Vad menar dom då när det står så här då
Nytt är också att SPC Connect kan skicka e-post meddelanden. Vad som skall skickas och till vem det skall skickas bestäms i centralapparaten och i portalen. E-posten kan skickas till flera adresser samtidigt.
 
Redigerat:
fredrik.johansson skrev:
Korta svaret: det går inte.
Långa svaret: det går alldeles utmärkt, men kräver ytterligare prylar, en del kunskap och lite tålamod. Skaffa en raspberry pi, köp programvaran spc gateway från lundix IT (PM till användare gol). Koppla ihop och programmera larmet att prata med gateway som sedan programmeras att skicka ett mail.
Jag har testat betaversionen och det funkade perfekt, men sen har jag inte bestämt riktigt hur jag vill ha resten och då har det blivit liggande.
Alternativt skaffa en Z-wave-controller så kan du enkelt styra din belysning. Jag kör en RGW-modul från fibaro kopplad till min SPC, då kan jag bestämma vad som ska hända vid olika händelser i lamet. T.ex. så kan den skicka en push-notis till min mobil när dottern kommer hem och larmar av eller att den mailar mig när larmet går. Jag kan också tända belysningen när jag larmar av automatiskt osv ...
 
zorro_66 skrev:
Vad menar dom då när det står så här då
Nytt är också att SPC Connect kan skicka e-post meddelanden. Vad som skall skickas och till vem det skall skickas bestäms i centralapparaten och i portalen. E-posten kan skickas till flera adresser samtidigt.
Det är antagligen i den nya versionen vilken jag inte vill ha eftersom den kräver att jag styr min central via molnet och inte direkt som nu ...
 
ja det är det säkert ver 3.6 jag har den installerad men hittar inte var man ställer in det
visst så funkar det med en RGBW från Fibaro jag använder det systemet till min belysning
men va f**n det är ju inget billigt larm system man har köpt så det måste väl gå att få till
utan att komplettera med ännu mera saker (kostnad)
 
Löste det med en Fibaro universalsensor tillsvidare
SPC1.jpg
 
RilleRock
zorro_66 skrev:
ja det är det säkert ver 3.6 jag har den installerad men hittar inte var man ställer in det
visst så funkar det med en RGBW från Fibaro jag använder det systemet till min belysning
men va f**n det är ju inget billigt larm system man har köpt så det måste väl gå att få till
utan att komplettera med ännu mera saker (kostnad)
Du ställer in det via Spcconnect.com
Aktivera funktionen, fyll i den/de emailadresser som skall få larm, klicka i de händelser som skall skickas.
Tryck Spara.
Lätt som en pannkaka :)

emailspcconnect.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
varmstro och 1 till
  • Laddar…
Tack Rille (y)det där stället var inte det första man tittade på.
Jag tycker om Siemens grejor både hemma (larm) och de vi har på jobbet (styrsystem plc etc)
men de är helt värdelösa på att skriva manualer tyvärr..... :wow:
 
Hej,
Har börjat använda ImperiHome mot mitt egenutvecklade hemautomationssystem. Trevlig App som bara kostar en femtiolapp i Pro utförande.

Undrar om någon skulle vara intresserad av att jag bygger in stöd för ImperiHome i min SPC Web Gateway, som gör att man kan styra/övervaka SPC-larmet via denna App?

Så här kan det t.ex se ut:

ImperiHome-SPC.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kingen99Kingen och 2 till
  • Laddar…
Planerar kabeldragningen för SPC4320 larmet och har begränsat med tomrör dragna från larmcentralens placering till detektorerna via kattvinden. På kattvinden finns inga begränsningar utan den trånga sektorn är att få upp kabel dit från centralen. Försöker därför göra det så effektivt som möjligt. Min fundering är om flera detektorer kan dela på COM och om det i så fall finns någon begränsning? Hade tänkt använda mig av Cat6 installationskabel som jag har en del av hemma.
Exempel:
Central --> Cat6 --> kopplingsplint på kattvind
Från kopplingsplinten dras 2 par till 1 st PIR och 2 par till varsin MK.

Om PIR och MK skulle dela på COM via kopplingsplinten skulle jag få 1 par "över" som ger mig möjlighet till fler detektorer. T.ex. 1 st PIR och 1 st MK.

Så, antingen 1 PIR och 2 MK eller 2 PIR och 3 MK genom samma Cat6 kabel.....

Hur brukar man göra? Är det så att man vill ha egna trådpar hela vägen från central ut till detektor eller skulle detta funka? Jag hade tänkt dubbelbalansera detektorerna.
Skulle man till och med kunna låta COM och 0V kortslutas? Då skulle man kunna få ut 1 st detektor till i Cat6 kabeln.
 
Du kan köra en sektion per tråd och dela com. Dock inget man rekommenderar. Men funkar.
 
Tjena! Är i gång med att utöka mitt system genom att larma av garaget. Det blir en expansionsenhet dit allt kopplas. Nu undrar jag om man ska programmera så att jag får två områden, hus och garage eller om jag ska lägga in allt i det redan programmerade med husets spec. Är det lätt att administrera larmet ifrån MAP:arna vid påslag/avslag/skalskydd natt osv eller blir det ett jäkla flippande i menyer och alternativ i MAP:arna? Hur har ni lagt upp det?

Sedan är det här med elmanövrerad/ motorstyrd port. Tänkte lägga ett relä över portmotorn som bryter alt öppnar en sektion och tillfälligt bryter larmet när man öppnar porten med fjärren... Hur har ni löst det?

Mången tack!
 
Ok jag är helt ny här på forumet och i spc världen.

jag har en 5200 central med ver 3.4 och skall ha en A210 samt en PP500 em till den larmet i sig fungerar fint men får inte reläerna att dra i A210 vid vare sig kod eller tag.. Är någon duktig på detta här inne??

Allt kablage är rätt draget så det handlar mest om programmeringen.

Skulle gärna ta emot tips om detta.

För att göra det enkelt skulle jag vilja göra så här:
"DÖRR1" vill jag till-/frånkoppla område 1 genom kod.
"DÖRR2" vill jag öppna en dörr med tag.
 
Hej!

Införskaffat mig ett Siemens SPC Larm i fredags och är i full gång med installationen. Fick inte med någon installationsmanual med kopplingsscheman i leveransen så jag famlar lite i mörkret med installationen av IR-deckarna. Tips på vart jag kan på tag i dito?

Skall koppla 2 IR deckare i serie på nedervåningen i huset (PDM-I12) med 4 ledare, skall jag koppla in C1 på I1 resp C3 till com i centralen? Seriekopplar sedan in den andra deckaren i den förstas plint?

Ursäktar min enorma okunskap, men jag har jagat kopplingsscheman och manualer, men står blank.

Tack på förhand!
 
Redigerat:
panzaa skrev:
Hej!

Införskaffat mig ett Siemens SPC Larm i fredags och är i full gång med installationen. Fick inte med någon installationsmanual med kopplingsscheman i leveransen så jag famlar lite i mörkret med installationen av IR-deckarna. Tips på vart jag kan på tag i dito?

Tack på förhand!
Vilket larm har du??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.