Matkontot är ofta rätt flexibelt, de flesta köper ju badrumsartiklar och städartiklar på samma ställe, vilket därmed hamnar på matkontot. Där kan man spara mycket pengar, genom att välja prisvärda produkter istället för exklusiva märkesvaror. Exempelvis kostar ICA Basic Deodorant runt 7 kronor och funkar i mitt tycke alldeles utmärkt, dessutom är doften diskret.
 
Hundmat ingår ju där också. Inga gastronomiska kostnader där då vi har en liten hund.
Det var ett tips om just matlådor hemifrån och inte köpa på jobbet som jag tänkte mycket på. Ser jag att min sambo köper frukost och lunch för nästan 700kr på jobbet så är det ju en högre kostnad än om hon tog med det hemifrån. Matkontot kan i övrigt dras ned också genom bättre planering. Vi har fulla frysen så det borde räcka genom ett världskrig om det var så :D Utöver den normala handlingen med mjölk, smör, pålägg etc
 
Ska man spara pengar på mat så är det ju storkok som gäller och spara in på tillbehören. En köttfärssås på 1,5 kg köttfärs räcker ju t.e.x. till ca 10 matlådor av rejäl storlek, spaghetti är ju nästan gratis. Säg att en sådan sats kostar ca 150 kr, det blir 15 kr per lunch.
 
Mitt favorittips när det gäller att spara på matkontot är att baka eget bröd. Hembakt bröd kostar kanske en tredjedel av köpebröd men framförallt är det mycket godare. Får man lite industri i det så behöver bakningen inte ta särskilt mycket tid.
 
pelpet skrev:
Mitt favorittips när det gäller att spara på matkontot är att baka eget bröd. Hembakt bröd kostar kanske en tredjedel av köpebröd men framförallt är det mycket godare. Får man lite industri i det så behöver bakningen inte ta särskilt mycket tid.
Vi fixar rostbröd själva, gör en dubbelsats per vecka vilket ger 3 formbröd. Inget E-xxx , jästextrakt, antimögelmedel, och vete tusan allt som ingår i det bröd man köper. Jäst, olja, sirap, vatten, mjöl och lite salt och en bra hushållsassistent så blir det toppenbröd. Kosta c 5:50 kr per formbröd inkl el förbrukning. I affären kostar motsvarande runt 17kr.


Gör även pita, limpa, havrebröd, baguetter, kanelbullar, mm. Enda bröd man köper är knäckebröd, ostkex.

Tar inte alls mycket tid, knådar degen 12 minuter, medans den vilar sitter man med ungarnas läxor, knådar ut den och ner i formar, jäsa 2 timmar, då lagar man middag, städar, kollar på TV nyheter. Till sist in i ugnen 35 minuter.

Jag uppskattar att hembakandet ger en total besparing på c 3500kr/år kontra inköp i affär för oss.

Hemgjord pizza är barnens favorit.

Listan kan göras lång, men ett som är säkert : Effektiv hemlagning av mat för matlådor till arbete, hembak mm leder helt klart till en förbättrad hushållsekonomi.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Tipsen om hembakat bröd och storkok kan jag bara hålla med om. Jag är lite för lat för att baka allt mitt bröd själv, men hyfsat ofta ändå, och när jag ändå bakar då bakar jag en stor sats och fryser in bröd så att det räcker flera veckor. I övrigt gillar jag knäckebröd och rågkusar, två brödsorter som inte har en massa konstiga tillsatser. Storkok är samma där, jag gör det inte varje dag, men när jag gör det så blir det mycket mat, som fryses in (jag vill inte äta samma mat flera dagar i rad). Jag är en sucker för husmanskost. Köttfärssås, som någon nämnt tidigare, går utmärkt att frysa in. Lika så korvstroganoff. Det går även frysa in en av mina favoriträtter när det gäller storkok, honungsfläskgryta, gjord på tjocka revbensspjäll (som oftast är billiga dessutom).


Sen ett tips om man verkligen gillar att äta ute, och bor på en ort med bra restauranger, är att försöka byta ut en del av kvällsmiddagarna på restaurang mot lunch på restaurang. Jag har turen att ha gångavstånd från jobbet till många fina restauranger, och de flesta av dom har fin mat till rimliga lunchpriser. Samma kvalité på en rätt som kvällstid kostar runt 250 kr kan kosta strax över hundringen vid lunchtid. Jag och mitt ex träffades för en fin långlunch ett par gånger i månaden, och det var mer eller mindre lika trevligt som att äta ute en kväll.
 
Hasseman hur gamma är du? Det är av intresse för livet olika ut i olika åldrar. Allt kan te sig dyrt just nu men vartefter livet går så kanske det känns billigare. Pengar brukar komma när nöden är som störst. Man blir kreativ av att ha det lite knapert ibland.

För 25 år sen byggde vi vårt första hus. Vi har alltid haft normala inkomster. inga arv, inga gåvor eller vinster. Bara hårt arbete och fostrat 2 barn snart vuxna. Inga Thailandsresor. Har inte varit en enkel ekonomisk resa och många sömnlösa nätter.

Vår sits idag; Vi är 48 år. Hus värt ca 6 mille (byggt själva). Lån 1 mille. 2 nya bilar o båt betalt. Bor mycket billigt.

Ta ett beslut. Kör på det och gör så gott ni kan men ge inte upp innan ni har försökt. Allt ordnar sig nog men en oro förstår jag. Var beredd att jobba och kämpa.

Lycka till med ert husdröm. Bra att ni har en sån sund dröm anser jag
 
falkn skrev:
Det känns ju helt klart som att ni kan spara in på mat. Jag vet inte hur mycket era barn äter, men jag och min sambo har som sagt ca 3800 i matkostnad och då har vi matlåda samtliga dagar i veckan. Vi snålar dessutom inte på någonting när det gäller mat.
Det kan ju finnas olika saker i matlådan.

Ett par filet mignon eller ett par falukorvsskivor gör en viss skillnad.

Det en tycker är snålt kan en annan tycka är rena lyxen.
De matlådor jag har sett (har aldrig haft det själv) har oftast innehållit rester från gårdagens makaroner,
med någon liten korvbit som tillägg. Och massor med rivna morötter.
OK, man överlever säkert :p
 
Jag tror absolut att ni har råd med ett hus i den prisklass ni planerat. Se bara till att in sparar ihop en ordentlig buffert först då husägande alltid innebär "oväntade" kostnader. Husägande kan absolut höja livskvaliteten men blir mer ett orosmoment om man inte har en ekonomisk buffert.

Så spara ihop en buffert och köp sedan ert drömhus.

Lycka till!

/Krille
 
hangun skrev:
Inga Thailandsresor.
Bara en liten reflektion såhär i all välmening... En resa till fjärran land behöver inte alls vara så dyrt som många verkar tro. Åker man på en lite längre resa (säg 3+ veckor) kan det t.om bli billigare än en lika lång resa inom Europa, i totalkostnad (transport, boende, mat och övrigt). Givetvis är det billigare att stanna hemma jämt, men man måste ju väga för och nackdelar, och att få uppleva världen är för många människor för värdefullt för att avstå från helt. Och jag personligen lägger hellre pengar på Thailandsresor än bilar och båtar. Men alla är vi olika. :)
 
Bra tips :)

Jag ska samla alla kvitton från matvarubutikerna imorgon och se. Jag tar gärna emot tips som tex matlistor, billiga maträtter "som räcker en evighet" till lågt pris etc :)

Jag fyller 34 i mars och min sambo 33 i februari. Jag har haft det väldigt stökigt med mitt arbetsliv, med många tidsbegränsade anställningar. Det dröjde ända tills 2011 innan jag fick mitt nuvarande arbete (via bemanningsfirma då men anställd direkt av företaget idag) och jag var där 11-12 i perioder tills jag fick nuvarande anställningen augusti 2013. Fick tillsvidareanställning i april 2014. Senaste deklarationerna har jag tjänat över 200.000 sek och 2014 var min årsinkomst 288.4xx sek :D

När det begav sig sparade jag ihop rejäla buffertar som jag levde av länge. Hade gammelbilar som jag lagade själv (har kvar en bil som hobby som numera är skattebefriad, men som jag ska fixa i vår ) och det var inga problem att spara. Nu är det tryggare tillvaro och jag har dragit på mig diverse "lyx" som jag valde bort förr.

Är inte intresserad av resor alls. Slöseri med pengar.

Har för tillfället över 7000kr kvar från lönen, med samtliga räkningar betalda. Då har jag dessutom betalat av 1775kr på vinterdäcken samt 2642kr skatt på bilen. Målet är att ha kvar 5000kr av de pengarna tills jag får lön runt 15e februari. Det verkar bli fortsatt helgarbete på jobbet också.
 
Hasseman, gå inte ut för hårt bara. Det är många som bestämmer sig för att börja träna och kör igång med 5 intervallpass i veckan. Det håller aldrig. Bättre att sakta försöka anpassa sig till en mer ändamålsenlig livsstil.

Du kanske ska jobba en dag per helg max, och ha minst en helledig helg varje månad? Och sambon kanske kan dra ner fikainköpen till en gång i veckan.

Som sagt är det också bättre om ni kan öka inkomsterna, det är ännu roligare att spara. Fundera på vilka karriärmöjligheter ni har, och hur ni skulle kunna samla kunskap och erfarenheter för att senare få bättre betalda jobb. Tänk 5-10 år framåt.
 
Jag kan bara ge ett tips som har fungerat för mig. För 7-8 år sedan så räknade jag ut vad jag behövde i "fickpengar" efter att samtliga räkningar var betalda. Kom fram till att jag behövde 4-5000 kr/månad i "kontanter" för att betala mat, äta lunch ute, småutgifter kläder etc.

I början av månaden för jag över det som blir kvar till ett konto i en helt annan bank. Till det kontot har jag inget bankomatkort. Detta ger samtidigt en känsla av att man direkt i början av månaden "känner sig fattig"....Vilket när man ska spara konstigt nog är BRA :)

Det gör också att det finns "hinder" för att ta ut mer extrapengar. Ibland pallar man bara inte gå in och föra tillbaka pengar i slutet av månaden när det vanliga fickpengskontot börjar tryta. Bättre bara hålla igen lite i några dagar till.

Dels för att det känns som man då den månaden "misslyckats" med sitt sparande.

Med det att min lön stigit så har också mitt sparande, man blir förvånad hur mycket man kan "spara" ihop på relativt kort tid. Nu lägger jag undan 10-13 000 kr/månad, det blir faktiskt pengar på ett år.

Detta tips fungerar för alla, med hög lön som låg lön, kvittar.'

Ps en annan sak, ditcha alla dina abbonnemang etc etc Små men många fasta utgifter äter upp många människors lön innan de ens får den i handen. Se över din bilförsäkring, att ha helförsäkring på en gammal bil är ekonomiskt dumt. Köp ingenting, upprepar INGENTING på avbetalning, kör hellre en skruttbil som är min, än jag kör runt i bankens bil.
 
  • Gilla
Sparris och 2 till
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det kan ju finnas olika saker i matlådan.

Ett par filet mignon eller ett par falukorvsskivor gör en viss skillnad.

Det en tycker är snålt kan en annan tycka är rena lyxen.
De matlådor jag har sett (har aldrig haft det själv) har oftast innehållit rester från gårdagens makaroner,
med någon liten korvbit som tillägg. Och massor med rivna morötter.
OK, man överlever säkert :p
Jag förstår inte riktigt vart du vill komma, men jag kan garantera dig att det inte är några makaroner och rivna morötter i våra matlådor i alla fall, förutom som tillbehör till torsk eller annan vit fisk. Hade man dock haft makaroner och falukorv i alla lådor hade det såklart blivit ännu billigare.
 
Ja, att ALDRIG handla på avbetalning eller för lånade pengar (förutom bostad då) är nog det viktigaste rådet. Vi lånade visserligen 50 000 till bil en gång, men det lade vi på det billiga och redan då låga huslånet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.