Tack återigen för alla era svar

Jag bor i södra Dalarna och det känns spontant att jag får vara glad att jag har ett jobb. Möjligheterna att byta jobb är ganska låga känns det som. Jag får ut ca 16900kr en normal månad. MIn sambo ungefär samma. Sen tillkommer barnbidraget på 1050kr också.

Jag börjar faktiskt överväga att göra mig av med bilen då den känns som en riktigt stor post. Vi har min sambos gamla bil kvar och den åker man billigt med. Har bara 1½ mil till jobbet.
Samåkning är omöjligt för min del, då jag är den ende på jobbet som bor i den här kommunen.

Husen är billiga i bruksorten jag jobbar i. Man kommer tex "långt" på 600.000. Det såldes ett nyrenoverat hus i somras där med nybyggt dubbelgarage för 1 mille. Flyttar vi in i hus där får min sambo max 3½ mil till jobbet och jag kan sälja min bil.

Just min bil var ett impulsköp. Den kostade trots allt nästan 5000kr i vinterdäck, 2642kr i skatt nu i januari, och 800kr i skatt oktober då jag köpte den (köper man bil hos bilfirma ställs bilen på och köparen blir den som ska betala skatten.

Jag vill återanknyta till min lön; jag har möjligheten att i stort sett jobba varje helg just nu. 8 timmar helg ger 2000kr extra före skatt. I december körde jag 3 helgdagar och fick då in en bra lön; nästan 21.000 efter skatt.
Därför räknar jag trots allt med att spara 4-5000kr själv till februari-lönen
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nu har jag och min sambo inga barn, men äter ganska dyrt (matbudget ca 3.8'/mån) exkl. restaurangbesök. Vår brf kostar ca 6000 i månaden med amortering (innan ränteavdrag), bilen kostar 3300 exkl drivmedel och parkering samt att vi har övriga mindre kostnader som telefoner och dylikt. När jag studerade heltid och bara hade csn hade vi ungefär samma nettoinkomst som ni d.v.s. 34' och då kunde vi spara ca 10' i månaden utan att snåla på vare sig nöje, resor eller kläder. Det måste vara så att ni spenderar en massa pengar på onödiga saker alternativt kostar era bilar betydligt mer än ni tror.
 
Jag måste erkänna att det känns hårt att glida in som en äkta stockholmsk party pooper men är det bara jag som tycker att ekonomin redan är pressad? Jag menar; klarar ni kostnaderna ens med dagens ränteläge om någon av er blir arbetslös eller sjukskriven?
 
Det kan vara bra att under någon månad föra detaljerad kassabok, då ser man om det finns några "småutgifter" som drar iväg mer än man tror. En kvälls- eller veckotidning, en trisslott, en kaffe i farten, en godisbit vid kassan eller när man tankar, hobbies. Sådant drar i väg mer än man tror.
 
falkn skrev:
Nu har jag och min sambo inga barn, men äter ganska dyrt (matbudget ca 3.8'/mån) exkl. restaurangbesök. Vår brf kostar ca 6000 i månaden med amortering (innan ränteavdrag), bilen kostar 3300 exkl drivmedel och parkering samt att vi har övriga mindre kostnader som telefoner och dylikt. När jag studerade heltid och bara hade csn hade vi ungefär samma nettoinkomst som ni d.v.s. 34' och då kunde vi spara ca 10' i månaden utan att snåla på vare sig nöje, resor eller kläder. Det måste vara så att ni spenderar en massa pengar på onödiga saker alternativt kostar era bilar betydligt mer än ni tror.
Ja det försvinner en massa pengar här och där och jag är själv förvånad att vi inte kan spara mer. Nu har det varit dyra månader sista 3 med bilköp, skatt på ny bil, vinterdäck, julklappar, resor mm.
Hade ni barn när ni sparade undan 10k den perioden?

När vi precis börjat jobba våren 2012 var vi panka innan första lönen kom in i maj. I början av augusti hade vi sparat ihop 50,000kr och då köpte vi Ford Focusen. Jag minns att vi fick 7-8000kr tillbaks på skatten men det är iaf över 40k i sparande på 3 månader. Det var tider det :D

Det känns frustrerande att inte kunna spara 10.000kr per månad, speciellt med tanke på att jag var riktigt försiktig med pengar när jag hankade mig fram på tidsbegränsade anställningar.

Jag tror det handlar om att högre inkomster, större anställningstrygghet etc resulterar i att man drar på sig mer grejer. Samtidigt ser jag inga gastronomiska kostnader utan det är lite här och där.

Aktsam min Ford och gamla bil 504
Folksam min nya bil 200kr (fick det priset i 6 månader via bilfirman)
Halebop 399kr med telefon
Billån ränta & amotering 2459kr
Hyra 3a 79kmv med 2 car-ports inkl motorvärmare 6361kr
Hemtelefon mobilt Telenor 151kr
Sappa med Viasat Guld och Cmore Film 541
Elnätavgift 156kr
Elförbrukning 2 månaders fakturaperiod 555kr
Dagisavgift 1110kr
Bredband stadsnät 100/10 fiber 310kr

Summa: 12347kr
Snitt: 6173,50kr/person

Jag sätter in 500kr varje torsdag i matpengar till min sambos konto. Vi har separat ekonomi. Jag lägger då ca 8173,50 på alla räkningar samt matpengar per månad. Nästan 9000kr kvar bara för mig...
Jag har inte kollat hennes konto något närmare men där ska vi kolla närmare med smartbudget-appen.

Det där är stort sett de fasta kostnader vi har gemensamt, förutom att jag betalar bilarnas försäkringar själv samt ena halvan av billånet då det är min bil.
Sen tillkommer övrig mat och diverse shopping nån gång per månad, bensinkostnader mm

Återigen tycker jag själv att vi borde spara 10000 per månad. Det är det jag ska undersöka varför vi inte gör. Det har ju inte varit jul varje månad heller :lol:
 
ninjaman skrev:
Jag måste erkänna att det känns hårt att glida in som en äkta stockholmsk party pooper men är det bara jag som tycker att ekonomin redan är pressad? Jag menar; klarar ni kostnaderna ens med dagens ränteläge om någon av er blir arbetslös eller sjukskriven?
Jag tror man anpassar sig till gällande förutsättningar. Undermedvetet sett
Skulle någon av oss bli arbetslösa så tror jag direkt min bil skulle ryka. Sen beror det nog på vad man köper för hus; ett för mer än 1 mille blir det inte här, medans samma hus i Sthml kostar 2-3 gånger mer. DÅ skulle det bli kämpligt.

Just nu tycker jag inte ekonomin är speciellt pressad. Speciellt inte som jag ska ta tag i läget och se över var det går att dra ned rejält
 
Du/ni måste väl ha mer avgifter? Vad ligger mat kontot på /månad. Tv licens några hundringar kvartalet. Hur gammalt är barnet och vad kostar han/hon i förbrukningsvaror osv? Ni borde med lätthet kunna spara 4-8k månad tillsammans.
 
Ungar är svindyra, bara blöjor blir väl en femhundring i månaden, dom växer som en gräsbrand så kläderna måste bytas ut hela tiden mm
 
VAB och föräldraledighet är inte gratis heller. De flesta barnprylar finns dock billigt på begagnatmarknaden.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Jag tycker egentligen inte alls det är konstigt att ni inte kan spara. Det kostar ju att leva och både barn och hundar slukar pengar! Och just därför kanske det inte är läge för hus just nu, för hur även om hyran är högre än räntekostnaden för ett hus slukar hus också pengar.
 
Hasseman skrev:
Tack återigen för alla era svar

Jag bor i södra Dalarna och det känns spontant att jag får vara glad att jag har ett jobb. Möjligheterna att byta jobb är ganska låga känns det som. Jag får ut ca 16900kr en normal månad. MIn sambo ungefär samma. Sen tillkommer barnbidraget på 1050kr också.

Jag börjar faktiskt överväga att göra mig av med bilen då den känns som en riktigt stor post. Vi har min sambos gamla bil kvar och den åker man billigt med. Har bara 1½ mil till jobbet.
Samåkning är omöjligt för min del, då jag är den ende på jobbet som bor i den här kommunen.

Husen är billiga i bruksorten jag jobbar i. Man kommer tex "långt" på 600.000. Det såldes ett nyrenoverat hus i somras där med nybyggt dubbelgarage för 1 mille. Flyttar vi in i hus där får min sambo max 3½ mil till jobbet och jag kan sälja min bil.

Just min bil var ett impulsköp. Den kostade trots allt nästan 5000kr i vinterdäck, 2642kr i skatt nu i januari, och 800kr i skatt oktober då jag köpte den (köper man bil hos bilfirma ställs bilen på och köparen blir den som ska betala skatten.

Jag vill återanknyta till min lön; jag har möjligheten att i stort sett jobba varje helg just nu. 8 timmar helg ger 2000kr extra före skatt. I december körde jag 3 helgdagar och fick då in en bra lön; nästan 21.000 efter skatt.
Därför räknar jag trots allt med att spara 4-5000kr själv till februari-lönen
Har du barn så är det kanske inte så kul att jobba varje helg?
Ungar är viktigare än hus.

Jag har dåligt samvete varenda dag för att jag känner att jag är med min grabb för lite.
 
  • Gilla
Sparris och 1 till
  • Laddar…
Hasseman skrev:
Ja det försvinner en massa pengar här och där och jag är själv förvånad att vi inte kan spara mer...
..Det känns frustrerande att inte kunna spara 10.000kr per månad, speciellt med tanke på att jag var riktigt försiktig med pengar när jag hankade mig fram på tidsbegränsade anställningar..

..Jag tror det handlar om att högre inkomster, större anställningstrygghet etc resulterar i att man drar på sig mer grejer. Samtidigt ser jag inga gastronomiska kostnader utan det är lite här och där..

..Återigen tycker jag själv att vi borde spara 10000 per månad..
Vill ni verkligen spara 10000 varje månad så är det klart att det går, men det kan bli jobbigt i början.

Börja med att komma överens om att ni båda vill spara 10000 per månad, och att det ska prioriteras över kläder, nöjen, restaurangbesök, prylar till hemmet, mat mm.

Ni fick ut 17000 var varje månad och har räkningar på 6000. Börja då med att sätta in 5000 var på ett gemensamt sparkonto. Sedan sätter ni in 9000 var på ett konto för mat, räkningar och andra gemensamma utgifter och 1000 kr var på ett gemensamt buffertkonto som ni använder för att spara till dyra månader, som t.ex. bilförsäkring, jul och liknande. Sedan behåller ni 2000 kr var varje månad som är era egna, och som ska gå till kläder, nöjen, fika ute med kompisarna, krogen, elektronikleksaker, mobiltelefoni etc. Pengar som blir över på ett konto under en månad sparas till nästa. Sedan är det givetvis totalstopp för snabblån, avbetalningsköp, kreditköp och liknande.

Sedan börjar det roliga - prioriteringen - då överenskommelsen om att spara och viljan att göra det sätts på prov. Har ni 1000 kr kvar på matkontot den 15:e blir det blodpudding, falukorv och mos, ärtsoppa och hembakt bröd etc tills den 25:e. Spricker din vinterjacka och du har 200kr kvar på ditt eget konto får du ta fram nål och tråd, köra lager-på-lager med sommarjackan eller ta en sväng förbi myrorna. Brinner TV:n upp när du har en tusenlapp kvar på gemensamma kontot så blir det blocket, och behöver knådden nya kläder så kanske det blir barnloppis istället för F1 på lördagförmiddagen.

Kom ihåg att det är roligt att spara :). (Nej jag skämtar inte).
 
  • Gilla
Sparris och 2 till
  • Laddar…
hantverkare1 skrev:
Har du barn så är det kanske inte så kul att jobba varje helg?
Ungar är viktigare än hus.

Jag har dåligt samvete varenda dag för att jag känner att jag är med min grabb för lite.
Det är inte roligt men jobbar 6-14 så har hela eftermiddagen och kvällen med min dotter

pelpet skrev:
Vill ni verkligen spara 10000 varje månad så är det klart att det går, men det kan bli jobbigt i början.

Börja med att komma överens om att ni båda vill spara 10000 per månad, och att det ska prioriteras över kläder, nöjen, restaurangbesök, prylar till hemmet, mat mm.

Ni fick ut 17000 var varje månad och har räkningar på 6000. Börja då med att sätta in 5000 var på ett gemensamt sparkonto. Sedan sätter ni in 9000 var på ett konto för mat, räkningar och andra gemensamma utgifter och 1000 kr var på ett gemensamt buffertkonto som ni använder för att spara till dyra månader, som t.ex. bilförsäkring, jul och liknande. Sedan behåller ni 2000 kr var varje månad som är era egna, och som ska gå till kläder, nöjen, fika ute med kompisarna, krogen, elektronikleksaker, mobiltelefoni etc. Pengar som blir över på ett konto under en månad sparas till nästa. Sedan är det givetvis totalstopp för snabblån, avbetalningsköp, kreditköp och liknande.

Sedan börjar det roliga - prioriteringen - då överenskommelsen om att spara och viljan att göra det sätts på prov. Har ni 1000 kr kvar på matkontot den 15:e blir det blodpudding, falukorv och mos, ärtsoppa och hembakt bröd etc tills den 25:e. Spricker din vinterjacka och du har 200kr kvar på ditt eget konto får du ta fram nål och tråd, köra lager-på-lager med sommarjackan eller ta en sväng förbi myrorna. Brinner TV:n upp när du har en tusenlapp kvar på gemensamma kontot så blir det blocket, och behöver knådden nya kläder så kanske det blir barnloppis istället för F1 på lördagförmiddagen.

Kom ihåg att det är roligt att spara :). (Nej jag skämtar inte).
Det ÄR roligt att spara :) Jag har alltid sparat undan pengar så länge jag minns. Har aldrig haft en situation - mer än i samband med första lönen jag fått efter lång arbetslöshet - där enda pengar jag haft är lönen jag precis fått. Sen har väl utgifterna - speciellt i samband med min bil - dragit iväg men jag känner iaf att det är på rätt köl nu igen.

Det är bra spartips där. Idag ska jag kolla min sambos konton så vet jag hur hon använder sina pengar.
 
Hasseman skrev:
Det är bra spartips där. Idag ska jag kolla min sambos konton så vet jag hur hon använder sina pengar.
Det är ett bra sätt att börja spara på egen hand...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.