas som bevis på att det i framtiden inte kommer att existera... Hur dum får man bli?!

För övrigt känner jag för närvarande många familjer som har mer än en TV, där tonårsungarna sitter på sina rum och tittar på sina program&filmer och föräldrarna tittar på sina program&filmer. Varför skulle det ändras i framtiden menar du?
Att tonåringar har egna TV-apparater och att det således förekommer att tre eller fyra olika apparater är igång samtidigt är verkligen inget ovanligt idag. Och de kommer att välja "det bästa" alternativet tillgängligt, att de sen kanske skjuter över målet med hänsyn till avstånd/skärmstorlek spelar ingen roll, de flesta är inte ens medvetna om det utan ska bara ha "det värsta".
 
Helioz skrev:
Läs gärna följande artikel om OAM-multiplexing angående trådlös kapacitet:
[länk]
Ja, det är ett intressant forskningsområde men det är för punkt-till-punkt förbindelser vad jag vet.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Min pappa har större bil än dig...bläää, känns som det spårar ur och blir en tävling i teknik-nörderi :x

Frågan kvarstår fortfarande vad man kan göra för roligt hemma med en stabil bra uppkoppling ( FIBER ) :)
 
Korvgubbe
Jag har bidragit till off topic-diskussionen och det ber jag om ursäkt för.
 
Ingen fara :) känns som det spårar ur lätt bara ibland, det är bara att diskutera på men kom gärna med förslag om ni har.mm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.