Materialkostnad kan stämma, där har jag egentligen inget att säga något om, dock vill jag se specen!

Däremot anser jag 900kr/timme vara på tok för hög timkostnad.. mer rimligt är 600kr inkl moms,
detta innebär att de dragit ca 4000kr för mycket på min ROT

Så om de sänker fakturan på 24000kr till mer rimliga 15000 är det helt okej för min del!
Då har det jämkats upp de 9000kr som de saltat timkostnaden med!
 
henper skrev:
Men visst, om man vill ägna sitt liv åt att lyfta lans mot väderkvarnar så får man väl göra det. Eller så är man lösningsinriktad, ställer ett motkrav och förhandlar. Det är så lätt att blanda bort korten och flumma iväg i olika rättigheter man minsann har... Istället för att lösa problemet, nämligen komma fram till en rimlig summa att betala.
Jag förstår inte hur du får detta till TS fel. Att be om en spec faktura är väll de första steget mot en lösning. När svaret blev "vi jobbar inte på de sättet, betala annars går den till kronofogden" är de väldigt tydligt att elfirman inte vill ha en lösning. Vägrar dem att speca upp det så är de väll för att de inte har något bra grundlag till sitt pris.
 
Redigerat:
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
henper skrev:
Det är så lätt att blanda bort korten och flumma iväg i olika rättigheter man minsann har... Istället för att lösa problemet, nämligen komma fram till en rimlig summa att betala.
Det är ju just det TS försöker att göra med hjälp av forumet!
 
  • Gilla
cust3000 och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker att TS skall reda ut om elfirman verkligen ansökt och fått utbetalat rot-pengar från skatteverket.

Om detta är fallet så är det, som tidigare nämnts, en kriminell handling, och då har TS info om hur pass seriös elfirman är.
Utifrån detta kan TS sedan göra övervägande vilken väg som kan vara bäst för TS
- polisanmäla?
- förhandla om fakturan?
- vägra helt att betala ? visst arbete är ju utfört så något bör betalas
- begära spec på fakturan. - detta är ju i sig ingen större vinst eftersom det är fri prissättning i sverige

TS har många konstiga inlägg som inte besvarats när andra frågat om klargörande, kan nog tycka att TS rör sig på ganska tunn is, av det som framkommit hittills. :wow:
 
  • Gilla
henper och 2 till
  • Laddar…
H
Ja, har elfirman lämnat in en obetald faktura så är de ute på riktigt hal is, men det är ju lätt kollat, ring Skatteverket och kolla på ditt konto om det har gjort något ROT avdrag. Har de fått ut pengar från Skatteverket, behöver du inte vara ledsen, då har du fått ett ypperligt förhandlingsläge. Vad jag förstår har det gått en tid sedan fakturan skrevs? Har det gått någon månad då bör du ha fått något papper från skattemyndigheten ang. ROT avdraget.
TS bör också ta ett foto på det material som inte var nytt. Förmodligen svårt i efterhand att bevisa.
Men det kan ju vara bra att ha för att sticka under näsan på dem.
 
Redigerat:
Kolla om du kan få juridisk hjälp via ditt försäkringsbolag (hemförsäkring)
Det har begåtts misstag åt båda håll tycker jag, men mest av firman, och som privatperson är man vinnare 9 ggr av 10.
Skräm dem tillbaka med att fråga om ROT-avdrag de sökt innan du betalat fakturan. Hotar de med kronjocke så får du hota med skv. BETALA INTE! Då kommer du aldrig kunna lösa det utan rättsliga åtgärder, och så fort du betalar en faktura så har du accepterat priset och är chanslös.
 
roland53 skrev:
Jag tycker att TS skall reda ut om elfirman verkligen ansökt och fått utbetalat rot-pengar från skatteverket.

Om detta är fallet så är det, som tidigare nämnts, en kriminell handling, och då har TS info om hur pass seriös elfirman är.
Utifrån detta kan TS sedan göra övervägande vilken väg som kan vara bäst för TS
- polisanmäla?
- förhandla om fakturan?
- vägra helt att betala ? visst arbete är ju utfört så något bör betalas
- begära spec på fakturan. - detta är ju i sig ingen större vinst eftersom det är fri prissättning i sverige

TS har många konstiga inlägg som inte besvarats när andra frågat om klargörande, kan nog tycka att TS rör sig på ganska tunn is, av det som framkommit hittills. :wow:
Faktum är att jag fått hem papper från skatteverket om att just denna firma tilldelats 13000kr av mina rot-pengar!

Till saken hör också att jag kontaktade polisen eftersom detta känns som rejält fusk med ROT.
De sa i princip att "vi kan inget göra", utan det står ord mot ord.. Dessutom påstod de att de var osäkra hur de skulle benämna det hela.. bedrägligt beteende föll det tydligen inte under!

Ja där ser vi hur mycket hjälp man kan få av samhället i sig när det väl kniper!
 
Hugo Åkerstedt skrev:
Faktum är att jag fått hem papper från skatteverket om att just denna firma tilldelats 13000kr av mina rot-pengar!

Till saken hör också att jag kontaktade polisen eftersom detta känns som rejält fusk med ROT.
De sa i princip att "vi kan inget göra", utan det står ord mot ord.. Dessutom påstod de att de var osäkra hur de skulle benämna det hela.. bedrägligt beteende föll det tydligen inte under!

Ja där ser vi hur mycket hjälp man kan få av samhället i sig när det väl kniper!
Vad säger skatteverket, dom brukar ju vara snabba när det gäller oegentligheter med skattepengar?
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
H
Skatteverket kommer att begära tillbaka pengarna från firman. Vad mer som händer vet jag inte. Hur som helst skall du direkt ringa Skattemyndigheten och berätta att det är felaktigt och att din faktura ej är betald pga att fakturan ligger under bestridande. Har de satt det i system så kommer säkert Skatteverket att ha dem under uppsikt.
 
Redigerat:
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Har faktiskt inte varit i kontakt med skatteverket.. försökte lösa det i andra änden först!

Tror jag ska kontakta dem och berätta hur det ligger till, höra deras åsikt av det hela
 
  • Gilla
tornberg
  • Laddar…
H
Ring på måndag är mitt råd, det är därför du får ett papper från Skatteverket att du skall kolla om det är rätt!
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Så mycket komplicerat med alla råd! Vill du bestrida fakturan, här det alltid skriftligt och skicka med rekommenderat brev. Behåll en kopia på bestridan och postkvitto att du skickade det. Fortsätt leva lugn tills de återkommer till dig, eftersom det är de som vill få fakturan betald. Får du något från Kronofogden, skriv ett brev även till dom med kopian på bestridan, fakturan och postkvitto. Kommer du inte fram till någon lösning, har du alltid rätt att vända dig till ARN (det kostar inget, och kan ta upp till 6 mån, men du inte behöver betala fakturan tills den är inte avklarat i nämnden). Bevisbördan ligger på firman. Har de fått något via Skatteverket trots att du inte accepterade och betalade fakturan, då måste du kontakta Skatteverket och informera om det. Kontakta kondumentsombudsmannen för att få svar på dina andra frågor. Ta det lugn! Det är firman som måste bevisa.
 
En faktura för Rotavdrag måste vara specad. Hur skall skatteverket kunna granska en som inte är specad? Företaget har gjort bort sig.
 
H
Micke R. skrev:
En faktura för Rotavdrag måste vara specad. Hur skall skatteverket kunna granska en som inte är specad? Företaget har gjort bort sig.
Ja, och då borde arbetskostnaden bli 26.000,00
Skulle det då vara 600/tim. är det 43,33 timmar, 500/tim. blir det 52 timmar.
 
Redigerat:
Exakt.. och eftersom En kille bara var här i knappt 29 timmar så får jag inte ihop det för fem öre!

Med 29 timmar tar jag tom. i lite i överkant eftersom han kom hit, och sedan försvann iväg några timmar till firman igen.. så aktiv arbetstid på plats är förmodligen omkring 25-29 timmar för att vara mer exakt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.