Jag menar att de inte hade dött just i år om det inte var för vedeldningen.
 
Precis som i dubbdäcksdebatten så handlar detta om folk som dör i förtid. Det är viktigt att komma ihåg. Det är inte 1000 personer som dör på grund av vedeldningen (om man nu ska tro på det).

Det måste räknas i levnadsår om det ska kunna ha någon som helst relevans.
 
Fantastiskt att dom kan urskilja min eldning från kolkraft sopförbränning mm.
 
Mattias Axelsson skrev:
Fantastiskt att dom kan urskilja min eldning från kolkraft sopförbränning mm.
Ja, visst är det. Det är ju inte för inte de är forskare :)
 
Undrar om Contura gillar att deras reklam för vedeldade kaminer hamnar mitt i den artikeln ;)
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
M
Undrar hur många som dör i förtid på grund av oro för att dö i förtid...
 
  • Gilla
Lutte och 2 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Jag menar att de inte hade dött just i år om det inte var för vedeldningen.
Jo, Marlene, de hade med största sannolikhet dött i år, även om det inte varit för vedelningen. För jag är helt övertygad om att det är precis likadant här, som med påståendena kring dubbdäcken, nämligen att det handlar om gamla människor som dör 3 månader tidigare än vad de annars skulle ha gjort, dvs, de som dör nu, i februari, skulle ha trillat av pinnen i maj istället, i år, alltså ;)

Och det riktigt intressanta med detta är att det finns inte ett enda dokumenterat fall av ett dylikt dödsfall, inte en enda person, någonsin, har identifierats, där man kunnat säga att denna person dog 3 månader tidigare än vad denne skulle ha gjort om det inte varit för dubbdäck eller vedeldning.

Inte ett enda.

Alltihopa är ren statistik, siffror på ett papper, inget annat. Det finns inte en enda människa som faktiskt dött dessa månader i förtid. Inte en enda.

Min mor, däremot, dog flera år tidigare än vad hon annars skulle ha gjort, om det inte vore för den undermåliga sjukvården. Så om det är något som borde förbjudas, så är det den.
 
  • Gilla
Ingenjören och 1 till
  • Laddar…
Jag delar inte din uppfattning, men alla får tro vad de vill.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Jag delar inte din uppfattning, men alla får tro vad de vill.
Vilken av mina uppfattningar delar du inte?
 
Jag tolkar inte resultaten av rapporten som att det bara är tre månader i förtid de har dött, jag har å andra sidan inte läst jättenoga måste jag erkänna. Kan du visa källa eller exakt var du hämtar dina påståenden ifrån?

När man ser olika forskningsrapporter om ditten och datten så tror jag att man - när man bestämmer om man ska bry sig om det eller tro på det - även väger in personliga erfarenheter, som du nu gjorde med din mamma t ex. Jag tänkte själv på min pappa som dog bara 70 år gammal. Han hade KOL och hjärt-kärlproblem, allt på samma gång. Han hade utsatts för mycket vedrök i sina dagar, var icke rökare. När han hostade så tyckte man inte det så bra att det luktade rök i hela huset ibland, när det var något fel på pannan. När jag tänker på det och på andra vedeldare jag känner som har astma, då tänker jag att det kanske inte alltid har varit så bra med vedeldning ändå och rapporten verkar inte helt orimlig. Oavsett hur många månader en människas liv förkortas av den uppskattningsvis i genomsnitt och oavsett vilka andra saker som också förvärrar och gör att de här dödliga sjukdomarna uppkommer.
 
R
Jag säger nog som en del andra här - jag tror det handlar lite att samla ihop argument för att börja beskatta alternativt förbjuda den billigaste uppvärmningsformen och "tvinga" folk till dyrare alternativ.
Den idiotiska "energiskatten" på el (som ju mestadels produceras miljövänligt här i Sverige), att dieselbilar (som släpper ut mindre koldioxid) beskattas mer än bensinbilar osv pekar ju också på att det handlar mer om att staten går miste om en "kassako" än om miljön.

Sen finns det ju de facto dåliga eldstäder också - samt folk som "pyreldar" med blöt ved och/eller stryper luftflödet för att elda med låg effekt. Jag har byggt eluppvärmda ugnar där kan man ju styra
temperaturen väldigt exakt för experiment mm. Utan rökutsug räcker det med lite papper motsvarande ett frimärke som förbränns för att stinka ut en hel lägenhet, starta brandvarnaren mm om man håller 300-450°C i ugnen (papper tänder då inte med öppen låga utan "ligger bara och pyr").
Men höjer man till 900-1000°C kan man elda upp en större träbit och t o m hela cigaretter och hår (som annars brukar stinka helvete)
utan att det blir rök och lukt överhuvudtaget (riktigt coolt). Tyvärr är det ju svårt att få upp dom temperaturerna i en vanlig eldstad
- men det går ju att förbättra förbränningen en hel del iallfall.

Några få som pyreldar kan ju "stinka ut" en mindre stad ensamma. I mitt område så fans det för några år sen 1 eller 2 villor som spred rök och lukt över ett stort område
- även ett stort område med lägenhetshus intill blev "dränkt" i rök. Nu har dock problemet försvunnit så dom lär ju fått klagomål, haha
Skulle man komma åt ev miljöproblem med vedeldning skulle man ju jaga dessa - inte förstöra för alla som vill värma upp sitt hus billigt.

Som nån annan skrev också - det vore kul om det gjordes en undersökning på alla hälsoproblem relaterade till flamskyddsmedel, olika tillsatser i livsmedel och hygienartiklar, bisfenol A och ftalater i plaster etc. - tror nog det är bra mycket fler än 1000 pers.
 
O
Akta dig för livet, det är en sexuellt överförbar sjukdom med 100% dödlighet :)
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
Skulle gärna se ett totalförbud mot vedeldning, pga att ja har grannar som eldar surved, röken kommer in i ventilationen i mitt hus, det går inte att vara ute när dom eldar, vedeldning i icke miljögodkänd panna borde vara förbjudet, vedeldare ligger absolut längst ner på min lista, alla kategorier!. Dubbdäck har ingen dött av, det är bara ett påhittat miljöproblem. Fredde
 
D09
Checkar in på Sfrepes bottenlista ;)

Det är varmt och skönt där ;)
 
  • Gilla
Sfrepe och 1 till
  • Laddar…
Vad hysteriska folk blir när lite fakta smyger fram om vedeldningens skadlighet. Utbildning verkar helt saknas!
Likadant var det med cigarretter på 70-talet."ingen har dött av rökning".
Jämför med hur många miljarder man lagt ned på att minska personskadorna i trafiken.
Varför ska Sverige vara sämst i den civiliserade delen av Europa när det gäller luftkvalitet när vi enligt Calle Bildt är en "stormakt" på invandring.
Är det inte en regerings uppgift att se till att medborgarna mår bra och har ett hälsosamt liv. Varför ska utflyttade stadsbor och gamla vedgubbar ha rätt att göra intrång i andra människors privatliv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.