Vi betalade strax över 500.000 för 1200 kvadratmeter inklusive anslutningsavgifter. Tomten ligger i Västerås.
 
Vi betalade 1.800 000 för vår tomt på 3025 kvm. Detta i en skärgårdskommun i Stockholmsområdet. Då ingick ingenting. Vi har sjöglimt, men framförallt en strålande utsikt högt ovanför golfbanan.

 
Fastighetsaffärer är mycket vanskliga att jämföra, därför att a. Varje fastighet är i princip unik. och b. Varje affär är historia innan bläcket ens har torkat...

Ett användbart tips: Ta fram en ekonomisk karta över grannskapet. Välj ut tio, tjugo eller ännu flera fastigheter som ligger närmast den aktuella. Ring tingsrättens inskrivning, och begär uppgift om senaste överlåtelse. Ni får åtminstone en fingervisning om prisläget och prisutvecklingen.
 
Det tomten skulle jag ju köpa på en gång -om det är er drömtomt ;D. Vi har betalat 900 000 för vår och den ligger mitt i ett samhälle, men ändå lite avskilt tycker jag... Den är 1094 kvm stor. Har vi tur har vi sjöutsikt från övervåningen men mer är det inte :). Vi har nära till affär och buss. 3 mil till Stockholm. 1 mil till Södertälje. Ca 5 km till Tumba. Vi bor ju här idag så vi kommer inte att flytta långt. Men jag tycker nog att vår tomt var ganska dyr :-/... Men det var ju perfekt läge för oss.
 
I Borlänge kostar en de kommunla tomterna ca 150-200 tkr. Privat kan man hitta tomter billigare, neråt 100 tkr stadsnära. Ute på landet går tomter för 75 tkr och uppåt. Sjö- och älvtomter går från ett par hundra tusen upp till 2-3 mkr beroende på storlek, läge och vilket vatten det ansluter till.
 
I Funäsdalsfjällen kostar en tomt mestadels 300'-500' beroende på läge. El & VA vid tomtgräns.
Alltså i ett stugområde för fritidsboende.
 
Vi köpte vår tomt genom en mäklare. Betalade 10% i handpenning. Normalt brukar det väl vara det antar jag men köper man privat kan man kanske göra annorlunda. Det spelar väl igentligen ingen roll hur mycket man lägger. Lägger man mycket i handpennning blir det ju mindre senare och tvärt om. Lycka till med tomten. Den verkar ju hur bra som hellst! :)
 
Vi har precis köpt tomt på Färingsö , Ekerö kommun. Priset för 2700 kvm blev till slut 780 000. Väldigt mycket pengar men vi tycker det är den ultimata tomten så vi slog till!
 
Hej,
vi köpte vår drömtomt, 1555m2, för 650000kr, fast pris, alltså ingen budgivning, vilket annars är normalt i Gbg-området. Inget vatten eller avlopp ingick. Vi har betalat ca 90000kr för det och väg. Tomten ligger lite lantligt, utan insyn men ändå inom detaljplan, alla säger att vi har haft jättetur, blev erbjudna 1,1 milj innan vi började bygga. Vi har 4-8 min med bil till havet och till alla affärer vi kan önska, ca 15min till mitt arbete. Tomterna på andra sidan vägen har gått för 900000 upp till 1,7 milj.

TyraMyra
 
Vi köpte i september tomt i en av stockholms skärgårdskommuner. Utgångspriset var 1,9 Mkr... för drygt 2,7 mkr blev den vår .... strålande sjöutsikt dock
 
växjö/öjaby 150 m norr kyrkan och 35 m t Helgasjön
1200:-/kvm råtomt efter budgivning
va  och fjärrvärme i tomtgräns.
 
I Karlskrona går tomterna på mellan 200 000 norr om stan i skogen och 2,5 miljoner som en av LB-hus tomter kostar vid vattnet. Allt beroende på hur nära vattnet det är. Eftersom hela stan ligger på öar släpps emellanåt privata tomter för hutlöst höga priser.
 
Heej!
Har precis fått ett pris på en tomt som vi e intresserade av...
Den ligger på ca 10500kvm å priset är 550.000kr men hoppas kunna få ner de lite tack vare annan färg på en del av pengarna;)
Tomten ligge 5 mil norr om sthlm..

Kanske nån här som vet hur mkt man får skatta bort då man säljer en tomt?? ;)
 
Enligt jordabalken blir överlåtelsen ogiltig om parterna inte anger korrekt köpeskilling. Undvik därför att betala med dina mest mörkgröna sedlar!
;)
 
I Karlskrona går tomterna på mellan 200 000 norr om stan i skogen och 2,5 miljoner som en av LB-hus tomter kostar vid vattnet. Allt beroende på hur nära vattnet det är. Eftersom hela stan ligger på öar släpps emellanåt privata tomter för hutlöst höga priser.
Fick precis erbjudande från kommunen om en havsnära tomt (förmodligen ingen havsutsikt) på 420 000 kronor. Till det kommer VA och allt det andra som kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.