Hej hej,

Förra årets mastodonttråd (http://www.byggahus.se/forum/mobels...skrin-till-sambon-obs-manga-manga-bilder.html) verkade uppskattad så jag tänkte göra det till en liten tradition att lägga ut byggtråd på det jag bygger över julledigheten.

Utlovade ju att det skulle bli något med plommon i år, sågade upp lite stockar för nåt år sen. Rosa väldigt levande ådring men svårt att få ihop det med annat träslag utan att det ser dassigt och missfärgat ut. Klurade en del på det här och tänkte det skulle bli ett sängbord i valnöt i år, med lådfront i plommon. Mörkt valnöt skulle låta det rosa-lila plommonträet komma till sin rätt. Har byggt det mesta fyrkantigt ett tag och tänkte nu lite mer rundad "dansk" design. Yttermått ca 40*40*48

Sängbordet ska även ha inbyggd el i form av trådlös belysning och induktionsladdning för telefon och surfplatta...Tekniken är inte riktigt där än men inom ett litet tag finns det laddteknik som går genom 20mm massivt trä, sök på qi 1.2 ni som är nyfikna.

Trådlösa lampkitet kommer från http://www.wirefreelight.com/

Plommonplankorna har förvarats i föreningens sopskjul, några försvann varvid jag blev tvungen att sätta upp en liten skylt.

Ja då kör vi igång, 3D bild på tänkta bordet + stocksågning.

Capture3.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjar med att rita upp boxen + benen på en valnötsplanka. Målet är att få ådringen att följa med runt ner på sidorna. Sågar bort lite på ändarna på plankan och nu börjar strulet...3cm in börjar en intern spricka som fortsätter ca en halvmeter in. Hursomhelst, köpte en liten reservplanka att ha som backup så jag kör på. Huvudplankan får bli topp + sidor + ben, reservplankan får bli botten. Snålar redan här på tjockleken, försöker få ut 3st 14mm plankor från 52mm material. När jag klyver kupar sig plankorna (pga fuktskillnad och eller interna spänningar) och jag ligger rätt risigt på det med att få ut mina 14mm...men skam den som ger sig.

I efterhand kanske något idiotiskt att tro man kan klyva fina bitar ur en plansågad valnötsbit men alltid lär man sig något. Att plankorna kupade sig var nytt för mig.

05.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


06.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


07.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


08.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


09.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jaha:(. Dom där plankorna som kupade sig vid sågningen har ställt till rätt rejäla problem. Spenderar någon timme med att youtube surfa om man kan åtgärda det här....en snubbe rätar ut plankor med strykjärn på konvexa sidan, varmt ska det vara enligt honom. Jag stryker så det nästan börjar ryka i verkstan men plankorna förblir kupade som ostbågar i Sahara. Ser ingen annan utväg än att hyvla dom plana = tappar tjocklek.

Limmar ihop den limfog av det som ska bli topp + sidor. Mun upp = kärnsida, mun ner = ytsida, pilen indikerar fiberriktning. Först 2 limfogar ca 20cm breda, sen hyvlar jag dessa sen limmar jag ihop dessa 20cm limfogar med varandra och handhyvlar skarven (min planhyvel tar bara 25cm).

10.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvar står jag på juldagen med en limfog i valnöt som är 10mm tjock. Spikrak och plan men vad hjälper det. Ska göra rundade hörnfogar och hade räknat med minst 13mm. Bara att inse fakta att 10mm är på tok för tunt. Så gick det med det valnötsbordet.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Så, som sagt, det här sängbordet ska bli i ask!(y) Själv lite trött på det då jag byggt mycket i det men man kör ju inte direkt o handlar ädelträ på juldagen i det här landet och ask var det enda jag hade hemma i den volymen som behövdes. Det här betyder att plommonträet får vänta till nåt annat projekt.

Nu slipper ni stegen med hyvling o klyvning o limfog o annat. Som ett bättre matlagningsprogram så har jag nu förberett och gjort topp, botten och sidor. Lådan ska fingerskarvas ihop och jag har byggt en box joint jig för detta ändamål.

13.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Box joint jiggar finns det en uppsjö av på nätet. Min är väl inte jättespeciell, ämnet refereras mot en svarvad pinne (föredrar att använda svarven när det går eftersom den ger mig bäst noggrannhet av alla maskiner). Första fräsningen kör man mot pinnen därefter får det frästa spåret sitta runt pinnen när man fräser nästa spår osv. Fronten på jiggen är 2 delad för att jag ska kunna finjustera avstånd från svarvade pinnen till frässtålet, innerdelen av anhållet är alltså fix och ytterdelen kan skjutas i sidled några cm. Mätklockan på baksidan är för att hålla koll på finjusteringen.

14.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


14b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


15.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter lite testfräsning kör jag igång en hel rad, går som tåget när allt är inställt, typ 2 minuter för en hel rad. Ser ut att passa prima men det gör det inte, pinnarna skiftar längs sträckan, bra i början, sämre mot mitten (typ en halv mm off) och sen bra igen på slutet. Kliar mig i huvudet ganska många timmar...orsaken verka vara att limfogen buktade aningen och att jag inte pressade den hårt nog mot anhållet, men jag är inte helt övertygad.

16.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, bara att kapa av 15mm och börja om.:(

Nu fattas det lite bilder men jag hade en brottningsmatch som gjort Karelin grön av avund för att få ihop boxen, inte läge att fota. 20 fingrar per sida * 4 = 80 fingrar som ska limmas. Det jag tyckte var lagom tajt med 5 fingrar var på tok för tajt med 20. Får väl göra lite reklam för Titebond 3 limmet med lång öppen tid också, utan det hade jag aldrig hunnit få ihop det innan limmet torkat.

17.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter fräser jag av det utskjutande på fingrarna (vita skivan är för att boxen inte ska glida på andra utskjutande fingrar). Fräser också en invändig fals, boxen stående på högkant på fräsbordet. Boxen ska se tunn ut och ha stora ytterradier så denna fräsning är för att ge boxen ett tunt intryck + för att matcha blivande ytterradien.

18.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


19.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så, dags för ytterradie, 19mm. Kör bara lite lite i första skäret med får urflisning som heter duga. Tänkte inte riktigt på att det var ändträ jag fräste. De kommande skären kör jag medfräsning (alltså matar med rotationsriktningen). Vet man vad man gör och tar lite åt gången så minskar detta urflisning men det kan vara lite farligt om man inte är beredd på att ämnet kan skjuta iväg av sig själv.

Efter fräsningen som inte blev super så hyvlar jag med stöthyveln + sandpapprar.

20.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För första gången på ett par dagar återfår jag hoppet o tror det här kan bli rätt snyggt i slutändan:).

Nu skulle jag egentligen nästan varit färdig men alla omtag o problem gör att jag är långt därifrån. Sambons bortavecka (=min ensamvecka i verkstan) är redan över....men det gör inte så mycket, hon trivs bra i verkstan:D

22b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jaha, då ska det byggas låda. Lådan ser kanske lite knas ut men där bakom den ska det bo lite elektronik. Att lådsidorna går hela vägen bak är för att maximera glidlängden = lådan glider bättre o kilar inte så lätt.
Gör 2 limfogar för detta och spenderar nån timme med att bygga en stötlåda + leka lite med årets tillbaka på skatten present, en Veritas stötlådshyvel.

24.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


23.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Innerfronten och sidorna kör jag med box joint jiggen. På denna längden funkar den perfekt. I bakkant blir det en laxstjärtsinfästning. Kör först spåren i sidorna och trimmar sen bakstycket i stötlådan till rätt längd. Står med ett flin upp över öronen när jag inser hur stor nytta jag kommer ha av den här stötlådan, får exakt 90 graders kanter och rena snygga snitt.

25.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


26.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fräser sen bakstycket stående på fräsbordet, frässtålet på samma höjd som när jag fräste sidorna. Parallellflyttar anhållet 0.05mm steg till jag har lagom passning, bra med digitalt fräsanhåll:)

27.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


28.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


29.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågar hål för botten och limmar sen ihop lådan.

30.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterar in glidlister och fräser glidspår i lådan. Det här gick jag igenom förra året så hoppar det steget.

32.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags för lådfront och bakstycke till boxen. I fronten kör jag ask från samma planka som ytterboxen, allt för att det ska matcha. Ställer boxen på högkant och ritar ut kontur för front och bakstycke. Använder sen stötlådan för att trimma in så det passar bra, både kort- och långs, hörnen frihandslipar jag.

När jag ska montera fronstycket kör jag 3 postit-lappar per sida (=0.3mm), sätter dubbelhäftande tejp på innerfromten och knuffar sen in lådan bakifrån. Då får jag automatiskt ut rätt position för fronten. Märker ut för hålen i fronten och plockar sen bort tejpen. Fäster fronten med såna där grovgängade skruvar som ikeas gångjärn monteras med. Dom gör fina gängor i träet och möjliggör demontering och återmontering ett par gånger.

Borrbilden lite intetsägande men var tvungen att visa nya (begagnade) borrmaskinen som jag är sjukt nöjd med(y)

31.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


34.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


35.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


36.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sädärja, lådan klar.

37.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då var det dags för ben. För att dom ska bli lika breda som boxen får de den väl uträknade vinkeln 101 grader:). Sågar till en referensbit o kapar ut bitarna på bordsågen. Höger på höger sida om anhållet, vänster till vänster. Får då så bra ådringsmatchning det går. Sen finhyvlar jag geringarna i stötlådan, en spillbit från 101 graders sågningen agerar referens. Får verkligen superfogar med stöthyveln, ett stort snäpp upp jämfört med mitt tidigare snickarliv.

38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


39.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fogen ser lockande ut för dominon men den fräser för breda spår för det här. Blir 2 rundtappar, lång innerst och kortare ytterst. Fräser dessa hålen, ett stop fram och ett bak och ändrar djupet "on the fly" så båda hålen fräses i samma moment. Spillbit från 101 graders biten får även här agera referens. Festooltvingarna briljerar återigen vid jiggbyggen.:)

40.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


41.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


42.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bandsågar sen bort ett par mm på insidan men sparar hörnen. Denna sågning är för att underlätta kommande mallfräsning. Limmar ihop benen med en högst egenpåhittad limningsuppställning. Inte säker på att den fungerade som tänkt men fogarna blev tajta o fina iaf.

43.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


44.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så var det dags för fräsmall. Borrar hål i hörnen, grovsågar på bandsågen och kopierfräser sen kant i kant med mina ritade linjer. Fräser även urtag för festool tvingar. Använde tidigare snabbspännare (som den på bilden på fräsbordet nedan) för dylika jiggar men tycker festooltvingarna är överlägsna på typ alla punkter. Snabbspännarna samlar mest damm nuförtiden.

45.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


47.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


48.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Över till fräsbordet och kopierfräser efter mallen, kullager i botten av fräsen. Denna fräsning känns något ”obehaglig”, trots att jag bara tar ca 1mm i bredd. Hade känt mig mer bekväm att köra det i 2 höjdsteg och det finns ju flera sätt att lösa det men inte med denna fräsmall och detta frässtål.

49.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hyvlar sen benen avsmalnande ner mot foten, så benen blir ca 6mm tunnare vid foten, för att ge bordet lite elegantare utseende. Putsar benen och fräser radie 5 på ytterkanterna, samma radie som boxens front och bak. Innerkanterna lämnar jag skarpa. Borrar sen hål och fäster benen med gänginsats med skalle inifrån boxen, skruvar från bensidan.

50.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


51.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att gå över till elverkstan (som i mitt fall är samma som träverkstan), ni som jobbar för elmyndigheten ombes hoppa över detta avsnitt:)

Bygger en liten hållare till elprylarna. Det som ska in är grensladd, box för trådlösa lampan, induktionsladdning och laddplattor (som tejpas upp i innertaket i boxen), Tar en evinnerlig tid, boxen blev ju 15mm mindre än tänkt och det blir trångt med elprylarna pga det. Löder in en tryckknapp till det som ska bli lampknapp på boxens baksida. Baksidan fästs med magneter, mest för att snabbt o enkelt kunna ryckas bort och få ut elprylarna om det börjar lukta bränt:surprised: Plattan till trådlösa lampan tejpas upp i boxtaket, induktionsladdningen får vänta tills tekniken finns tillgänglig.

52.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


56.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
57.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då ska det ”bara” svarvas knoppar för låda och tryckknapp. Går väl snabbt?…Lite trial and error (mest error), klantar mig rätt rejält o dom där simpla knopparna tar en hel dag att producera, tur man inte jobbar på ackord. Dock väldigt nöjd med hur dom blev.

54.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


55.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tro det eller ej men det blev färdigt till slut. Inte som tänkt men man har väl rätt att ändra sig under resans gång;)

Jag blev i alla fall nöjd med slutresultatet, även om jag tycker det varit snyggare i valnöt. Främst för att fingerskarvarna synts mindre i mörkt trä, jag är själv inte jätteförtjust i synliga ”show off” fogar. Testar med röda lampskärmen från fredagslampan, blev väl cosy:rolleyes:

58.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


58b.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


60.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


61.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


62.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa år bygger vi nåt annat kul.
 
  • Gilla
13th Marine och 50 till
  • Laddar…
Oj oj oj vad snyggt och stilrent!! En njutning att läsa om det, tack!
 
Ytbehandling?
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
En sambo som dricker Cognac, var hittar man en sådan

edit: Grymt fint btw! Borde kanske börja tillverka mitt eget virke, går ju inte att få tag på bra :D
 
Wow, så jävla snyggt.
Riktigt kul inlägg att läsa som gör att man genast vill skola om sig till möbelsnickare! :)
 
Fantastiskt bygge. Tack för att du delar med dig!!
 
Super Ola C riktigt snyggt jobbat. Det är så förbaskat kul att se duktigt folk göra saker.

För att räta ut kupade plank och för att får stabilare plank kan man klyva upp det i smalare remsor eller viken bredd man nu vill ha och bara limma ihop det igen utan att vända på någon bit. Bandsågar man och hyvlar lite så försvinner inte så mycket av ådrings mönstret. Och använder man virke med rak ådring så ser man ingen ting. Men man får en väldigt stabil bit som inte kommer att slå eller kupa sig.

Men i ditt fall så kanske det inte fanns så mycket på bredden av plankan att ta av.

Pär
 
  • Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
Kan bara instämma med övriga - mycket snygg möbel och fint hantverk.

Får också tacka dig för att du tog dig tiden att skriva ihop en trevlig och informativ artikel (att kalla det ett inlägg känns fel). Tummen upp!
 
P
Vilken intressant och lärorik artikel. Du har ordets gåva, utöver träets :)

Och det är ett fint lite bord.
 
Tack ska ni ha allesammans!

Ja jag glömde nämna ytbehandlingen kom jag på. Det är samma som jag kört på all ask jag byggt; först vitt dekorvax som får sitta typ 10 min sen torkar jag bort det mesta. Efter det 2 lager hårdvaxolja, slipat med 400 papper efter första lagret och polerat med skurnylon efter andra. Dekorvaxet är för att hindra oljans gulnande effekt, vill ha det att se obehandlat ut.

Osmo har väl nu en olja som heter natural eller liknande som ska fylla samma funktion, har dock inte testat den.

Pär, tack för infon. Har ganska bra koll på det där (vanligtvis). Jag gick halvvägs kan man säga, egentligen ville jag göra boxen med 3 breda plank, ny gjorde jag 6 och tänkte det skulle gå men...

Ahh, glömde ju svara Anders. Sambon är finska och hon dricker det mesta som serveras:)
 
Redigerat:
  • Gilla
wittsjo och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Jag är djupt imponerad! (y)
 
Hatten av! Tjusigt bygge och rolig ide med induktionsladdare, tål att funderas på inför stundande sängbygge!
 
Alltid roligt att se proffs jobba. Keep up the good work!
 
Vackert bord.
Och du är ju fantastiskt duktig med tanke på att du bara bygger en gång om året ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.