Tomas Andersson skrev:
Någon som kan detta? Grön lampa blinkar ofta på boxen och den känns som sirap i svarstider från tex rörelsesensorer.
Svarar mig själv här. Hittade denna sida.
http://drive.smart-telematik.se/Documents/Zipabox LED legend.pdf

Jag funderar på att sätt boxen utanför routen. Jag har fiber in till huset och efter den sitter en switch sedan routen. man skulle kunna sätta boxen i switchen och ge mac adressen till Bahnhof. Ser ni något problem med detta innan man lägger tid på att dra kabel. Som jag ser det borde det fungera förutom att man inte kommer åt den internt men så ansluter jag aldrig eftersom den då känns trögare. Finns det någon säkerhetsrisk? Om boxen fungerar så kan jag ju leta mina fel internt i nätverket. Jag tror inte jag har några problem där eftersom vi i familjen kan streama 4 olika filmer till varsin mediaplayer. MEN jag börjar bli lite desperat på att få det att fungera som det gjorde innan problemen uppstod.
:(:mad:
 
Redigerat:
@ Greta.
Jag blir nyfiken om du har fått till det med ip kamera till zipatoboxen så det fungerar bra mot zipatos ftp. Fungerar det även i mobilappen? Kör du rtps stream?
 
@Tomas Andersson Ja eller rättare sagt det funkade fram tills för ett par dagar sedan, jag kör Vivotek kameran som jag skrev om i tidigare inlägg. Jag har fått veta att den och de övriga fyra som finns på Direktroniks web kommer att ha stöd fullt ut innan Dustin Expo i Mars och att det inte funkar just nu beror på att man nu jobbar med det. Jag kan hojta till när allt är uppe och snurrar igen.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Hejsann!
Fick min zipabox idag och började lite försiktigt med en qubino dimmer.
Fail!
Zipan hittar dimmern men jag kan inte tända från brytaren och inte heller dimma.
Det går att göra det från control centern. Själva dimningen är inte riktigt bra men jag tror det är lampan som är kass-ikeas ledlampa.
Inkopplingen är gjort på följande sätt -
L- fas
N- nolla
Q- tändtråd
I1 - nolla som går genom brytaren
Har jag gjort fel nånstans?
 
Hej!
Kolla att lampan verkligen är dimbar det är inte alla som är det...
Själv kör jag qubino dimmers utan problem :)
 
Tror det var fel på dimmern. Hade en till som fungerar nu slåss jag med min max % för att få det bra. Lampan var skit nu har jag dimbart. Vad har du för % på max min value. Det dimrar inte riktigt bra hos mig på 1-99

Jo. Nu dimrar han bra fast från datorn/mobilen etc men knappjäveln fungerar inte. Den är återfjädrande. Lägger av o tar en öl.
 
Redigerat:
Jag fortsätter rapportera mina försöka att få till en stabil zipatobox.....
Eftersom jag misstänker att min internatlina klipper lite då och då eftersom jag ser att grön led blinkar ofta när jag går förbi boxen i hallen.
Nu har jag plockat in routen från husvagnen som är en 4G router med tele2 kort i och anslutet zipato direkt till den.
Om det blir bra nu måste nog servanet eller bahanhof skärpa till sig men det återstår att se. Hur som helst har jag ju nu bytt ut linan ut inga switchar ingen fiber och ingen dyr router ut så det är nu spännande om det fungerar.
Det som jag kollade direkt var om det gick att synka i nya ui. Vad tror ni... NÄ jag har aldrib lyckas synka i det varken nu eller då så jag hoppas att dom håller det gamla UI igång ett tag till.
För det andra är det någon som fortfarande kan använda gamla UI till att se historiken på tex el det har slutat att fungera hos mig och i det nya är det inte ännu så snyggt eftersom man inte kan se daglig förbrukning utan bara någon kurva på hur mycket siffrorna ar ökat och man vill ju inte bara se en dag.

Trevlig helg alla zipato användare. Och för den delen trevlig helg alla andra med. :D
 
Jag har märkt att min box blinkar när den jobbar tex när jag synkar med med boxen samt när den släcker akvariet kl 22.
Det är inte så för dig att den "tappar" internet när zipan är upptagen med annat.
 
Skulle jag själv gissa så har zipato mycket arbete med sitt moln just nu och att eftersom jag har ganska många produkter i mitt nät blir det någon time out för mig varje gång dom startar om. Jag har ju inte lyckas synka en enda gång i det nya UI. Så något mår ju inte bra hemma hos mig just nu. Jag har byggt upp andra hus som jag har tillgång till att övervaka (i vetskap av ägaren) och dom har inte på långa vägar samma problem som mig. Nästa steg för mig är att radera alla 60 rulsen och börja om från början. Jobbigt men vad skall jag göra. Måste ju lösa mina problem någon gång. Jobbigt med ett hus som får för sig att slockna bara för att man tappar räkningen på vilka som är hemma. Eller som när värmepumpen slutar göra varmvatten för att duscha ( den gör alltid vatten till golvärmen med original programet i ctc ) Allt går ju att backa och köra manuellt med knappar på väggen men det vet ju ni som blivit van detta fungerande smarta hem hur roligt det skulle vara. Men nu håller vi tummarna för att det var nätets fel :)
 
Tråkigt att det krånglar Tomas, men skall göra dig lite glad :).
Kolla under KNX, nu kan du eller snart lägga till många nya enheter.
 
  • Gilla
Tomas Andersson
  • Laddar…
Någon som kan hjälpa mig att sätta ihop en regel?
Jag har en tryckbrytare i hallen med en qubino brytare bakom och jag vill att den ska tända 2 andra lampor när jag trycker 2 gånger på den.

Sen har jag en annan i köket som jag vill ska släcka 3 andra lampor när jag trycker 2 gånger på den.

Hur gör jag detta? Funderat mig gråhårig nu :)
 
Sicken skit jag löste det.
När jag includerade dimmern använde jag Service knappen istället för att trycka 3 ggr på brytaren.
Nu använde jag inte S knappen o det fungerar.

tranceblast kan du inte använda tid istället för 2 tryck
Det borde vara lättare att få ihop regeln med tid
 
HerrNillsson skrev:
Sicken skit jag löste det.
När jag includerade dimmern använde jag Service knappen istället för att trycka 3 ggr på brytaren.
Nu använde jag inte S knappen o det fungerar.

tranceblast kan du inte använda tid istället för 2 tryck
Det borde vara lättare att få ihop regeln med tid
Nej, jag vill även kunna tex släcka vissa lampor på ovanvåningen genom att trycka 2 gånger på en brytare där nere.
 
eklof skrev:
I alla mina regler där jag fortfarande har 433Mhz-enheter så gör jag skicka, vänta 5s, skicka igen, just bara för ofta missas en eller flera enheter. Med detta system har det dock alltid funkat.
Nu är mina regler igång igen. Gjorde som du med 2st tillslag samt synkade. Skall nu köpa in några z-wave. Hur är de på Classe. Har nämligen presentkort där och 20% rabatt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.