snowballtwo skrev:
Jag har tänkt att kila ner till clas ohlson och köpa mig en zipabox till veckan. Dock så ska jag inte använda den skarpt förrän i vårt nya hus som vi flyttar in i till sommaren.
Kan man göra regler och scener utan att ha några enheter kopplade till boxen? Jag tänkte att jag kunde förbereda en scen och "torrköra" för att lära mig lite, sen lägga till enheterna i efterhand.
Kila och kila..... dom finns nog bara via webshopen?
Det är inte mycket man kan göra utan enheter, men känna på det lite kan man göra. Använder man virtuella switchar i stället för olika saker, så tror jag att man kommer en bit på vägen.
 
Asterix_Thn skrev:
Kila och kila..... dom finns nog bara via webshopen?
Det är inte mycket man kan göra utan enheter, men känna på det lite kan man göra. Använder man virtuella switchar i stället för olika saker, så tror jag att man kommer en bit på vägen.
Köper du en duo med 433Mhz kan du använda virtuella knappar och lära in 433Mhz moduler och prova programmeringen. Eftersom 433Mhz är enkelriktad så kan du lägga till dem fast du inte har några..
 
Asterix_Thn skrev:
Kila och kila..... dom finns nog bara via webshopen?
Det är inte mycket man kan göra utan enheter, men känna på det lite kan man göra. Använder man virtuella switchar i stället för olika saker, så tror jag att man kommer en bit på vägen.
Det stod ett hyllnummer och "begränsat antal", så jag hoppas att den finns i alla fall.
Man gör inte bort sig om man startar upp den och testar lite utan enheter då? Så att det strular när det är dags att använda den skarpt.
 
snowballtwo skrev:
Jag har tänkt att kila ner till clas ohlson och köpa mig en zipabox till veckan. Dock så ska jag inte använda den skarpt förrän i vårt nya hus som vi flyttar in i till sommaren.
Kan man göra regler och scener utan att ha några enheter kopplade till boxen? Jag tänkte att jag kunde förbereda en scen och "torrköra" för att lära mig lite, sen lägga till enheterna i efterhand.
Varför vänta med att skaffa "enheter"? Jag började med en switch och en multisensor. Det räcker långt för att labba med. Sen när du skaffat mer grejer så byter du bara ut enheterna i dina regler.
 
snowballtwo skrev:
Det stod ett hyllnummer och "begränsat antal", så jag hoppas att den finns i alla fall.
Man gör inte bort sig om man startar upp den och testar lite utan enheter då? Så att det strular när det är dags att använda den skarpt.
Klart du kan köra utan faktiska enheter, men du måste då skapa virtuella för att ha något att peta in i dina regler. Om du inte är skarp på att programmera zippan så kanske det blir knepigt. Jag rekommenderar att du köper minst en sensor och en actuator redan från början. Blir annars rätt tråkigt skulle jag tro.
 
lilytwig skrev:
Klart du kan köra utan faktiska enheter, men du måste då skapa virtuella för att ha något att peta in i dina regler. Om du inte är skarp på att programmera zippan så kanske det blir knepigt. Jag rekommenderar att du köper minst en sensor och en actuator redan från början. Blir annars rätt tråkigt skulle jag tro.
Vad är en actuator för nåt? Anledningen till att köpa den nu är att jag har 20% rabatt på en vara i januari.
 
snowballtwo skrev:
Vad är en actuator för nåt? Anledningen till att köpa den nu är att jag har 20% rabatt på en vara i januari.
Actuator=ställdon enligt Google translate.
En switch, dimmer mm
.
 
lilytwig skrev:
Varför vänta med att skaffa "enheter"? Jag började med en switch och en multisensor. Det räcker långt för att labba med. Sen när du skaffat mer grejer så byter du bara ut enheterna i dina regler.
För att jag idag bor i en hyresrätt och vill inte sätta in några dolda brytare eller dimmer. När jag däremot flyttar till nytt har jag tänkt att endast ha grejerna inbyggda.

Tack för svaren!
 
L
Asterix_Thn skrev:
Byt ut variabeln mot en virtuell switch, så ser du bättre vad som händer och inte.
Det är lättare att felsöka om du så att säga dela problemet på två delar.

Dessutom kan du ha två olika regler som sätter switchen, eftersom du hade behov av det(?)

Sen, så är jag inte helt säker på att jag förstår vad du försöker uppnå?
Jag vill uppnå att styra belysning bla. Andra tider på helger och även helgdagar så vill jag tex.att inte väckningssenarion går igång.
 
lengmo skrev:
Jag har ett problem med en regel som inte ser ut att fungera men jag ser inte felet, någon som ser något knasigt?

[bild]
Schedulern som du har i IF raden så har ingen funktion. Den kommer aldrig att bli true. Scheduler används för att trigga igång en regel, kan inte användas i en regel, den ska alltid vara i WHEN.
 
  • Gilla
lengmo och 1 till
  • Laddar…
Tomas Andersson skrev:
.... Om jag håller in ljusknappen i något av badrummen i mer än 6 sek......

Tomas
Hur fungerar detta? Är det en speciell strömbrytare eller vad, som gör att man kan trigga saker på längre tryck på knappen?
 
Asterix_Thn skrev:
Hur fungerar detta? Är det en speciell strömbrytare eller vad, som gör att man kan trigga saker på längre tryck på knappen?
Denna funktion ligger i KNX knappen.
 
  • Gilla
Asterix_Thn
  • Laddar…
Hej, Jag sitter och funderar på om det går att använda fibaros universal sensor tillsammans med mitt hemlarm. Jag har inga in och utgångar på mitt hemlarm, allt e trådlöst. Tänkte om det var möjligt att tex dra en kabel från min trådlösa siren (kanske löda på kabeln på "högtalaren") till universal sensorn. Någon som vet om det kan funka på något sätt?
 
Jag är ny på Zipaboxen, köpte ett SmartAlarm kit på Dustin nyligen samt lite dörr/fönster sensorer, keypad mm. Allt funkar bra och jag får larm sänt om någon öppnar dörren eller vid rörele mm. Men jag vill BARA ha larm när jag "aktiverat/larmat" på systemet med min Mini-Keypad sensor. Någon som kan ge mig förslag på hur en sån regel skulle se ut?

Tack på förhand
/ Greta
 
Kände att jag var lite otydlig. Jag kan få larm via mail i vanliga Security modulen men jag använder https://pushover.net/ för att även få larmen via SMS vilket funkar utmärkt med regeln nedan. Men hur gör jag för att bara få larm skickat när huset är "pålarmat" i Security modulen?

larm pushover.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Jag är ny på Zipaboxen, köpte ett SmartAlarm kit på Dustin nyligen samt lite dörr/fönster sensorer, keypad mm. Allt funkar bra och jag får larm sänt om någon öppnar dörren eller vid rörele mm. Men jag vill BARA ha larm när jag "aktiverat/larmat" på systemet med min Mini-Keypad sensor. Någon som kan ge mig förslag på hur en sån regel skulle se ut?

Tack på förhand
/ Greta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.