Hejsan!

Vi bygger ekonomibyggnad och ska ha öppet till nock i ena delen (14x8 m). Vi vill ha takstolar som är dimensionerade så att de kan ställas glesare än det vanliga cc-måttet på 1200 mm, föreslagsvis cc 2400 mm eller helst ännu glesare. Vi har kontaktat "vanliga" takstolstillverkare, ex Takstolsfabriken i Nässjö, och de har varit mycket bra och tillmötesgående, men deras beräkningsprogram behandlar helt enkelt inte mina önskemål med det avvikande cc- måttet.

Jag vet att det finns typ Ydregrinden som har ett cc-mått på 4000 mm, men då bygger man med pålar som takstolarna står på. Jag vill bygga med traditionellt regelverk.

Någon som har tips om andra tillverkare som kan beräkna utifrån "avvikande cc-mått"?

Mvh
 
Varför vill du ha så pass stort cc?
 
MB77 skrev:
Varför vill du ha så pass stort cc?
Vi vill ha rymdkänslan, så det är en estetisk fråga helt enkelt...
 
  • Gilla
Saftarz
  • Laddar…
ryggåstak med limträbalkar kanske? kontakta martinssons eller moelven.
 
byggolle skrev:
ryggåstak med limträbalkar kanske? kontakta martinssons eller moelven.
Ja det hade varit en bra idé om det hade funkat med stolparna, men de kommer ivägen när man ska in med maskiner...
 
Saxtakstolar?
Om du lägger upp en skiss på hur du vill att det ska se ut så får du nog bättre hjälp.
 
S
Bödde skrev:
Ja det hade varit en bra idé om det hade funkat med stolparna, men de kommer ivägen när man ska in med maskiner...
inte säkert att du måste ha stolpar
 
Har du cc 2400 mellan takstolarna är det väl det som är mellan takstolarna du får problem med? Inte takstolarna i sig.

Har du vanlig råspont fribärande på 2400 mm går det knappast att gå på taket. Det kommer att bukta ner rejält når det blir snö på.
 
andersmc skrev:
Har du cc 2400 mellan takstolarna är det väl det som är mellan takstolarna du får problem med? Inte takstolarna i sig.

Har du vanlig råspont fribärande på 2400 mm går det knappast att gå på taket. Det kommer att bukta ner rejält når det blir snö på.
Aha, okey, det låter bra men jag måste fråga vad du baserar det på? För du menar helt enkelt att det bärighetsmässigt skulle vara ok med "vanliga" takstolar med ett större cc-mått?! Vi ska ha fibercemenplattor som vi skruvar i reglar, så avståndet mellan takstolarna är inget problem i sig.
 
Bödde skrev:
...Vi ska ha fibercemenplattor som vi skruvar i reglar, så avståndet mellan takstolarna är inget problem i sig.
Och vad är det för dimension på de "reglarna".
(Jag förmodar att du menar bärläkten)
 
Ja precis, bärläkten menar jag. Tja, det beror på avståndet. Ydregrinden har ganska rejäla reglar, men där är det 4 m mellan takstolarna. Om det är 2.4 m mellan borde väl stående 45x95 räcka, om inte så ökar jag bara en dimension. Jag har inte kommit så långt i planeringen om jag ska vara riktigt ärlig...
 
Ofta är det väl 'til syvende og sidst' ekonomin som får råda (speciellt på ekonomibyggnader),
dvs vad taket kostar sammantaget.

På ett "vanligt" tak med c-c 1200 mellan takstolarna och råspånt så används bärläkt 25x38.

Vad det skall ge att obrutet se 2,4 meter fibercementplattor förstår jag inte riktigt.
Det skall väl förresten vara något kondensskydd under takskivorna också.
Ger det mycket "rymdkänsla" :)

Men ladusvalor är fina, så lämna lite öppningar!
 
Håller med, pengar är en viktig del...
Vi sågar på "bonnasåg" så några reglar hit och dit är inget å bråka om i det stora hela, och skulle vi svalla taket så blir det heller inte gratis. Kunde man dessutom sätta hälften så många takstolar tjänar vi lätt in den pengen tror jag.
Fibercementplattorna är kondensskyddade så det blir inget mer än takstolar/reglar/plattor.
Vi tycker att det blir ganska plåttrigt med så mycket synliga takstolar, vilket helt enkelt stör oss mer än synliga plattor, men det är ju en smaksak...
Det blir någon form av "klassisk" öppning på ena kortsidan, kanske ett kors. Hoppas svalorna hittar in!
 
Bödde skrev:
Aha, okey, det låter bra men jag måste fråga vad du baserar det på? För du menar helt enkelt att det bärighetsmässigt skulle vara ok med "vanliga" takstolar med ett större cc-mått?!
Nej, givetvis inte. Har du hälften så många takstolar måste varje takstol bära dubbelt så mycket last.
 
andersmc skrev:
Nej, givetvis inte. Har du hälften så många takstolar måste varje takstol bära dubbelt så mycket last.
Ok, som jag trodde då, men då kvarstår problemet för oss - att få någon som kan räkna på dimensioneringen av takstolarna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.