Skulle de ge bättre ersättning skulle premien nog bli högre.
 
pelpet skrev:
Skulle de ge bättre ersättning skulle premien nog bli högre.
Men ekvationen går dåligt ihop, om man tänker vad en hyrbil kostar/dag.OK att försäkringsbolagen inte betalar lika mycket som en privatperson, men nog betydligt mer än 25 Kr/dag.
 
Det är ju knappast tanken att det ska gå ihop, utan att man ska lösa transportbehoven på annat sätt. Behöver man verkligen hyrbil får man skaffa en tilläggsförsäkring.
 
pelpet: Du missförstod nog mitt svar.
Jag menade att en hyrbil kostar så mycket mer än de 25 Kr de vill ge, om jag inte begär en hyrbil. Därför skulle det vara konstigt att premien skulle höjas om de gav mer än 25 Kr.
 
Kan också tycka att de 350:- är ett skämt. Faktum är att jag har varit utan bil sedan 27/12. Men smart av försäkringsbolaget att de bara betalar sedan bilen kommit till verkstad och bara i 14dagar...
 
thomas33 skrev:
Hur tänker de? Bilen behöver repareras och de flesta har knappast bil för att de inte behöver någon. 25Kr / dag låter som ett hån och täcker inte ens två enkelresor med buss.
De räknar nog med att det alltid är någon som tar de 25 kronorna. Försäkringsbolaget vill ju bara tjäna så mycket som möjligt så det är inte särskilt konstigt att de gör så. Hela deras affärside bygger ju på att få folk så rädda att de köper deras produkter.

Blev för inte så länge sedan uppringd av ett försäkringsbolag som började med att prata om hur mycket rådjursolyckor det blivit på Gotland på senare tid, det lät som att det stod rådjur bakom varje träd längs vägarna och bara väntade på att få kasta sig mot min bil. Givetvis ville de sedan sälja en försäkring som gällde just detta. Fin taktik, först skrämma och sedan sälja lösningen.

Nej, det bästa alla skulle göra är att lägga undan till en buffert motsvarande försäkringskostnaderna man har varje år och sedan sluta med alla försäkringar som inte är helt nödvändiga såsom trafikförsäkring. En försäkring är ju tyvärr ofta en falsk trygghet med tanke på att försäkringsbolagen ofta undviker att behöva ersätta genom att hänvisa till diverse kryphål eller åldersavdrag.
 
lbgu skrev:
Blev för inte så länge sedan uppringd av ett försäkringsbolag som började med att prata om hur mycket rådjursolyckor det blivit på Gotland på senare tid, det lät som att det stod rådjur bakom varje träd längs vägarna och bara väntade på att få kasta sig mot min bil.
Lät du dem prata på såå länge? Det var artigt ..
 
Den lokala vag verkstaden har kommit fram till att det kostar 60000 att reparera bilen med begagnade delar.

Då behövs det ingen rikt eller några framvagnsdetaljer bara plåt, lykta, dimljus, innerskärm och lite småprylar.

Man förstår varför försäkringarna blir dyrare.

Så ska få hör vad bilen är värd imorgon.

Tyvärr så verkar det som att försäkringsbolagen slutat med kontant ersättning och bara jobbar med lösen.

Trodde bolagen ville komma undan så billigt som möjligt?
 
Redigerat:
jimmy s skrev:
...

Trodde bolagen ville komma undan så billigt som möjligt?
Det vill de säkert.
Men de har väl blivit mer misstänksamma mot ökande antal misstänkta bedrägerier.


Lite OT
Jag fick en tankeväckande ögonöppnare när jag läste om det ökande antalet anmälda stölder av mobiler inför lanseringen av nya modeller av iPhone.
Då köpte bolagen på sig att antal av den gamla befintliga modellen till lågt pris, så de som anmälde stölder (och räknade med att få den nya modellen med "rabatt" :cool: ) i stället fick en "ny" av samma utgående modell.
Succé :wow:
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det vill de säkert.
Men de har väl blivit mer misstänksamma mot ökande antal misstänkta bedrägerier.


Lite OT
Jag fick en tankeväckande ögonöppnare när jag läste om det ökande antalet anmälda stölder av mobiler inför lanseringen av nya modeller av iPhone.
Då köpte bolagen på sig att antal av den gamla befintliga modellen till lågt pris, så de som anmälde stölder (och räknade med att få den nya modellen med "rabatt" :cool: ) i stället fick en "ny" av samma utgående modell.
Succé :wow:
Jag knäckte ett tag extra i en mobilbutik i en sthlmsförort. Då förstod jag varför de försäkringar vi sålde var så fånigt dyra (59:-/mån). Det var inte helt ovanligt att någon fått sin mobil stulen för fjärde gången på ett år. Sedan gör så klart företagen grymma pengar ändå på dessa fåniga försäkringar, liksom liknande på kylskåp, tv och dylikt.
 
elpaco skrev:
...Det var inte helt ovanligt att någon fått sin mobil stulen för fjärde gången på ett år. Sedan gör så klart företagen grymma pengar ändå på dessa fåniga försäkringar, liksom liknande på kylskåp, tv och dylikt.
Va, stjäls det så mycket kylskåp :wow:

Fast det var kanske inte så du menade ;)
 
jimmy s skrev:
Tyvärr så verkar det som att försäkringsbolagen slutat med kontant ersättning och bara jobbar med lösen.

Trodde bolagen ville komma undan så billigt som möjligt?
Är det ditt eller motpartens FB du förhandlar med?
Om du har helförsäkring går ju allt via ditt bolag och du är bunden av de försäkringsvillkor som står i ditt avtal. Där finns alltid en klausul som säger att bolaget har rätt att bestämma hur en skada ska regleras.
Om du däremot bara har trafik eller halvförsäkring så är det ju en förhandling mellan dig och motpartens bolag och då är du inte bunden av något avtal. I det fallet tror jag inte bolaget kan kräva att bilen ska lösas in.
 
Halvförsäkring så motpartens bolag som jag ska förhandla med. Antar att de kan bestämma att den skall lösa alt. jag inte får en krona i ersättning.
 
danne_08 skrev:
Är det ditt eller motpartens FB du förhandlar med?
Om du har helförsäkring går ju allt via ditt bolag och du är bunden av de försäkringsvillkor som står i ditt avtal. Där finns alltid en klausul som säger att bolaget har rätt att bestämma hur en skada ska regleras.
Om du däremot bara har trafik eller halvförsäkring så är det ju en förhandling mellan dig och motpartens bolag och då är du inte bunden av något avtal. I det fallet tror jag inte bolaget kan kräva att bilen ska lösas in.
Men även om man har helförsäkring så kan man väl välja att inte aktivera/nyttja den, och istället själv förhandla med motpartens försäkringsbolag, nu när de accepterat vållandet.
 
jimmy s skrev:
Halvförsäkring så motpartens bolag som jag ska förhandla med. Antar att de kan bestämma att den skall lösa alt. jag inte får en krona i ersättning.
INtressant fundering. Det där måste vara reglerat i lag, eftersom du inte är avtalspart med försäkringsbolaget. Så det är vad som står i lagen som gäller. Jag tvivlar på att lagen skulle ge försäkringsbolaget en ensidig rättighet att avgöra hur en skada ska regleras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.