Här kommer ett exempel som jag använder:
Capture.JPG
 
Frasse_Man skrev:
Här kommer ett exempel som jag använder:
[bild]
Hej Frasse, kan du posta ditt svar igen. Jag har svårt att se hela ditt exempel.
Med vänlig hälsning,
Greta
 
Greta Persson skrev:
Kände att jag var lite otydlig. Jag kan få larm via mail i vanliga Security modulen men jag använder [länk] för att även få larmen via SMS vilket funkar utmärkt med regeln nedan. Men hur gör jag för att bara få larm skickat när huset är "pålarmat" i Security modulen?

[bild]



Jag är ny på Zipaboxen, köpte ett SmartAlarm kit på Dustin nyligen samt lite dörr/fönster sensorer, keypad mm. Allt funkar bra och jag får larm sänt om någon öppnar dörren eller vid rörele mm. Men jag vill BARA ha larm när jag "aktiverat/larmat" på systemet med min Mini-Keypad sensor. Någon som kan ge mig förslag på hur en sån regel skulle se ut?

Tack på förhand
/ Greta
Såhär borde det fungera

zipalarm.JPG
 
@Greta Persson

Hur ser en url rad ut med tecken. jag provade att skapa ett konto men det går lite trögt att skapa url
 
tranceblast skrev:
Hej, Jag sitter och funderar på om det går att använda fibaros universal sensor tillsammans med mitt hemlarm. Jag har inga in och utgångar på mitt hemlarm, allt e trådlöst. Tänkte om det var möjligt att tex dra en kabel från min trådlösa siren (kanske löda på kabeln på "högtalaren") till universal sensorn. Någon som vet om det kan funka på något sätt?
Citerar mig själv här :)
Jag hittade trådanslutning på mitt larm och har trixat med detta hela kvällen men jag får inte det att funka (kan bero på att jag är inte så kunnig på området :)
Min tanke är att när min Aeon rörelsesensor känner av rörelse så ska mitt larm tjuta men det vill sig inte. Kortsluter jag kablarna från Z1 och GND på larmet så börjar det låta. Det händer inget när jag ansluter kablarna till Output1 på Fibaro sensorn, se min jättefina bild hur jag menar :) Vad kan det vara för fel? Ska fibaron stå som monostable eller bistable? Något som blir fel i min regel?

Eller det funkar kanske inte alls som jag har tänkt?


Skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få hjälp med detta.

larm.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utgångarna på Fibarosensorn kan du inte styra med zipaboxen, utgångarna följer resp. ingång på sensorn.
Så skall Aeonsensorn styra larmet får du använda någon potentialfri puck/relä kopplat till larmet.
 
  • Gilla
tranceblast
  • Laddar…
power650 skrev:
Utgångarna på Fibarosensorn kan du inte styra med zipaboxen, utgångarna följer resp. ingång på sensorn.
Så skall Aeonsensorn styra larmet får du använda någon potentialfri puck/relä kopplat till larmet.
Tack för svaret!
Det är ju lite surt att det inte går att styra utgångarna med zipaboxen. Då blev det genast mycket jobbigare :( så i detta fallet är det lättaste att montera en puck som drivs på 24v på ingång1? för då kan jag styra den med alla sensor/brytare som finns i zipaboxen? Det finns väl ingen puck som kan drivas på 12v? Eller det går inte att endast använda 1 puck, det behövs kanske 1 relä ändå? Någon som kunde förklarat hur? :)
 
Redigerat:
Tomas Andersson skrev:
@Greta Persson

Hur ser en url rad ut med tecken. jag provade att skapa ett konto men det går lite trögt att skapa url

Byt ut XxxxX mot de nycklar du får när du skapar ditt konto i pushover https ://api.pushover.net/1/message...a beskrivet här [url]https://pushover.net/api

Mvh

Greta
 
  • Gilla
D_a_g_g och 1 till
  • Laddar…
Hej

Jag postade bara den delen som var intressant.
Om du skapar en larmpartion som jag tolkade att du hade gjort.
Den kan då innehålla din dörrsensor.

Om du då sätter på larmet så kan du använda din egen regel men ta bort dörrsenson i från When och skriv den så här i stället.

When "larmpartion" tripped
HTTP request to pushover.net

Borde fungera. På så sätt sänder den bara ett push meddelande när larmet gå inte varje gång dörren öppnas
 
Här kommer ett tydligare exempel :)
Där "Inbrott" är min larm partition.
Capture.JPG
 
Nu kommer frågor om problem igen :(

Jag upplever att http sensorer och http meters kan visa en sak men vara i ett annat läge för regler. Det sätt jag löser detta på är att växla läge två gånger. Även variabler hamnar fel utan orsak. Jag skulle kunna leva med att ta bort alla http sensorer men om jag måste göra regler utan variabler blir det svårt att köra dom roliga reglerna.
Åter igen behöver jag svar även om det fungerar hos er eftersom jag måste veta var jag skall felsöka.
Jag upplever att boxen startar om nu och då och att felen uppstår då. Förr gick min box i månader utan ett enda fel.
 
Redigerat:
  • Gilla
matolb och 2 till
  • Laddar…
Kan detta fungera?
larm.v.1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tranceblast skrev:
Kan detta fungera?
[bild]
Eh... det gör det väl, men du får ju signal ut på Qubino så du behöver inte Fibaron
 
Kanske ett vanligt relä i mellan istf fibaron. Eller byt qubino mot mottagare med potentsialfri kontakt.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.