I min skorsten var det 60liter tjära som satt fast när jag köpte huset, hur tror ni tidigare ägaren hade eldat.. ;) enligt grannarna var det en svart plym över bygden när gubben eldade.
 
Sfrepe skrev:
Där har du fel ibgu, har eldat ved under hela min uppväxt, även kapat och klyvt ved, problemet är att allt för många är totalt odugliga på att elda, mosar pannan full och stänger draget, skulle till och med sjunka så långt som att bli miljöpartist om dom förbjöd vedeldning i tätbebyggt område
Då är det bara att gratulera ifall du eldat med ved hela din uppväxt utan att känna röklukt. På mig låter det som att du är undantaget som bekräftar regeln.

Sen om vädret gör att rök snurrar runt det egna huset har väl inte det något med kvaliteten på veden att göra. Visst ryker surved mer, men även torr ved lämnar en del röklukt.
 
Fantastiskt att folk här inte förstår statistik bättre. Om ett antal människor dör 3 månader tidigare pga vedeldning än vad de annars skulle gjort så ökar antalet döda per år.
 
Självklart har ja kännt av röklukt i pannrummet, även ute, där ja bor nu har ja en granne som är totalt oduglig på att elda, röken går för det mesta rak ner över mitt hus, tror du han känner av det?, kan du elda utan att störa andra, elda på!
 
Eldar pellets, det stör ingen
 
Sfrepe skrev:
Självklart har ja kännt av röklukt i pannrummet, även ute, där ja bor nu har ja en granne som är totalt oduglig på att elda, röken går för det mesta rak ner över mitt hus, tror du han känner av det?, kan du elda utan att störa andra, elda på!
Varför skrev du att jag hade fel då? Jag påstod bara att även vedeldaren får i sig en del av den rök han genererar.


Kör du bil? Kan du köra bil utan att någon annan andas in dina avgaser? Hör du inte hur dumt ditt resonemang låter. Du klagar väl även på bonden när han gödslat och vinden ligger på. Sen håller jag med om att det finns en del idioter som eldar blötved och annat, men bara för att några missköter sig så behöver ju inte alla andra straffas för det.

Har du en granne som håller på så får du väl prata med honom. Kanske lära grannen hur man eldar för att minimera störningen.
 
det var bara det att jag aldrig eldat ved som ja svarade på, skitlukt stör mig inte ett dugg, är inte någon som klagar på allt, bara stinkande survedslukt stör mig, i övrigt har jag inget att klaga på. hade grannen haft 20 skrotbilar på tomten, hade inte stört mig ett dugg
 
injonil skrev:
Fantastiskt att folk här inte förstår statistik bättre. Om ett antal människor dör 3 månader tidigare pga vedeldning än vad de annars skulle gjort så ökar antalet döda per år.
Det är väl du som inte förstår statistik. Antalet döda är direkt kopplat till hur många som fötts. Man kan få lokala avvikelser (i tiden) genom att förändra folks leverne. Dö kommer de göra i alla fall.
 
injonil skrev:
Fantastiskt att folk här inte förstår statistik bättre. Om ett antal människor dör 3 månader tidigare pga vedeldning än vad de annars skulle gjort så ökar antalet döda per år.
Rotflmao , "fantastiskt", jo jag tackar jag ;-)

Fundera på vad som händer över ett årsskifte...
Och sen kan du reflektera över dina fantastiska statistikkunskaper...

Sorry, men... ;-)
 
G
Den som läser rapporten ser att författarna har producerat kartor över Sverige som visar hur koncentrationerna av NO2 och partiklar varierar geografiskt. Vad de INTE har gjort är att presentera data hur sjukdomsfall och påstådd dödlighet varierar över landet. Istället har de använt schablonvärden från WHO, som lika väl kunde gripas ur luften.

http://www.scb.se/Grupp/Artiklar/Be...r-lan-efter-kon.-Perioden-2008-2012-Karta.png

Med data från SCB ser man istället att de områden i landet som har högst belastning av NO2 och partiklar också har de högsta förväntade medellivslängderna.

Vad "forskarna" har gjort i sitt beställningsjobb är att förvandla de befolkningstätaste och friskaste områdena i Sverige till sjukstugor genom att multiplicera med sin godtyckliga idiotparameter. Det är inte acceptabelt att kalla det forskning, inte ens på Umeå universitet.
 
Nyfniken skrev:
Det är väl du som inte förstår statistik. Antalet döda är direkt kopplat till hur många som fötts. Man kan få lokala avvikelser (i tiden) genom att förändra folks leverne. Dö kommer de göra i alla fall.
Ja, det har du rätt i! Det hela handlar nog om definitionen av "antal döda" som forskarna använt sig av.

Edit: jag skyller på jetlag ;)
 
Redigerat:
gäst skrev:
Med data från SCB ser man istället att de områden i landet som har högst belastning av NO2 och partiklar också har de högsta förväntade medellivslängderna.
Ja, dessa forskare. Det intressanta är kanske vem som finansierat deras forskning. Med det du skrev ovan hade man ju kunnat komma till slutsatsen att 'vedeldning förlänger livet' istället. Hade det varit någon skogsägarförening eller vedpannetillverkare som finansierat forskningen är det väl ganska troligt att det blivit slutsatsen ;-).
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Nerre skrev:
Sverige har 9,7 miljoner invånare. Det ger ungefär 12 kubik ved per person och år. Räcker det? (Tänk då på att då får vi lägga ner hela pappersindustrin och dessutom får vi bygga hus och möbler av stål, plast och betong eftersom vi inte får nåt virke från skogen.)
Nu bor ju lyckligtvis inte alla 9,7milj i var sitt hus, utan invånarna bor ju i hushåll och familjer på olika vis.
Om man istället tänker att det finns ca1,6milj villor i Sverige och att en normalstor villa kräver ca 15m3sk/år(=ca22m3 travat mått) för värme och varmvatten. Då skulle Sveriges alla villor förbruka ca24milj m3sk/år och kvar blir ca 90milj m3sk till annat som t.ex virkesproduktion osv, och nu pratar vi bara återväxt, 2,9 miljarder kubikmeter står ju där redan. Så visst tror jag skogen skulle räcka till.
 
öringen skrev:
Nu bor ju lyckligtvis inte alla 9,7milj i var sitt hus, utan invånarna bor ju i hushåll och familjer på olika vis.
Så hur hade du tänkt att de som bor i annan bostadsform än villa ska värma upp sina bostäder då? Åkarbrasor?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Jag har inte sagt att jag vill att hela Sverige skall värmas med ved. Men jag tycker det är ett väldigt bra alternativ för villor. Självklart tror inte jag heller att vi kommer/bör värma upp alla våra höghus och städer med ved.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.