Forskarna har dock inte tagit hänsyn till hur personerna ifråga utsatts för partiklarna, utan konstaterar bara att just vedeldning ligger bakom ett tusental förtidiga dödsfall årligen.
Öhh? Då finns det ju inget klarlagt samband mellan föroreningen och dess effekter i rena tal.

Tur jag har bergvärme så jag bara behöver ha dåligt samvete för alla som dör på grund av mina dubbdäck...
 
  • Gilla
Ulric
  • Laddar…
För att få ett perspektiv så borde det ju vara intressant att veta hur många som dör i förtid p.g.a. flamskyddsmedel, olika tillsatser i livsmedel och hygienartiklar m.m.

Skulle man ta fram en siffra för det har jag en känsla av att vedeldningen skulle bli en rätt marginell riskfaktor.
 
Det är säkert jättesvårt att dra några slutsatser eftersom så mycket spelar in. Jag är ju uppväxt med vedeldning. Tänker på hur mycket man är ute och jobbar med veden=motion. Tänker också på röken man inandas när man öppnar luckan ibland. Ibland kan pannrummet vara rökfyllt. När vi nu kör från Skåne upp emot Småland, så fylls bilen med röklukt ungefär i höjd med Osby. Här eldar de flesta med ved ...

Ingen rök utan eld?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Det är säkert jättesvårt att dra några slutsatser eftersom så mycket spelar in.
Det är ju det man kunde tänka sig att en forskare torde vara kapabel till, men av artikeln framgår ju att man inte lyckats med detta?
 
hsd
Ähh, de ska väl beskatta vedeldandet och behöver lite argument......
 
Dör i förtid, kan det vara att en 85-åring dör som annars hade levt till 87 år? På samma sätt kommer man fram till att 10 människor dör varje dag i fallolyckor. Men samtliga är naturligtvis gamla. Hur många barn och ungdomar dör av ved-rök? Jag har aldrig hört talas om någon.
 
Nu har jag förtydligat lite i texten och hoppas att det ska vara till belåtenhet.
 
Kan man nu dra bort dessa 1000 personer från alla de som dör av dubbdäck, eller kommer dessa 1000 ovanpå alla de som dör av dubbdäck?
Jag börjar bli lite orolig för att om vi summerar alla som dör av naturliga orsaker med alla som dör av dubbdäck, vedeldning, rökning och alkoholså är vi alla och några till redan döda.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Sven, när det gäller dubbdäck, så blir din 85-åring aldrig 87, utan det rör sig om endast tre månaders skillnad. Att sedan uppsala kommun gjorde en folder med ett barn en klocka och texten dubbdäck dödar, är en annan historia, mest fylld av lögner, som du förstår ;-)
 
5000 totalt pga luftföroreningar, 1000 av dem pga vedeldning.
 
Sen får folk fullkomlig panik när dom kan ana att det eventuellt kan finnas spår av asbest i nån gammal rörkrök i källaren.....
 
hsd
Mmm
på70-talet styrde politikerna från eldning till förmån för den billiga och rena elkraften......
Det förekom bidrag för att ta bort skorstenar
 
Lite perspektiv: 2013 dog ca 90 000 personer i Sverige (strax under 120 000 födda) enligt SCB. De vanligaste dödsorsakerna är ju hjärt- och kärlsjukdomar samt cancer och tydligen ökar/förvärrar vedeldningen förekomsten av sjukdomarna, vilket gör att fler dör.
 
Marlen Eskilsson skrev:
Lite perspektiv: 2013 dog ca 90 000 personer i Sverige (strax under 120 000 födda) enligt SCB. De vanligaste dödsorsakerna är ju hjärt- och kärlsjukdomar samt cancer och tydligen ökar/förvärrar vedeldningen förekomsten av sjukdomarna, vilket gör att fler dör.
Dör verkligen fler? Antalet döda borde väl vara detsamma, bara att vissa dör i förtid. Ökar antalet döda per år av att vi eldar med ved är vi snart utdöda.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.