Utan att läsa igenom hela tråden, men vad svarar firman när du pratar med dem? Vad tog dem i timmen när de jobbade åt dina föräldrar? Har du fått bekräftelse från skatteverket att du nyttjat ditt ROT-avdrag på aktuell summa?
 
Du har rätt till en spec. Faktura.
Bestrid fakturan skriftligen och hänvisa till datumet du först kontaktade dem. Se till att du har ett par vittnen alt. spela in samtalet när du lämnar över ditt bestridande. Skriv också på fakturan att du bestrider den och kopierades så att du har ett ex själv. Skriv att fakturan skall specificeras och att du sedan tar ställning till om den är rätt.
HEM2121

Läs vad ovanstående skrivet!
Du skall och kan kräva att fakturan specificeras.
Du skall ha ett pris, offert skriftligt om inget annat överens kommits
Det är ett Konsument förhållande som gäller och då skall t o m priset som ges innehålla
färdigt pris dvs i priset som ges skall moms ingå.
Om du får tills vars efter att du skickat in reklamation eller krav på specificerad räkning
att det får du inte skall du anmäla företaget till skatteverket för fusk.
De får inte skicka in och anmäla krav på dessa pengar om ni inte är överens om
att skattereducering skall göras på jobbet.
Du kan då förlora pengar på ett annat jobb där du hävdar skattereducering men får inte
pgr av att du redan utnyttjat din kvot.

Så sammanfattningen är att du skall ha ett skriftligt pris om inget annat kommit överens om tidigare.
Sedan ligger alltid bevisbördan på företagaren vid konsumentkontakt.
Priset skall vara rimligt i förhållande till utfört arbete oavsett vad som
specificerats i arbete respektive i material dvs slutsumman skall vara realistisk

Lycka till

LEnnart
 
Verkar som dom specar allt som tid för att kunna dra av mer och lura skatteverket på rot. Du kan ju alltid be skatteverket granska detta ärende, det skulle nog få firman att ändra uppfattning.
Lycka till
 
  • Gilla
tornberg
  • Laddar…
Betala!!
Är du så dum och säger att dom ska köra löpande och inte tar reda på timpeng ligger på så har du lärt dig nåt nu!!
 
Andreas 71 skrev:
Betala!!
Är du så dum och säger att dom ska köra löpande och inte tar reda på timpeng ligger på så har du lärt dig nåt nu!!
Naturligtvis måste företaget kunna lämna en specifikation hur priset beräknats och inte bara fakturera en klumpsumma om det är ett löpande jobb oavsett om TS frågat om priset innan. Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att betala en så stor summa utan ett ordentligt underlag.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Inte alltför klokt råd du ger Andreas 71. Givetvis kan inte alla vara kloka men att använda dig av normalt hyfs skulle du kunna klara av tycker jag.
 
  • Gilla
findus42 och 4 till
  • Laddar…
H
Man vill gärna tro att en firma är seriös, man kan inte anta att alla firmor är oseriösa, oavsett bransch.
Du skriver betala! Man kan ju undra om du har någon koppling till elfirman som TS anlitade eller på ett företag som fakturerar utan spec. fakturor/ofullständiga fakturor.
 
Av erfarenhet kommer jag aldrig att blanda in rotavdrag när jag begär offerter.
 
Varför inte?
 
H
tornberg skrev:
Varför inte?
Förmodligen ett bättre pris :)
 
Ja alltså jag har inte betalat en krona ännu, pga att jag inte fått en specad räkning av dem!

Har efterfrågat detta men när jag var där "hmmade och mumlade bara gubben.. och sa ungefär som så att så jobbar vi inte, du har fått ett fast pris" (vilket jag då starkt ifrågasatte eftersom jag ville ha det löpande!)

De har alltså dragit 13000kr på förra årets rot-kvot utan att jag har betalat dem ett öre!

Timkostnaden hos föräldrarna låg om jag inte minns fel omkring 550-650/timme inkl moms!
Dessutom tog de endast 200kr totalt för utkörning med bil från firman!
 
Känns som TS skriker i varje inlägg.... :x

Du anlitade dem utan ta reda på timpris och materialkostnadsnivån? That¨s it. Nu i efterhand ringer du till andra firmor och frågar om deras timpeng.
Specad faktura inget måste om fast pris avtalats.

Fast pris kom kanske på tal men TS minns det inte och firman uppfattar som det var bekräftat. Att TS sparkar ut dem från huset under avtalstiden gör ju att det fasta priset gäller. Hade TS låtit dem utföra klart jobbet och åtgärda dessa fel hade timpeng nog hamnat på 550-600 som TS vill ha.

Inget skrivet på papper/mail? I detta case har firman större chans få in sina pengar. De kan säga det var muntligt och TS nämnde inget om att be om en offert och skriva under att allt ser ok ut. Firman kan säga att fasta priset var avtalat men TS bröt avtalet genom att skicka hem elektriker(na).

Så jag anser att det är bara att bita i det sura äpplet och betala. Var glad att det inte var 6 siffrig.
 
Coolman skrev:
Inget skrivet på papper/mail? I detta case har firman större chans få in sina pengar. De kan säga det var muntligt och TS nämnde inget om att be om en offert och skriva under att allt ser ok ut. Firman kan säga att fasta priset var avtalat men TS bröt avtalet genom att skicka hem elektriker(na).
Jag skulle snarare säga att det är ett större problem för firman om inget finns dokumenterat vad man kommit överens om. Om du tänker ett steg längre så skulle det vara helt orimligt om ett företag utan underlag kan skicka ut en faktura och hävda att man avtalat om ett fast pris.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Men som det skrivits snart 15 gånger i denna tråden så är de ju företaget som har bevisbördan emot kunden när denne bestrider fakturan. Och om de inte spelat in samtalet eller har ett avtal signerat så kan de ju inte bevisa att ett fast pris är avtalat. Då är de ju firman som har problem och inte kunden. Jag hade aldrig betalt och att ge tips på att betala utan en bra anledning är ju bara dumt.....
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Hej, har med färskt i eget bagage erfarenheter av detta.

Är det något som du inte besällt skall du bestride direkt skriftligen, det är företaget som har bevisbördan, inte du.

Du har i detta fall bett dom göra uppgifter löpande och antar att du vet vad dina föräldrar som var nöjda har betalat per timme vilket borde det du ska rätta dig efter om inget annat överenskommit, däremot måste du i samband med ett skriflig bestridan betala vad du anser att det ska vara , inte hålla inne med allt.

Du har rätt till specificerad faktura och elektriker har inte rätt att dra rot i förskott utan din kännedom, borde framgått när du fick faktura, har dom ansökt om rot i ditt namn innan du fått faktura begår dom ett brott i lagens mening.

Ta in en annan elfirma som får bedöma vad jobbet skulle kostat egentligen så har du torrt på fötterna i händelse av stämning
. Lycka till
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.