sebastiannielsen skrev:
En del vill ju ha bort tjuven så fort som möjligt, och då är det ju bra med ett ordentligt tjutlarm. Observera också att sirénljudet får inte vara för högt så att tjuvens hörsel tar skada - det kan man åka på skadestånd på.
Fast det där är ju lite av en skröna. Det är bara om man som husägare uppsåtligen vill skada en inkräktare som denne kan söka skadestånd, dvs att man gillrar fällor och liknande. Hörselskada efter en kraftfull larmsirén har jag svårt att tro klassas som uppsåtlig skada eftersom tjuven kan välja att gå ifrån ljudkällan.

Se gärna: http://lawline.se/answers/6507
 
Magasinetblogg skrev:
BRÅ:
[länk]

Kontakta dem för info om statistik gällande inbrott i bostäder med resp utan larm. Det gjordes en rapport (eller en avhandling) om detta för ett par år sedan. Slutsatsen var att det inte syns en skillnad vad gäller inbrotten i bostäder med eller utan larm, som är statistiskt säkerställd.
Enligt Brå så för de inte statistik över detta.

Vi har inget statistik över detta.
Eventuellt skulle du kunna höra med Svensk försäkring som är den svenska försäkringsbranschens branschorganisation.
Dom för egen statistik över bostadsinbrott som kommer till försäkringsbolagens kännedom.


Med vänliga hälsningar
Erik Holmberg
Brå


Däremot så finns gott om statistik som säger det motsatsa, alltså att villor med larm löper mindre risk för inbrott.
 
MB77 skrev:
Däremot så finns gott om statistik som säger det motsatsa, alltså att villor med larm löper mindre risk för inbrott.
Källa på det?

Är det inte ganska märkligt att BRÅ inte har statistik på detta...? :x
 
Är inte BRÅ bara en mörkläggningsoperation vars syfte är att förvirra och maskera sambanden mellan brott och diverse samhällsföreteelser?
 
Hur menar du då KnockOnWood?
 
Klart man "gömmer" värdesaker, har jag kontanter hemma behöver de ju inte ligga framme på köksbordet. Farmors antika pärlhalsband behöver ju inte hänga på smycketrädet intill allsköns nipper i plast. Självklart går det inte upp mot bankfack eller värdeskåp, men man bättrar ju på oddsen avsevärt och det kan mycket väl räcka till om det kombineras med larm så att tjuven känner tidspress.
En ytterligare aspekt är att man inte behöver bjuda på fönstershopping, riskkalkylen för den presumtive tjuven kan ju snabbt väga över till fördel för ett inbrott om smycken, surfplattor och laptops ligger fullt synliga.
Det finns heller ingen anledning att bilnycklar eller plånböcker skall ligga på hallbordet, det finns som påpekats tjyvar som gladeligen går in vare sig ni är hemma eller inte och så enkelt behöver man inte göra det för dem.
 
alfista skrev:
...
Det finns heller ingen anledning att bilnycklar eller plånböcker skall ligga på hallbordet, det finns som påpekats tjyvar som gladeligen går in vare sig ni är hemma eller inte och så enkelt behöver man inte göra det för dem.
Det är väl kanske det vanligaste tillgreppsbrottet.
Ring på, en gammal människa öppnar, du pratar om elmätare, vattenkranar, kylskåp eller vad som helst och hon/han visar dig in i köket eller badrummet.
Under tiden länsar kumpanen hallbyrån och ytterkläderna på plånböcker, bankkort, mobiler, bilnycklar och annat som kan omsättas i pengar.


Paxman skrev:
Hur menar du då KnockOnWood?
Förlåt, det var nog fel plats att dra upp mina fördomar om BRÅ.
Återkommer kanske senare, på annan plats, om detta.
 
KnockOnWood skrev:
Ring på, en gammal människa öppnar, du pratar om elmätare, vattenkranar, kylskåp eller vad som helst och hon/han visar dig in i köket eller badrummet.
Under tiden länsar kumpanen hallbyrån och ytterkläderna på plånböcker, bankkort, mobiler, bilnycklar och annat som kan omsättas i pengar.
Det börjar bli vanligt att tjuven/tjuvarna bryter/går in utan att först ringa på, när den boende är hemma, ibland har den boende mött tjuven i trappan/hallen/etc ibland inte upptäckt det förrän efter att tjuven lämnat bostaden.
 
Och då hjälper naturligtvis inga larm.
Gamlingar är ju hemma mest hela dagarna och det är alltså avlarmat för det mesta.
 
KnockOnWood skrev:
Det är väl kanske det vanligaste tillgreppsbrottet.
Ring på, en gammal människa öppnar, du pratar om elmätare, vattenkranar, kylskåp eller vad som helst och hon/han visar dig in i köket eller badrummet.
Under tiden länsar kumpanen hallbyrån och ytterkläderna på plånböcker, bankkort, mobiler, bilnycklar och annat som kan omsättas i pengar.
Jovars, men hur många "yngre" lägger inte nycklar/mobil/plånbok direkt innanför dörren (som man kanske inte ens alltid låser). Har varit en del fall där tjuvar tagit sig in när husets folk suttit och tittat på TV eller varit i trädgården på andra sidan huset, tagit bilnycklar och sedan stuckit med bilen.
OK, vi talar inte direkt om inbrott enligt formulär 1A här, men det är ett väldigt vanligt exempel där man gör det lite för enkelt för tjuven att snabbt hitta värdeföremål.
 
RilleRock
sebastiannielsen skrev:
Jag skulle säga att vad för typ av larm du skaffar, beror på vad du vill ska ha för effekt på larmet.

En del vill ju ha bort tjuven så fort som möjligt, och då är det ju bra med ett ordentligt tjutlarm. Observera också att sirénljudet får inte vara för högt så att tjuvens hörsel tar skada - det kan man åka på skadestånd på.

Men om man vill ha tjuvarna gripna, så har jag faktiskt en bättre idé:
1: Du har ett larm, med larmdekaler och väktarutryckning.
2: Larmet konfigureras till att larma tyst, utan att sirén går.
3: Den riktiga MAP:en/kodpanelen göms bakom en tavla eller liknande. Tänk även på att kabel måste döljas. En annan idé kan vara att bygga in MAPen helt i väggen, och så har du en bricka du larmar av/på med som du bara håller på det där hemliga "särskilda" stället på väggen.
4: Montera sirén och blixtljus synligt, även inomhus.
Eller så programmerar man att sin vanliga panel inte skall aktivera summer, inga synliga led indikationer.
Om man nu inte vill tillverka en egen manöverpanel :)
Går med centrallaparater av bättre sort.
 
A
Paxman skrev:
Men du tror på allvar att en tjuv skulle hitta mitt pass om jag la det i mitten av en flyttkartong märkt "Skolgrejer" ståendes långt in uppe på vår kallvind som är helt överbelamrad med prylar...? I så fall är vi nog körda allihop eftersom våra tjuvar måste ha röntgensyn i stil med Stålmannen och någon slags "Force" i stil med Yoda!
Kringdrivande pundare som vill säkra dagens fix - nej.
Profesionell liga som gör turné genom sverige och har fått i uppdrag att stjäla pass - fullt rimligt.

Ditt exempel illustrerar just min poäng. Svensson spånar vilket gömställe som en tjuv aldrig någonsin skulle bry sig om att leta. Då får man svar som kylskåpet, skor i klädkammaren, märkta kartonger i belamrade utrymmen. Tjuven tänker - vilket gömstället TROR Svensson att jag aldrig någonsin skulle leta, och kommer fram till exakt samma ställen.

Om en yrkestjuv verkligen vill åt våra grejer i hemmet så är vi alla körda, ja. Det kan väl knappast vara en nyhet? Det är inte samma sak som att man ska ge upp och lika gärna förvara sina sedelbuntar i brevlådan. Lyckligtvis är inte alla tjuvar så välmotiverade, och det var inte heller det värsta tänkbara scenariot jag avsåg när jag reagerade på tipset om att gömma värdesaker. Vad jag menade var att tipset generellt är dåligt eftersom Svenssons uppfattning av vad som är bra gömställen är minst sagt välkänt bland tjuvar.

När fd tjuvar i offentliga sammanhang förordar grannsamverkan är det inte sällan som det är en fin sponsrad logga med i bilden och att en viss ersättning har utgått för uttalandet... Testa gärna att be en kompis svansa runt ert hus och sen klättra in genom ett fönster nån dag, utan att ens försöka att dölja sig. Kolla sen hur många grannar som reagerade. Självklart är det bra att grannar hjälper varandra och håller koll, men tror man att det är ett effektivt skydd mot inbrott så är man ute på hal is.
 
KnockOnWood skrev:
Och då hjälper naturligtvis inga larm.
Gamlingar är ju hemma mest hela dagarna och det är alltså avlarmat för det mesta.
Man kan ha larmet pålarmat även när man är hemma, i ett läge som kallas hemmaläge, och i det läget är skalskyddet aktivt.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
aldrigklar skrev:
Kringdrivande pundare som vill säkra dagens fix - nej.
Profesionell liga som gör turné genom sverige och har fått i uppdrag att stjäla pass - fullt rimligt.
Då har vi helt olika uppfattningar om vad som är rimligt. Du verkar vara vilja ge sken av att ha väldigt stor inblick i hur tjuvar opererar...du kanske har personlig erfarenhet, vad vet jag...men att påstå att det tjuven vill hitta, kommer han att hitta tycker jag är att raljera. Inte ens professionella ligor har röntgenblick så de kommer inte hitta mitt pass i skolkartongen eftersom det helt enkelt är för mycket att gå igenom, inte minst för att resten av huset först ska vändas upp och ned på för att gå igenom alla "Svenssonställen" först. Tjuven kan ju inte veta att jag inte gömt mitt pass som "Svensson".

Kommer ligan med flyttlastbil (jodå, det hände en skolkamrats familj för många år sedan) och tar med sig precis allt, så visst...då får de med sig mitt gömda pass också, men aldrig att de hittar det om de bara letar igenom huset som "normala" tjuvar.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.