Ni som vill ha bort fastighetsskatten kan ju börja med att gå med i Villaägarnas Riksförbund (kan även vara bra att vara med av andra anledningar). De arbetar bland annat för att fastighetsskatten ska slopas. www.villaagarna.se.
 
Om man tittar på valresultatet, ser man en klar "tendens". Dom flesta tycker att det är jätte bra med att ha super höga skatter, en dålig sjukvård, sämre skola, äldrevård kan man knappast kalla det för det, kriminalvården är skrattretande, lagar som gör att en människa som dödar sina barn, får mindre straff än om man lurar staten på pengar! (vad är samhällets moral och värderingar?).

Egentligen det jag vill säga är sluta att klaga och gör någonting av det. Jämför inte detta land med USA, det går inte. Men t ex kan man göra det med Spanien idag och Tyskland.
Då kan man fråga sig: Hur gör dom för att ha lägre skattetryck och ändå ha bättre standard än vi??


 
Spanien har det säkert jättebra med tanke på att de är EU:s största bidragstagare....

Men iallafall.
Oavsett om fastighetsskatten är ett resultat av marknaden eller inte, och huruvida det kan tillfredsställa eventuella högersympatisörer, så är den i grunden sjuk och felkonstruerad eftersom principen är att man ska skatt för eventuell värdeökning på fastighetsskatten. Du ska inte bara betala skatt på redan skattade pengar, du ska också betala för en eventuell värdeökning. Sen när det verkligen är dags att sälja så får du som lök på laxen dessutom betala 30% till på värdeökningen. Det är verkligen skitballt att betala skatt....

 
Till JH. Jag tycker inte att man ska vänja folk att leva på bidrag utan på egna ben.
Jag har inga politiska åsikter varken höger eller vänster.
Jag kan bara konstatera att med denna enorma skattetrycket bara åstakommer att dom som har pengar, flyttar sina tillgångar utomlands och dom som inte har, har ingenting att betala med.

Det lämnar en liten skara avlönade människor att betala hela kalaset. Vilket är både orättviss och kan inte hålla i längden. Därför ingenting fungerar längre.
 
Håller med Fredrik, Micke, JH, Sweli mfl
Fastighetsksatten är orättvis. Man betalar skatt med pengar man redan skattat för.
Att man för tillfället har hög inkomst är ett ruttet argument. Ska man flytta så fort inkomsten ändras? Om man går i pension tex? Köpa hus och arbeta hårt för att betala av lånen medan man har inkomst för att sedan ha någonstans att bo om inkomstförhållandena ändras går inte.

Höj däremot gärna reavinstbeskattningen. Det rör pengar man faktiskt har (när man säljer) och fyller en uppgift:

England har varken reavinstbeskattning eller fastighetsskatt vilket har resulterat i att bostadsmarknaden har blivit en ren investeringsmarknad med huspriser som (bla i området där jag bor) ökat med 20% per år de senaste åren.
Människor med hög inkomst köper fastigheter och hyr ut vilket ökar skillnaderna mellan hög och låginkomsttagare. För tillfället tjänar en Engelsman med medelinkomst och ett eget hus mera på värdeökningen av på sitt hus är har får på sitt lönekonto varje månad!! Inte en situation att sträva efter.

Inkomstskatten här ligger ganska lika Sverige och sjukvården här är helt gratis och enligt min erfarenhet ungefär samma standard (tvärtemot vad de flesta Svenskar vill tro). Sannolikheten att bli behandlad av en svensk tandläkare, sjuksköterska eller läkare är dessutom inte helt liten.

Det finns dock mycket annat här som inte är bra, så jag tänker bygga hus och flytta hem. Fastighetsskatten till trots.

Tack för det långa ordet.

Berit
 
Welcome home Berit!
Här kommer du att bestraffas för att du bygger nytt hus med bättre isolering och billigare driftkostnader, med att höja el-skatten ytterligare med 2,1 öre. Det verkar så att målet är att försöka få folket att leva på minimum.
Under dom senaste åren har alla "avgifterna" höjts, skattetrycket blir bara högre och högre. Det du fick tillbaka förut i t ex tandvårdsersättningen är borta. Regeringen leker med våra pensioner, vilket innebär att, när du går i pension, kan du garantera att du inte kommer att ha råd att bo kvar. Blir du tvungen att sälja, med ditt förslag att höja reavinsten, betala tillbaka lånen, kommer du inte ha råd att köpa något nytt, om du inte hade så mycket pengar för att lägga som kontantinsats. Den kontantinsats som är egentligen surtförvärvade pengar, genom många år sparande av redan taxerade pengar.
Av idag din lön efter skatt och moms, och moms på skatt, avgifter, etc, av sin lön kan man räkna att man har kvar, bara mindre än 10%.  Det är väldigt få som räknar egentligen till denna sanning.
Hela folket blir lurade att tro när P säger "alla ska vara med och betala", vi vet redan att dom som är höginkomstagare, betalar inga skatter, pengarna flyttas utomlands. Hur länge ska man acceptera att bli lurad att tro att detta är en socialdemokrati. Det är faktiskt värre än borgligt. Dom gör ingenting åt, att få dessa att "vara med och betala", dom nöjer sig med att höja skatterna och avgifterna, som drabbar bara det "vanliga" folket.

Jag skulle kunna skriva tre sidor till med utvecklingen i Sverige från 70-talet och framåt, dom enda 10 åren som Sverige hade det verkligen bra.
Det verkar så att dom flesta fortfarande lever i då tid och vägrar inse att det har bara gått utför. Fortsätter detta ut-("ned")-vecklingen, kommer vi att vakna en dag, till en fattig Sverige igen.

Diskusionsutvecklingen: det hela borjade med fastighetsskatten... ;D
 
Jag blir lätt upprörd över hur inredningen i husen har betydelse för taxeringen...
Ta t.ex. ugn i arbetshöjd. Detta gör att taxeringen på huset höjs. Detta är vansinne, något som är bra för ens kropp, att slippa böja sig ner o skona ryggen, detta ska bestraffas. Väldigt märkligt!
Detta är ju även handikappanpassat - ska det då taxeras högre för att det anses "lyxigt"??!!

Detsamma gäller helkaklade badrum - bra för huset i längden och lättare att rengöra - kallas tydligen lyx.

En som hoppas på att fastighetsskatten slopas!!
 
Ännu värre är dödsskatten. När någon dör och råkar efterlämna sig ett arv så skall staten tjäna på det, inte klokt. Inte undra på att skatteplanering är en intressant nisch för överbeskattade svenskar.

Skatt på skatt på skatt..

Ingo
 
Jag undrar verkligen. Alla klagar på systemet. Om alla är så negativa, vem valde Persson???
 
Det är klart det är tufft med skatter men någonstans måste pengarna tas ifrån,annars går allting åt skogen.
Vi svenskar är ju så mesiga och kan aldrig stå eniga för våran sak utan bara sväljer allt skit...thats life
 
Det finns mycket bra åsikter och det verkar som de flesta är relativt överens. Visst är det sjukt att man skall behöva beskattas för att man vidtar för framtiden ekonomiska och miljövänliga alternativ. (vissa andra skatter är också tråkiga - som arvsskatten där te.x. änkor/änklingar i ung ålder tvingas flytta, man får verkligen se till att vara försäkrad då man köper hus så det inte händer)
Men jag har en fråga:

Förutom Villaägarnas riksförbund måste det finnas något mer man kan göra?? Någron som vet eller har några förslag??

Ibland blir man lite besviken då man läser/hör folk som klagar men inte gör något. Av alla engagerade människor som har skrivit här på forumet är ingen som är för fastighetsskatten helt så det är ju uppenbart att folk verkar tycka ganska lika i denna fråga. Om fler lyfte ändan ur soffan så kanske man skulle kunna ändra på saker och ting..... I alla fall tänker jag försöka det gäller ju min ekonomi.

//Anna
 
Annas skrev:
Förutom Villaägarnas riksförbund måste det finnas något mer man kan göra?? Någron som vet eller har några förslag??
Lite sent kanske men i senaste valet var det väl åtminstone ett parti som sa att de vill avskaffa fastighetsskatten. Något att tänka på till nästa val...

Annars kan du ju hungerstrejka utanför Rosenbad :)
 
Intressant är också diskussionen om moms på byggande. Sosse Ringorm (ursäkta nidnamnet..) hulkade något om att avskaffa momsen på byggande av hyreshus och studentbostäder för att få ner hyrorna. Varför ska personer som väljer att ordna sitt eget boende straffas för det då? Ta en nybyggd villa idag. Du betalar mellan 300' och 500' i MOMS. Har du inte dessa pengar sen tidigare får du låna upp dessa pengar på banken. För att betala en j-la skatt... Helt sinnessjukt. Jag har dessutom rätt att gnälla - jag röstade inte på vare sig klorofyllkommunister eller Chockladdryck Persson.
 
Håller med Martin ang. momsen....

...och jag kunde nog inte ha röstat mer effektivt för egen del - men det bor ju någa miljoner till i detta land....

Så vad gör man?

//A
 
Persson låter i mina öron som Peron en gång i tiden i mitt land.
Han delade ut en sko till alla fattiga med löfte att få den andra om dom röstade för honom.
Här delar man ut "bidrag" till många som lever på det, med tanken att dom lever på andras pengar.
Har träffat många under min tid här som lever på det sättet utan en tanke att skaffa sig jobb. Dom klarar sig bra på det, varför anstränga sig då?
Har man ett så dumt system som bara delar ut pengar utan att kräva nåt tillbaka så får man skilja sig själv... det är bara att utnyttja.
Men tillbaka till P, hur systemet är byggd är inte så mycket att fundera på, för att hålla sig på prispallen, håller man befolkningen med bara näsan över vattenyttan, många beroende av bidrag, som blir skrämda så fort andra säger att man ska sänka bidragsberoende för att kunna sänka skatterna.
Det som jag tycker att det är märkligt är att folket inte reagerar när man ser att jobben försvinner att industrin i landet är ett minneblott. Inga jobb= inga pengar att betala skatt för = Europas U-land kommer det att sluta i.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.