Ja, jag tänker följa instruktionerna.
Den slutade ju såklart blinka igen...
 
Detta felmeddelande får jag ganska ofta på min xv15. Laddlampan lyser rött. Återställer batteriet men kapaciteten är usel. Dammsuger några minuter åker tillbaka o laddar ett par minuter och sedan samma visa igen. Bytte batterier och då gick det bra ett tag, men sedan blev det samma visa igen. Enligt felkoden ska batterierna varit utsatta för kyla men så är inte fallet
 
Kalle LKPG skrev:
Någon som testat Lithium-batterier? Enl vissa fungerar det inte, enl vissa fungerar det.

Funderar på att beställa dessa: [länk]

/Kalle
Jag behöver också beställa nya batterier så om någon har testad dessa så vore det bra at veta om dom fungerar på en Neato XV-25
 
Den här då:
Vi har kört roboten varje dag i ca 5månader utan problem. För någon vecka sedan så kör den igång och sedan dammsuger den i kanske fem minuter innan den tycker att batteriet behöver laddas och den åker tillbaks till laddststionen. Ibland klagar den över "batteriproblem". Ett annat symptom som uppkommit i samband med detta är åker till stationen, vänder sig om och "jazzar" baklänges mot stationen (som den brukar) men den stannar ca 30cm från stationen och meddelar sedan på displayen att nu laddar den minsann.

Jag har startat om ett par gånger, öppnat och kollat att batterierna verkar justa (dock ej mätt upp dem).

Har ringt Neato support tre ggr under två dagar men gav upp efter 30, 45 respektive 60 minuter (batteriet tog slut i mobilen). Kom både till en norsk telefonkö samt en engelskspråkig. Jag har försökt chatta en gång utan framgång (ingen svarade) och jag har mailat två ggr men inte fått svar.

Finns det något mer jag kan testa innan jag reklamera den på affären som sålt den?

Sen en annan grej -den verkar alltid ta samma runda, dvs den börjar alltid i samma hörna och jobbar sig alltid samma väg genom huset vilket gör att städfrekvensen i slutet av rundan är rätt dålig då det är rätt sällan som den klarar av att städa alla 80kvm utan att råka suga upp någon kattleksak eller liknande och nödstoppa. Går det att åtgärda med någon uppdatering eller dylikt?
 
Dom svarar nästan alltid dygnet runt i chatten. Nordiska supporten är en norsk eller dansk.
Förr fanns det även en i Göteborg dvs en svensk. Testa igen. Bästa supporten jag har chattat med.
 
niklaspersson skrev:
Dom svarar nästan alltid dygnet runt i chatten. Nordiska supporten är en norsk eller dansk.
Förr fanns det även en i Göteborg dvs en svensk. Testa igen. Bästa supporten jag har chattat med.
Om vi börjar lite enkelt -den hör dygnet-runt-chatten, hur hittar man till den? Jag har försökt i flera dagar utan att lyckas. En länk vore bra!

Det är möjligt att dom är jättebra när man väl får chatta med dem, men sedan någon vecka tillbaks så är det i allt väsentligt stendött vad gäller i princip samtliga tillgängliga kommunikationskanaler mot Neato. Men, det vore fantastiskt om du kunde motbevisa mig, för jag vill verkligen få min Neato reparerad!
 
Har du kollat att borsten fortfarande roterar som den skall?
Jag har döttrar med halvmeterlångt hår och dessa hårstrån letar sig gärna in till axeln på rotor-borsten och gör att den går trögt. Man får då plocka loss borsten och dra av de gummicylindrar som sitter på ändarna av borsten. Därinne hittar man en metallaxel. Kolla att det är rent där.
 
  • Gilla
HELLOJOHAN
  • Laddar…
Nu idag, och igår natt, faktiskt, så har jag fått respons från Neato -chatten är öppen mellan typ 08-20 "Mountain time", vilket innebär att den är stängd större delen av normal arbetstid i Sverige...

Vi stängde väl av Neaton i tre minuter och slog sedan på den, och sedan valde "kalibrera batteri" i alla fall tre gånger i hopp om att det skulle reparera sig, innan jag surnade till och frågade om support-personen hade hört att en definition av galenskap är "att om och om igen upprepa samma sak men att varje gång förvänta sig ett annat utfall".

Kontentan efter det var att jag nu skulle ladda den i 12 timmar och sedan testa igen (!). Körde i tio minuter och stoppade sedan. Ungefär samtidigt fick jag svar på mailen att om jag skulle stänga av den i tre minuter och sedan välja "kalibrera batteri" så skulle allt ordna sig...

Kan väl säga som så att jag inte är jätteimponerad av supporten. Blir till att reklamera hos detaljister imorgon...
 
Hej, jag beställde nya Li-ion batterier från Lithium Power Inc. till min Neato XV-25 den 30/1 och de låg i brevlådan då jag kom hem från sportlovet. Pluggade in dem och aktiverade New battery i Supportmenyn. Efter ett halvt dygns laddning körde "Rune" en 75 minuters städrunda innan han behövde laddas igen. Jag är mer än nöjd än så länge.
 
  • Gilla
Thomas_2 och 1 till
  • Laddar…
Jag har chattat med dom alla möjliga tider på dygnet... Även helger (men då blir det engelska chatten). Problemet blir ju om du frågar en sak, sen svarar dom samma på mail... Det går ju liksom om varandra.
Tycker detlåter som dina batterier är kass iaf. Stäng av maskinen på brytaren i 10 min sen starta och välja nytt batteri... Ladda minst 12h är standardåtgärd. Kan ju fungera.

Lion-batteri är mycket bättre. Kul att höra att det verkar fungera :)
 
niklaspersson skrev:
Jag har chattat med dom alla möjliga tider på dygnet... Även helger (men då blir det engelska chatten). Problemet blir ju om du frågar en sak, sen svarar dom samma på mail... Det går ju liksom om varandra.
Det låter som att du haft en hel del med supporten att göra? Har du haft mycket problem? Själv bukar jag bara kontakta supporten då det är generalkeff med någon produkt jag köpt, vilket i princip aldrig är fallet, så jag blir ju lite orolig när det låter som att du har chattat både med svensk och internationell support på vardagar, nätter och helger!?! Låter ju inte direkt lovande...
 
Det ligger i mitt intresse att få den lagad. Fick en trasig från fabrik så har haft strul.
Jag gör vad jag kan istället för att gnälla. Nu var chatten öppen en helgnatt när jag surfade runt på robotreviews. Vad är konstigt med det?
Den svenska supporten verkar inte finnas kvar...
 
Det är inget konstigt med det, men jag tror vi skiljer oss åt en smula, hur vi tänker, bara. Du får självklart lösa problemet hur du vill. Själv ser jag dock gärna att leverantören kostnadsfritt löser problem såsom totalt funktionsbortfall åt mig under garantitiden, vilket ingår i priset om man säljer prylar inom EU.
 
Tänkte bara uppdatera om vad som hänt sedan sist. Min kära fru fick ta över då jag kände att mina nerver inte skulle klara ytterligare diskussioner med en detaljist. Hon valde att fortsätta med support-rejset ytterligare ett tag och efter att hon uppdaterat filmaren till senaste version utan framgång så kom man fram till att det måste vara batterierna som var dåliga, och dom var det bara 6 månaders garanti på.

Vid inspektion av kvittot visade det sig att Neaton nog var strax över 6 månader, och inte fem, som jag trott. En femhundring och någon timme på SIBA senare så monterar jag batterierna under rituella former, laddar hela natten, trycker på alla knappar som ska tryckas på, enligt noggrann instruktion från supporten.

Ingen skillnad (vilket jag förutspått då jag vet att en pryl som tror att den laddar trots att den inte är i närheten av en laddstation har betydligt värre problem än "trötta" batterier). Min fru väljer då att i ett mycket välformulerat mail förklara för Neato hur hon upplevt hela processen, vad hon tycker om hur detta har skötts och att hon nu kräver att få enheten utbytt. En vecka senare levereras en Neato Botvac 85 med bud till oss med ett ursäktande brev.

Summa summarum: tämligen missnöjd med supporten som varit både frånvarande och dragit allt i långbänk, och varit ute på tämligen långa irrvägar, men Neato ska ändå ha cred för att dom budar över premiumversionen som plåster på såren.

Är då Botvac 85 bättre än xv signature pro?!? Ja, den är snabbare, smartare och har bättre kapacitet. Enda egentliga störningsmomentet är att 85:an inte vill dammsuga ryamattan -den bara nosar lite i kanterna och vänder sedan tillbaks ut på golvet. En del märkliga felmeddelanden (höger/vänster hjul sitter fast, trots att den är mitt på golvet har vi sett, men det kanske ordnar sig med en firmwareuppdatering...).

I alla fall, slutet gott allting gott...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.