tranceblast skrev:
Någon som kan hjälpa mig att sätta ihop en regel?
Jag har en tryckbrytare i hallen med en qubino brytare bakom och jag vill att den ska tända 2 andra lampor när jag trycker 2 gånger på den.

Sen har jag en annan i köket som jag vill ska släcka 3 andra lampor när jag trycker 2 gånger på den.

Hur gör jag detta? Funderat mig gråhårig nu :)
Ingen som vet? :s
 
Jag har ej fundera så mycket på det men skall själv jobba på samma sak.
Här kommer lite fundering som jag inte har hunnit testa men det kanske går åt rätt håll för dig om du ser detta
Skärmavbild 2015-02-15 kl. 21.28.39.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag provade detta men tyvärr ser jag att mina knappar från KNX blir för långsamma mellan av på :(
Jag provade alltså regeln ovanför.. går inte att ta bort bilden nedan
 
  • Skärmavbild 2015-02-15 kl. 19.43.34.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
tranceblast skrev:
Ingen som vet? :s
Hejsan!
Jag gjorde en rule för detta som jag delade med mig av tidigare i denna tråd! Länk!

Men jag lägger upp en uppdaterad version av den Programmeringen, som inte använder massa virtuella kontroller, utan har variabler istället! (mindre antal enheter i Zipabox)

Dubbeltryck NY.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funkar för mig!! Fråga om det är nåt!!
PS. det är två rules som du måste göra!!
 
hpnisse skrev:
Hejsan!
Jag gjorde en rule för detta som jag delade med mig av tidigare i denna tråd! Länk!

Men jag lägger upp en uppdaterad version av den Programmeringen, som inte använder massa virtuella kontroller, utan har variabler istället! (mindre antal enheter i Zipabox)

[bild]

Funkar för mig!! Fråga om det är nåt!!
PS. det är två rules som du måste göra!!
Denna ska jag titta 1000 gånger på ikväll :)
Är "sovrum enkeltryck, dubbeltryck och trippeltryck" virtuella enheter? och sen fattar jag inte riktigt hur det fungerar tex vid dubbeltryck. Som jag tycker att det ser ut så sätter den först "sovrum dubbeltryck" on och sedan så släcks den igen efter 0.3 sekunder.
 
hpnisse skrev:
Hejsan!
Jag gjorde en rule för detta som jag delade med mig av tidigare i denna tråd! Länk!

Men jag lägger upp en uppdaterad version av den Programmeringen, som inte använder massa virtuella kontroller, utan har variabler istället! (mindre antal enheter i Zipabox)

[bild]

Funkar för mig!! Fråga om det är nåt!!
PS. det är två rules som du måste göra!!
Nu har jag försökt kopiera din regel men det händer inget, inget släcks eller tänds. Vad gör jag för fel? test.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tranceblast skrev:
Nu har jag försökt kopiera din regel men det händer inget, inget släcks eller tänds. Vad gör jag för fel?
"BILD"
Sorry att jag inte var tydlig, jag har visst glömt en grej med!
Jag har virtuella enheter/sensorer som heter Sovrum Enkeltryck etc.
Men läs vidare här så kanske det klarnar, om jag fått med allt!

Såhär kör jag idag, jag har en extra regel för varje läge (enkel, dubbel, trippel-tryck)
Denna har jag för Trippetryck i sovrummet!
Trippetryck Nuvarande.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Men såhär kan man ju förmodligen köra, med variabler istället för virtuella enheter! Kräver ju en extra regel här med då!
(Hade virtuella enheter när jag började för att då kunde jag se vad som hände ifall jag behövde felsöka! Ska nog byta till detta sen, blir ju inte så många extra enheter)
[bild]
Hoppsan, testade denna och den funkar tydligen inte, får upp Invalid när man kör When och Variablar... synd alltså! Hade ju vart smidigare!



Du kan ju även köra såhär, då blir det ju växlande så att säga.
Exemplet: Första gången du kör trippel-tryck så tänder du lampan! Och andra gången du trippel-trycker så släcker du lampan!
(har själv inte behov av detta så därför kör jag inte så!
Trippetryck Exempel 2.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hoppas det är hyfsat förståeligt, jag kan försöka hjälpa till så mycket som går.
Var själv mest så glad att det funka första gången att jag inte ville in och röra för mycket! Men ska ändra lite nu, så jag får mindre antal enheter som mest var för felsökning!

Fråga på om det är nåt!
/hpnisse
 
Redigerat:
  • Gilla
Tomas Andersson och 2 till
  • Laddar…
hpnisse skrev:
Sorry att jag inte var tydlig, jag har visst glömt en grej med!
Jag har virtuella enheter/sensorer som heter Sovrum Enkeltryck etc.
Men läs vidare här så kanske det klarnar, om jag fått med allt!

Såhär kör jag idag, jag har en extra regel för varje läge (enkel, dubbel, trippel-tryck)
Denna har jag för Trippetryck i sovrummet!
[bild]



Hoppsan, testade denna och den funkar tydligen inte, får upp Invalid när man kör When och Variablar... synd alltså! Hade ju vart smidigare!



Du kan ju även köra såhär, då blir det ju växlande så att säga.
Exemplet: Första gången du kör trippel-tryck så tänder du lampan! Och andra gången du trippel-trycker så släcker du lampan!
(har själv inte behov av detta så därför kör jag inte så!
[bild]

Hoppas det är hyfsat förståeligt, jag kan försöka hjälpa till så mycket som går.
Var själv mest så glad att det funka första gången att jag inte ville in och röra för mycket! Men ska ändra lite nu, så jag får mindre antal enheter som mest var för felsökning!

Fråga på om det är nåt!
/hpnisse
Jippi! Jag fick det att funka! Tack för all hjälp :)
 
  • Gilla
matsv
  • Laddar…
En fråga, vilken tid är det som avgör hur snabbt man behöver dubbelklicka?
 
tranceblast skrev:
En fråga, vilken tid är det som avgör hur snabbt man behöver dubbelklicka?
Den som jag har satt till 1 sekund, alltså den precis i början på Programmerings regeln direkt efter Join!
Så sätter du den till fem sekunder har du då fem sekunder på dig och trycka ditt kommando, men om du till exempel bara trycker en gång så väntar den ju hela fem sekunder innan det händer något vidare!!
1 - 1 1/5 sekund borde va lagom, speciellt om du bara använder dubbeltryck och inte trippel som jag kör med!

/hpnisse
 
  • Gilla
tranceblast
  • Laddar…
Jag försökte mig på att göra en liknande regel till mitt larm men det vill sig inte riktigt. Problemet med denna brytaren är att jag aldrig vet vilket läge den är i. När jag larmar av så blir det ett "dubbelklick" och när jag larmar på så blir det ett "enkelklick" Skulle jag då klicka på larma på, 2 gånger så kommer brytaren ur synk så jag försökte mig på denna regeln men den funkar inte, är det något problem i regeln?
testlarm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tranceblast skrev:
Jag försökte mig på att göra en liknande regel till mitt larm men det vill sig inte riktigt. Problemet med denna brytaren är att jag aldrig vet vilket läge den är i. När jag larmar av så blir det ett "dubbelklick" och när jag larmar på så blir det ett "enkelklick" Skulle jag då klicka på larma på, 2 gånger så kommer brytaren ur synk så jag försökte mig på denna regeln men den funkar inte, är det något problem i regeln?
[bild]


Jag ser en grej som kanske är orsaken till felet!
Prova ändra Rule 42 (Increment) så att den endast reagerar på "LARMET SWITCH 1 - ON"
Och ändra Rule 45 (Program) så den endast reagerar på "LARMET SWITCH 1 - OFF"
Jag har även ett tillägg sist i programmeringen att om Increment variabeln blir högre än i ditt fall 2 så nollställs det!
Eftersom det bara nollställs vid enkeltryck och dubbeltryck för dig!!
 
hpnisse skrev:
Jag ser en grej som kanske är orsaken till felet!
Prova ändra Rule 42 (Increment) så att den endast reagerar på "LARMET SWITCH 1 - ON"
Och ändra Rule 45 (Program) så den endast reagerar på "LARMET SWITCH 1 - OFF"
Jag har även ett tillägg sist i programmeringen att om Increment variabeln blir högre än i ditt fall 2 så nollställs det!
Eftersom det bara nollställs vid enkeltryck och dubbeltryck för dig!!
Det märkliga är att när jag larmar av så låter larmet "pipp, pipp" och reläet på Philio brytaren slår till och från men zipaboxen uppfattar inte detta, varför? När jag larmar på så låter det "pipp" och reläet i Philio brytaren klickar 1 gång, detta uppfattar zipaboxen men inte till och från. kan det gå för snabbt?
 
tranceblast skrev:
Det märkliga är att när jag larmar av så låter larmet "pipp, pipp" och reläet på Philio brytaren slår till och från men zipaboxen uppfattar inte detta, varför? När jag larmar på så låter det "pipp" och reläet i Philio brytaren klickar 1 gång, detta uppfattar zipaboxen men inte till och från. kan det gå för snabbt?
Det kan mycket väl vara så, jag vet inte exakt vad du har för brytare, och hur det är kopplat mot larmet.
Men du kan ju se vad som händer i Old Version skin, (kanske går i de nya, vet ej) på rutan Events och trycka på LIVE.
Prova larma på o av så ser du ju vad Zipaboxen uppfattar!!
Jag har ju Qubino insattsbrytare, och tycker de reagerar väldigt bra, kan behöva väcka de ibland (trycka kommandot två gånger).
 
Ja det är så att Zipaboxen inte hinner att uppfatta signalen från "off==>on==>off" när larmet gör det men gör jag det manuellt med en knapp fast lite långsammare så funkar det. Brytaren jag kör till larmet är en "Philio pan06" som jag driver med 24v, eftersom att jag behöver "com porten" som denna brytare har. Qubino är bra brytare, jag kör endast med dessa förutom just denna till larmet. Hade jag bara fått signalen att hålla i sig 0.5-1 sekunder längre så hade det fixat sig. :p
 
Okej! Jag förstår inte riktigt hur du har kopplat men känns som du har koll på vad du behöver!!
Det verkar ju onekligen som om att larmet är för snabbt på sin utgång!
Det kanske finns nån inställning i larmet som säger hur länge utgången skall vara igång när du larmar på/av?
Jag själv är elektriker, men har sysslat väldigt lite med larm...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.