Edda skrev:
Vi fick ta en jourelektriker för vår spis pajade och vi hade bara barnvakt över en dag så det fanns inget annat vi kunde göra.
Det hade förmodligen varit billigare att leva på hämtmat ett par dagar.
 
  • Gilla
TommySjoberg och 4 till
  • Laddar…
H
Alfredo skrev:
Eller också jobbar den billigare snabbare, vem vet. Enbart prislappen säger nog inte så mycket om hur snabbt elektrikern arbetar.
Ja, det klart, det jag menade är att man inte bara skall se till priset, stirrar man sig blind bara på priset kan det bli bli dyrare i slutändan. Man får göra sin egen bedömning och avvägning. Som tur är har jag elektriker både bland släkt och vänner, så där är jag nöjd :)
 
Redigerat:
Bertil Wagner skrev:
Fullbetald får över 30 000 i lön. Montörens timkostnad, avgifter, lön, soc avg, försäkringar montör är ca 300:-/h TO-tal ca 200:-/h (föregets kostnader, kontor allt övrigt). Sen kommer avgiften på allt arbete i Sverige, moms 25%. Detta är vad en timme kostar.
Din månadslön på 30000 ger med 168h per månad en timpeng på 178 kr/h. Hur många elektriker ligger över 30000 i månadslön? Avgifter etc (1,5x) och sedan OB x2 så har vi en arbetskostnad på 540 kr. Företagets overhead enl dig 200 så hamnar vi på 740 kr/h. 1500/h fakturerat är fortfarande rätt oblygt. Summerar man posterna i första inlägget ser man att de 3000 i arbetskostnad är före moms. Så momsen tillkommer. Lägg därtill den vinst som döljer sig i sålda delar - även efter justering FP/ST.
 
E
Bertil Wagner skrev:
Om man fokuserar på vad tar hantverkaren i timmen, när man frågar hantverksföretag och de har låg timdebitering är det risk för att de finansierar timkostnaden med högre pålägg på materialet annars är det svårt att få ihop kostnaderna. Och det är kul att se att alla tror att elektrikerföretag tjänar så mycket, det är montörerna som tjänar mest. Starta ett elföretag, det tycks vara så lätt. Om ni tror elföretag tjänar mycket gå in och kolla på någon av alla bolag som presenterar offentliga siffror på Bolagens resultat gäller AB.
Och om vi tar fakturan som TS fick som exempel (bortsett från felaktiga kvantiteter), tycker du då att man gjort rätt med materialpåslagen i proportion till den dåliga arbetsersättningen?

Dvs nästa gång jag anlitar en elektriker, kan jag räkna med ung liknande materialpåslag generellt, eller bör dom vara högre då jag troligtvis bara betalar 450kr/h + moms ?
 
erkka skrev:
Och om vi tar fakturan som TS fick som exempel (bortsett från felaktiga kvantiteter), tycker du då att man gjort rätt med materialpåslagen i proportion till den dåliga arbetsersättningen?

Dvs nästa gång jag anlitar en elektriker, kan jag räkna med ung liknande materialpåslag generellt, eller bör dom vara högre då jag troligtvis bara betalar 450kr/h + moms ?
Jag kan bara svara för hur jag gör och jag tar 490:-/h + moms och materialet kan kunden köpa själv eller så kan jag bistå med det. Hos mig ska pålägget på materialet täcka kostnaderna för materialinköpet, garanti, spill och lagerhantering om det kommer från vårt lager på firman.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
E
Bertil Wagner skrev:
Jag kan bara svara för hur jag gör och jag tar 490:-/h + moms och materialet kan kunden köpa själv eller så kan jag bistå med det. Hos mig ska pålägget på materialet täcka kostnaderna för materialinköpet, garanti, spill och lagerhantering om det kommer från vårt lager på firman.
Det tycker jag låter schysst, fler el firmor borde ha dig som föredöme!

Tyvärr verkar dock majoriteten av dina kollegor inte köra med samma resonemang
 
Leverantören jag använder har inga sk kickbacks. Det är netto.

Ledsen om jag förstörde dina drömmar att alla hantverkare är elaka och gnidna. Och som sagt oärliga, gnidiga personer finns både bland hantverkare och kunder.
 
  • Gilla
TommySjoberg
  • Laddar…
erkka skrev:
Det tycker jag låter schysst, fler el firmor borde ha dig som föredöme!

Tyvärr verkar dock majoriteten av dina kollegor inte köra med samma resonemang
Dessutom är det bra för kunden, iom att ROT-avdrag kan göras på arbetskostnaden men inte materialet.
 
edvinf skrev:
Din månadslön på 30000 ger med 168h per månad en timpeng på 178 kr/h. Hur många elektriker ligger över 30000 i månadslön? Avgifter etc (1,5x) och sedan OB x2 så har vi en arbetskostnad på 540 kr. Företagets overhead enl dig 200 så hamnar vi på 740 kr/h. 1500/h fakturerat är fortfarande rätt oblygt. Summerar man posterna i första inlägget ser man att de 3000 i arbetskostnad är före moms. Så momsen tillkommer. Lägg därtill den vinst som döljer sig i sålda delar - även efter justering FP/ST.
I det här fallet var det ju en jourelektriker. Då kan man inte räkna med full beläggning dygnet runt, utan intäkten från de jouruppdrag man har skall täcka lönen för den anställde 24h, även om han bara kan fakturera 2 timmar. Jag tycker inte att det är orimliga priser på jourhantverkare.
 
E
peterhjalmarsson skrev:
I det här fallet var det ju en jourelektriker. Då kan man inte räkna med full beläggning dygnet runt, utan intäkten från de jouruppdrag man har skall täcka lönen för den anställde 24h, även om han bara kan fakturera 2 timmar. Jag tycker inte att det är orimliga priser på jourhantverkare.
Men inte förväntar man sig väl att man ska jobba 24h? Normalt jobbar man väl runt 8-10h /dygn (gäller inte alla, men generellt).
Dessutom: Övrig tid under jour då man inte gör fakturerbart jobb, då sover man el gör nåt annat skoj. Det brukar man inte få lön för.
 
Hur denna tråden kan blivit 7 sidor lång är ju otroligt! Och än mer otroligt är att vissa verkligen tror att elfirman försökt lura kunden... Hallå?! 17 000 kr för att koppla in en spis på jour-utryckning??? Det kan ju ett barn räkna ut att något blivit rejält fel!

//Patrik
 
  • Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
erkka skrev:
Men inte förväntar man sig väl att man ska jobba 24h? Normalt jobbar man väl runt 8-10h /dygn (gäller inte alla, men generellt).
Dessutom: Övrig tid under jour då man inte gör fakturerbart jobb, då sover man el gör nåt annat skoj. Det brukar man inte få lön för.
Nej, man jobbar inte 24h. I IT-branschen, där jag kommer ifrån, krävs det normalt 2 personer för att täcka 24 timmar under helg t.ex., men oavsett om du har en person som jobbar 24 timmar eller 48 personer som jobbar en halvtimme var så behöver du ändå betala lön/jourersättning/kalla det vad du vill till personen/personerna som sitter hemma och väntar på att någon skall ringa. Det är INTE gratis. En inte helt ovanlig nivå är "normallön" för att sitta hemma och titta på TV på nätter/helger och 2-3 x lön när man faktiskt är ute och jobbar/fakturerar samma tid.
 
Som det funkar på företaget jag jobbar så har vi ingen uttalad jourtjänst och då inte heller något jourschema som man går efter. Utan ringer någon så brukar vi kunna lösa det oftast att någon som har tid åker ut. Då är det 3 Tim som är minsta debitering för att det ska löna sig för oss att ta sådana jobb och det blir 3 Tim övertid till den som åker på jobbet.

Jag var senast ut i dag och fick igång en varmvattenberedare.

//Patrik
 
C
peterhjalmarsson skrev:
En inte helt ovanlig nivå är "normallön" för att sitta hemma och titta på TV på nätter/helger och 2-3 x lön när man faktiskt är ute och jobbar/fakturerar samma tid.
Det är en väldigt bra jourersättning. Avtalsmässig jourersättning för SIF/CF ligger på helt andra nivåer, så jag tror knappast att dessa nivåer är representativa på något sätt.
 
E
Patrik_Hed skrev:
Hur denna tråden kan blivit 7 sidor lång är ju otroligt! Och än mer otroligt är att vissa verkligen tror att elfirman försökt lura kunden... Hallå?! 17 000 kr för att koppla in en spis på jour-utryckning??? Det kan ju ett barn räkna ut att något blivit rejält fel!

//Patrik
Jag uppskattar att 75% av inläggen gäller annat än just TS originalbekymmer. Gissningsvis beroende på att många som anlitat elektriker känt sig lite kallsvettiga när fakturan kommit och därav finns ett behov av att diskutera frågor såsom materialpåslag o ersättningsnivåer osv.

Att TS faktura var fel, ja det är väl alla överens om på ett tidigt stadium.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.