Vilken inställning? Låg/mellan/hög känslighet? Min krävde inte mycket rök alls, men däremot lite tid. Och då på lägsta känslighet. Borde nog testa den andra också om de nu är så olika...
 
Nog tror jag det finns regler för hur en brandvarnare skall reagera och för att få ett godkännande. Att hålla fram en cigg, eller skapa rök på en massa olika sätt får nog inte anses som ett fullvärdigt test. Fibaro har nog gjort tester, eller låtit något ackrediterat institut prova dem. Den anläggningen lär nog ha kostat mer än ett paket cigg.
En brandvarnare skall ju inte vara hur känslig som helst heller, så det är ju givetvis en balansgång. Att tända några ljus, släppa en fis skall ju inte dra igång.

Har själv en äldre z-wave brandvarnare och den har också fellarmat ett par gånger. Så den litar jag heller inte fullt ut på. Så jag anser nog ändå att man inte bör använda sig av z-wave brandvarnare på grund av för många felkällor och för dålig tillförlitlighet.

Idag har jag brandvarnare (trådat) kopplat till larmet och det känns betydligt tryggare än z-wave.
Mitt förslag är att antingen köra på riktiga brandvarnare kopplat till ett larm med backup, vilket troligen är det bästa alternativet. Eller så använder man vanliga brandvarnare som är sammankopplingsbara och utnyttja den brytfunktionen med en Arduino indockad i slingan (och Mysensors) för vidare transport till z-wave, sms eller whatever. Nackdelen (eller fördelen hur man nu ser på det) i båda fallen är att det måste vara tråd mellan enheterna.
 
Någon som kan uttala dig om det finns nolla i detta ormbo?

IMG_20150216_153031_small.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B
nejo skrev:
Någon som kan uttala dig om det finns nolla i detta ormbo?

[bild]
Rent spontant bör blå vara nolla...
 
Du kan ha blå som utgångspunkt när du kontrollerar vilken som är nolla. Blå får inte vara något annat, men den kan ju vara felaktigt använd som t.ex tändtråd (det är bara tillåtet i kablar, inte FK i rör).

Hur man kontrollerar detta beror först o främst på hur bekant man är med sin egen anläggning, om det kan förekomma dylika fel eller om man har goda grunder att allting är exakt enligt regelboken. Sedan är det snabbt o enkelt att se vad som finns kring denna dosa. Ser ut att finnas 5 rör till dosan, vart tar de vägen, vilka går till uttag och vilka går till strömbrytare etc. Då kan man ganska enkelt lista ut hur det är kopplat i dosan och om blå verkligen är en nolla eller inte.
 
  • Gilla
D_a_g_g
  • Laddar…
Qunaki skrev:
Nog tror jag det finns regler för hur en brandvarnare skall reagera och för att få ett godkännande. Att hålla fram en cigg, eller skapa rök på en massa olika sätt får nog inte anses som ett fullvärdigt test. Fibaro har nog gjort tester, eller låtit något ackrediterat institut prova dem. Den anläggningen lär nog ha kostat mer än ett paket cigg.
En brandvarnare skall ju inte vara hur känslig som helst heller, så det är ju givetvis en balansgång. Att tända några ljus, släppa en fis skall ju inte dra igång.

Har själv en äldre z-wave brandvarnare och den har också fellarmat ett par gånger. Så den litar jag heller inte fullt ut på. Så jag anser nog ändå att man inte bör använda sig av z-wave brandvarnare på grund av för många felkällor och för dålig tillförlitlighet.

Idag har jag brandvarnare (trådat) kopplat till larmet och det känns betydligt tryggare än z-wave.
Mitt förslag är att antingen köra på riktiga brandvarnare kopplat till ett larm med backup, vilket troligen är det bästa alternativet. Eller så använder man vanliga brandvarnare som är sammankopplingsbara och utnyttja den brytfunktionen med en Arduino indockad i slingan (och Mysensors) för vidare transport till z-wave, sms eller whatever. Nackdelen (eller fördelen hur man nu ser på det) i båda fallen är att det måste vara tråd mellan enheterna.
Fibaro snackar mest om olika certifieringar men dom har väl inte direkt imponerat med att ta fram och visa dokumentationer på tester och godkännande av sina produkterna? Mer än det som står på själva produkten om det nu stämmer.
Tycker det är märkligt att dom inte kastar fram papper på certifieringar när folk ifrågasätter dom.
Så har du nån länk på en riktigt dokumentation på deras certifieringar och tester så får du jättegärna visa mig :)!

Sen vad det gäller brandvarnar testet så kan jag ju tycka att efter 1-minut av konstant rök från t.ex 3st rökelser som bolmar rakt in i brandvarnaren borde ge respons.
Hade det varit 5-15 sekunder med rök då köper jag det.
Mina andra 2 brandvarnare av olika märken som inte är Fibaro reagerar på max 5-10sec av lätt rök.
Samt så har dom har aldrig fellarmat.
Det har iofs inte Fibaron gjort heller men jag ser ju gärna att den larmar när den ska och inte allt för sent.
Tror dock ingen försöker sätta fart på en brandvarnare med en fis ;).
 
Mirar skrev:
Vilken inställning? Låg/mellan/hög känslighet? Min krävde inte mycket rök alls, men däremot lite tid. Och då på lägsta känslighet. Borde nog testa den andra också om de nu är så olika...
Ställde den på högsta känslighet från dag ett.
 
Tja alla inbitna!

Precis fått hem en första aeon dimmer för att provköra lite i min befintliga lösning hemma. Detta för att reda ut vilka drivare och trafos som behöver bytas ut...

Till mina 350mA och 700mA har jag hittat drivare som verkar funka. Dock undrar jag om någon har tips på 12V konstantspännings drivare. Ca 6W som skall drivas och vara dimbart.
 
Hallå!

Sitter med livets gåta här.
Har en dubbelbrytare för att styra lampor över köksbord och vill koppla in 2 st. dimrar.
Genom brytaren går endast fas - 2 konstiga tåtar - vit o gul.
Uppe i taket har jag en dubbel lamputtag där nolla finns.
Finns det någon lösning att få in dimrarna utan att dra nolla till väggbrytaren?
Själv föredrar Qubino men det blir svårt utan nolla nere vid brytaren.
Några ideer?
 
nejo skrev:
Någon som kan uttala dig om det finns nolla i detta ormbo?

[bild]
Även om det finns nolla i boet så tror jag inte att du kan få dit en puck - det är nog ganska trångt.
 
HerrNillsson skrev:
Några ideer?
Om du kan hitta en dimmer som inte behöver nolla (eller inte behöver fas). Annars måste du ha en tåt till så att du får nolla och fas på samma ställe, väl?

Jag har inte sett någon dubbelbrytardimmer heller, så det kanske blir två puckar. Svårt att få plats med?
 
Tjoho! Idag beställdes en zipabox duo, 7st aeon dimmers och några led drivare!

Ser fram emot leverans :)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
erik_n skrev:
Tja alla inbitna!

Precis fått hem en första aeon dimmer för att provköra lite i min befintliga lösning hemma. Detta för att reda ut vilka drivare och trafos som behöver bytas ut...

Till mina 350mA och 700mA har jag hittat drivare som verkar funka. Dock undrar jag om någon har tips på 12V konstantspännings drivare. Ca 6W som skall drivas och vara dimbart.
Och vad för fabrikat hittade du som fungerade?
 
Johan_A_M
KumlaEkeby skrev:
Jag har testat min och är inte imponerad krävdes bra med rök innan den reagerar.
Jag la även upp ett youtube klipp på ett test jag gjorde. Kan säga det ryker mer än vad det ser ut på filmen också.
På slutet så trycker jag in test knappen bara för att visa att det är batterier i den.
[länk]
Den började tjuta efter ytterligare nån minut med rök.
Jag blev faktiskt så sur på Fibaro efter dimmer- respektive wallplugstrulet att jag har mailat Boverket och bett dem testa Fibaros rökvarnare. Fått följande svar: "Tack för din fråga. Boverket utför tester som en del av större och riktade marknadskontrollprojekt, så kallade proaktiv marknadskontroll. Boverket tar din anmälan i beaktande.". Vi får väl se om det blir något test, i så fall förmodligen av flera olika varnare i samma kategori.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.