matsv skrev:
Man behöver ha molnåtkomst när man ska konfigurera det men alla styrningar och regler fungerar utan internetåtkomst.
OK. Just nu står det mellan att ha kvar den Zipabox Duo:n jag köpt (för 2500kr ny) eller köpte en begagnad HC2 (för ca 3000kr). Svårt val...

Fråga: finns det någon puck/dimmer för taklampor etc som man inte behöver nolla till?
 
nejo skrev:
OK. Just nu står det mellan att ha kvar den Zipabox Duo:n jag köpt (för 2500kr ny) eller köpte en begagnad HC2 (för ca 3000kr). Svårt val...

Fråga: finns det någon puck/dimmer för taklampor etc som man inte behöver nolla till?
nej tyvärr inte, fibaros gick att koppla utan när du inte hade LED lampor.
 
Henke-el skrev:
Vill du kunna styra varje rum för sig eller tänker du att de går på samma tid i alla rum? Man kan göra en slinga med uttag vid varje fönster uppe i nöjd med fönsterbrädan. Ett enkeluttag som är för enbart belysning. Det kan du sen styra med ett relä vid din elcentral. Vid detta alternativet bör din elektriker montera ett relä i centralen som ditt Zwave relä styr, ett aeon labs relä tål inte allt för mycket belastning om du har många fönsterlampor med LED eller lågenergi, så då funkar ett relä för kanske 16A bättre som lösning.
Men vill du styra vart rum för sig hade jag satt lika dant, ett 1v uttag uppe vid fönsterbrädan och styrt den med en Zwave brytare (där är det inte för hög last för relät i själva pucken).
Sätt 1 dosa för varje brytare du vill montera en reläpuck bakom. Samt be din elektriker att använda VP-2 blå dosa och skruva ut ringen så dosan blir extra djup, detta för att minska värmen på pucken ( den blir alltid lite varm då elektroniken i den jobbar).,
Jag löste det enligt bild, i detta fall har jag två fönsterlampor som ska kunna styras. Höger tryckknapp är en attrapp, fyller ingen funktion mer än att husera brytaren.

MBR.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klurar på en lösning med tre lampor med nu. Frun vill kunna styra alla separat...
 
Ni som har Zipabox, vilken app använder ni? Den som verkar höra till (Zipato på AppStore) var inte särskilt snygg.
 
nejo skrev:
Ni som har Zipabox, vilken app använder ni? Den som verkar höra till (Zipato på AppStore) var inte särskilt snygg.
Finns ingen annan i nuläget. Men Zipaboxen fungerar tillsammans med imperihome också.
 
Någon som kan rekommendera en bra och pålitlig brandvarnare? Gärna klassad efter någon standard.

Fastnade först för Fibaro Smoke Sensor, men efter att ha läst runt lite om den verkar den inte vara tillförlitlig.
 
  • Gilla
KumlaEkeby
  • Laddar…
NEEO uppdatering:

"Four weeks, 6081 backers and $1.55m later, we went from “NEEO, what’s that?” to the most funded smart home product on Kickstarter! This is unbelievable, and it’s all thanks to you."

De sökte 50.000 i stöd och fick 1.5 miljoner :)
De satte upp extra mål på vägen och nu kommer den ha stöd för:
Publik API
Custom HTTP commands
Egen IFTTT channel
Stöd för Kodi (formerly XBMC) and PLEX using their native APIs
 
  • Gilla
Bamsefar och 3 till
  • Laddar…
Neeo är ju extremt lik Squeezebox duet. Den hade väldigt skön känsla.
 
Marxus skrev:
Fastnade först för Fibaro Smoke Sensor, men efter att ha läst runt lite om den verkar den inte vara tillförlitlig.
Jag kör två Fibaro Smoke Sensor. Har du nån länk till tillförlitlighetsdiskussioner?

Jag gillar att den testar både rök och temperatur. Den är också liten och snygg. (Jag har inte tagit ner den gamla brandvarnaren heller, det verkar onödigt. Däremot är den konstant falsklarmade brandvarnaren nerplockad.)

Jag har testat min med pappersrök och varmluftspistol. Funkade bra.
 
Börjar också fundera över om fibaros brandvarnare är tillförlitliga. Hade ett "falsklarm" (hade några levande ljus tända ca 2 meter från den, osäker om det har med saken att göra) här om dagen där den triggade den scen jag satt upp vid breach, men den tjöt aldrig.
 
Min tjöt (två olika signaler) när jag testade den med temperatur och rök, funkade bra. Däremot tjöt inte den andra, vad jag märkte. Kan vara jag som satt upp det fel.

Man kan ju ställa in hur mycket den ska tjuta också. Kolla inställningarna?

Kan det vara så att den triggade på temperatur, men den tjuter inte vid temperatur? (Det finns ju ett "Tamper" också, den tjuter inte men den skickar larm. Det verkar dock osannolikt att lite levande ljus skulle lossna på locket...)

(Jag skulle nog rekommendera alla som labbar med brandlarm att testa med pappersrök...)
 
Någon som vet hur jag går tillväga för att göra en backup på firmwaren på min (nyinförskaffade) HC2:a? Alltså jag vill spara 3.548 ifall 4.033 inte är bra...
 
nejo skrev:
Betyder det att det är möjligt nu igen (att ha puckar utan nolla)?

[länk]
det var enbart dimmern som kunde klara sig utan N, relä puckarna måste använda N.
 
Mirar skrev:
Min tjöt (två olika signaler) när jag testade den med temperatur och rök, funkade bra. Däremot tjöt inte den andra, vad jag märkte. Kan vara jag som satt upp det fel.

Man kan ju ställa in hur mycket den ska tjuta också. Kolla inställningarna?

Kan det vara så att den triggade på temperatur, men den tjuter inte vid temperatur? (Det finns ju ett "Tamper" också, den tjuter inte men den skickar larm. Det verkar dock osannolikt att lite levande ljus skulle lossna på locket...)

(Jag skulle nog rekommendera alla som labbar med brandlarm att testa med pappersrök...)
Jag har testat min och är inte imponerad krävdes bra med rök innan den reagerar.
Jag la även upp ett youtube klipp på ett test jag gjorde. Kan säga det ryker mer än vad det ser ut på filmen också.
På slutet så trycker jag in test knappen bara för att visa att det är batterier i den.
https://www.youtube.com/watch?v=R_VRewlC6bo
Den började tjuta efter ytterligare nån minut med rök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.