snowballtwo skrev:
Kan man ange din geografiska plats i Zipaboxen för att tända lampor vid skymning? Kan man i så fall också tända dem innan solen går ner?
Ja så här kan det se ut.
Skärmavbild 2015-01-29 kl. 08.32.45.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
snowballtwo
  • Laddar…
Hur funkar det egentligen om jag sätter en brandvarnare på "wakeup" på tex 60 minuter, vaknar den då 1 gång i timmen och kollar så att det inte brinner och sen somnar den igen? Det är så fall inte så lyckat om det börjar binna 30 minuter efter att den har somnat :S Jag har funderat en del på den här "wakeup" grejen men jag är hyfsat ny på hemautomation och har inte så stor koll på detta.
 
Redigerat:
tranceblast skrev:
Hur funkar det egentligen om jag sätter en brandvarnare på "wakeup" på tex 60 minuter, vaknar den då 1 gång i timmen och kollar så att det inte brinner och sen somnar den igen? Det är så fall inte så lyckat om det börjar binna 30 minuter efter att den har somnat :S Jag har funderat en del på den här "wakeup" grejen men jag är hyfsat ny på hemautomation och har inte så stor koll på detta.
Det är hur ofta den kommunicerar med boxen i normalfallet. Om det blir brandlarm reagerar den direkt och skickar vidare till boxen direkt.
 
tranceblast skrev:
lilytwig och Tomas Andersson. Jag läste lite på m.nu och enligt dem så ska philio också gå på 24v dc. Enligt manualen till Philio pan06 så ska det också fungera. Ellerhur? [bild]
Hej

Nu hittade jag också den uppgiften. Sorry jag läste på dåligt. Tack för tipset, nu blir det så mycket enklare. Jag kan plocka ut 24 v DC och slipper köra nätspänning. Philio pan 06 har desssutom två reläer så här finns möjlighet till mer funktioner.
 
  • Gilla
tranceblast
  • Laddar…
matsv skrev:
Det är hur ofta den kommunicerar med boxen i normalfallet. Om det blir brandlarm reagerar den direkt och skickar vidare till boxen direkt.
Hur blir det med tex en rörelsesensor, är det samma där? Om jag sätter den på wakeup efter 5 timmar så vill man ju ändå att den ska känna av rörelse under tiden. Vad är meningen så fall med wake up?
 
tranceblast skrev:
Hur blir det med tex en rörelsesensor, är det samma där? Om jag sätter den på wakeup efter 5 timmar så vill man ju ändå att den ska känna av rörelse under tiden. Vad är meningen så fall med wake up?
Om jag fattat rätt så är wakeup tiden mellan de tillfällen då sensorn sänder signal "hej, jag mår fint" och jag tror viss information från boxen överförs vid dessa tillfällen. Blir sensorn påverkad, så sänds signalen direkt. Det finns också information från boxen som "väcker" sensorn för att överföras.

Så, "meningen" är att hitta ett värde som spar batterier samtidigt som man bestämmer sig för hur lång tid som kan förflyta innan man märker att man "tappat" sensorn.

"rävarna" här får rätta mig eller komplettera om jag är ute och cyklar.
 
  • Gilla
matsv och 1 till
  • Laddar…
Hejsan,

Är ny på Zipato och har två problem såhär i början.

Jag skapar zoner under partitionen där jag väljer sensor och andra val. När dessa är skapade blir dom NOT READY, och det går såklart inte att larma på/av.

Helt av okänd anledning har dock två zoner, som var NOT READY sedan skapandet, helt plötsligt blivit READY, trots att jag inte ändrat eller gjort någonting. Dock fortsatt så blir alla nyskapade NOT READY.

Jag kan inte förstå varför riktigt, nån som settt detta i era system?

Sen kan jag inte lyckas förstå hur keypad mini funkar. Den är inlagd i systemet och online men det går inte att sätta koder under device-grejjen i slottarna, när jag skriver in dom manuellt så står det bara "Please awake the divice", vilket jag försöker genom att trycka lite random :)

Sen trycker jag learn, och trodde då den skulle ta en kod som jag skriver in, men det verkar inte funka heller.

Hur får jag till så knapparna home/away armerar/disarmerar systemet tex?
 
Just, en sak till. Appen bara crashar så fort jag öppnar och försöker connecta remote på iphone6 med ios8. Nån mer som har det problemet?
 
Ytterligare en intressant observation - Androidappen, som förövrigt är sjuukt mycket bättre än iOS-appen, där visas alla som READY och det går fint att ARM:a och DISARM:a....

Märkligt.....
 
Jahapp, och nu är alla zoner READY.... så nu kan the testing begin.. intressant detta :)
 
Är det någon som kör ett typ geomessages eller annat sätt att hålla koll på regler om någon är hemma eller borta. Själv kör jag ping mot telefonerna men skulle vilja ta bort datorn som håller koll på detta. Någon kunnig? Kanske man skulle kunna pinga från NAS eller router? Vad tror ni. Passar även på att fråga igen. Ingen som kan programmera i python?
Tomas
 
Tomas Andersson skrev:
Är det någon som kör ett typ geomessages eller annat sätt att hålla koll på regler om någon är hemma eller borta. Själv kör jag ping mot telefonerna men skulle vilja ta bort datorn som håller koll på detta. Någon kunnig? Kanske man skulle kunna pinga från NAS eller router? Vad tror ni. Passar även på att fråga igen. Ingen som kan programmera i python?
Tomas
Hej
för tellstick (som jag inte avvecklat helt ännu) använder jag locale för detta. Fungerar superbt. Till zippaboxen ska man kunna använda tasker. Jag har laddat ner appen men inte testat ännu. Om nån har erfarenhet av detta så dela gärna med er.
 
Jag kom inte ihåg om det var tellevent eller telldus som hade en bra platstjänst som dessutom gick att skicka meddelande med url när man kom in eller ut i zon men tyvärr stöder den åtminstone då https vilket krävs för att påverka en http sensor i zipato :(
Till iphone finns det ett bra program som jag tror klarar detta men det drar alldeles för mycket batteri. programmet heter Geomsg och ett annat är geomassage. Något av dessa program borde man kunna få till det med men när jag insåg hur mycket batteri dom drog lade jag ner försöken.
 
Gah, hur funkar keypaden egentligen?

Lyckades till slut lägga in en kod i slot 1 för min användare.

Men när jag trycker home+kod+enter händer inget?

Behöver man bygga regler, hur ska dom se ut i så fall för att larma home med home och away med away?
 
Tomas Andersson skrev:
Jag kom inte ihåg om det var tellevent eller telldus som hade en bra platstjänst som dessutom gick att skicka meddelande med url när man kom in eller ut i zon men tyvärr stöder den åtminstone då https vilket krävs för att påverka en http sensor i zipato :(
Till iphone finns det ett bra program som jag tror klarar detta men det drar alldeles för mycket batteri. programmet heter Geomsg och ett annat är geomassage. Något av dessa program borde man kunna få till det med men när jag insåg hur mycket batteri dom drog lade jag ner försöken.
Du kan använda http om du använder port 8080

http://staging3.zipato.com:8080/zipato-web/remoting/attribute/XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.