Hemmakatten
Från huset ner till sjöboden o sjön skall grävas en rörgrav för vatten, data och el(trefas) och tele ner och avlopp upp. I sjöboden kommer elcentral att installeras. Från huset ner till sjön är det ca 100 meter och en lutning på ca 16 meter. På stigen ner vill vi ha belysning. Det går inte att gräva ner till frostfritt djup utan det måste bli en kulvert isolerad med cellplast/frigolit.
Mina frågor:
1. Måste trefaskabeln ligga i eget rör eller kan man ha kabeln för belysning i samma och dra upp "slingor" där man vill ha framtida belysning?
2. Vill ha telefon och dator och eventuellt larm i sjöboden. Vilka kablar lägger man då i teleröret för att täcka upp framtida behov?
3. Eftersom vatten skall ner och avlopp upp måste det finnas en värmekabel. Kan man "binda ihop" (buntband?) vatten- och avloppsrören och lägga värmekabeln emellan? Vilken sorts värmekabel är lämplig?
4. Någon sorts termostat som känner av om temperaturen i kulverten understiger +3 grader och då slår på värmekabeln behövs. Vad ska man använda?

Har frågat flera, men ingen har något riktigt bra svar. så därför hoppas jag ju på er!
:)
 
På fråga 1 svara jag:
Ja och Nej, det beror på kabeln, är der en Ekkj så behöver den inte ligga i separet rör men drar du Eklk så måste den ligga i rör.
Det är bara dumt att blanda in matningen i belysningsstolparna dra en separat 3 ledare till det istället.

Fråga 2:
Lägg ett separat rör till bara data och tele men ha alltid ett dragsnöre i, det räcker med ett tunt snöre.
Då går det ju alltid att dra i mer om så behövs.
Kabeln kan du ha vanlig telekabel och datakabel. Men datakabeln får inte vara längre än 100 meter.

Mvh Tobbe
 
Det med att datakabel inte får vara längre än 100 meter är om man ska följa Cat5.
Har lagt 140m UTP på kabelstege i industri som funkar.

Har lagt 70m UTP certifierad med Fluke DSP 4000 utan anmärkning som inte funkar att köra 100Mbit.

Började kolla lite djupare vad cat5e egentligen sa och med lite experthjälp kom jag fram till att cat5e fullständigt skiter i yttre störningar!!

Det enda testningen gör är att kolla om kabeln är riktig, den säger inte ett skit om hur bra datakommunikationen kommer att funka!

Lägger man längre i snäll miljö kommer det troligtvis att funka!
 
1.det behövs inte rör till nån av kablarna om ni kör med ekkj eller liknande,,,räcker med märkband
2.lägg ett 50mm kabel rör med 2-3 inspektions brunnar på vägen....100m kan vara tufft att dra i ett svep
3.lägg vatten slang med självbegränsande värme kabel i så behövs ingen termostat eller dyligt

avloppet behöver inte frostskyddas om det ligger med jämt fall och det inte finns svackor där vätska kan bli stående .....om avloppspumpen saknar backventil så att resterna kan rinna tillbaka till pumpbrunnen när pumpen stannar
 
Hemmakatten
Förstår ju att mitt nästa område för självstudier bör bli elkablar..... (mannen, som kan, håller på att jobba upp sig till första hjärtinfarkten med 70-timmarsveckor.....)

Ekkj och Eklk är vad jag förstår olika typer av kablar. Kan någon förklara vad som är skillnaden vore jag tacksam.

Måste ju erkänna att jag ine heller är helt hemma på olika datakablar..... VAD för kvalitéer är det man bör kräva av en kabel på hundra meter?

Avloppet går UPPÅT 100 meter. Det kommer att stå vätska i avloppsrören hela tiden. Pumpen finfördelar och pumpar 20 liter i taget uppåt i smala rör 32-50mm. Vi behöver därför värmekabel både för vatten och avlopp.

Tänk så enkelt det är med nyckeltal och årsbokslut jämfört med detta...... ;) ;D tycker ekonomen Hemmakatten
 
EKKJ: Jordkabeln kan förläggas direkt i jord med fin sand som skydd. Bör kompletteras med ett varningsband som förlägges strax under marknivå.
image.php

EKLK: PVC isolerad AL-skärmad PE och PVC-mantlad
ledning Entrådig glödgad koppar med biledare
av glödgad förtent koppar.Aluminiumskärmmad vidhäftande pe mantel.Fast förläggning även upphängd i bärlina samt skyddad mot åverkan i mark.
image.php
 
Skippa teletråden och lägg en extra datakabel istället. Det går fint att köra tele och larmsignaler på en datakabel och på så sätt slipper du en kabeltyp.

Personligen skulle jag lägga tre datakablar. En för data en för larm/tele och en i reserv
 
Varför värmekabel? Lägg skiten frostfritt så tjänar du många sköna penningar i både drift och installation.
 
Citat från första inlägget "Det går inte att gräva ner till frostfritt djup utan det måste bli en kulvert isolerad med cellplast/frigolit. "


 
Hemmakatten
Ok, har nu förstått följande.
1. Separat trefas ner till sjöbodens elcencentral. Separat trefas för belysningen. Inspektionsbrunnar var ett bra råd, skall genomföras. Vet någon hur långt avstånd som rekommenderas mellan belysningsstolpar? Vi pratar här om en stig ner till sjöboden.
2. Tre datakablar låter vettigt, blir nog så. Vilken typ av datakabel skall läggas?
3. Värmekabel i vatten är bra, men hur är det med avloppsröret. Borde bli problem om man behöver spola. Här känner jag att en god lösning inte riktigt finns. Två värmekablar, en i vatten och en i avlopp känns lite för mycket. Finns det ingen möjlighet som jag tidigare skrev att "bunta ihop" vatten- och avloppsledningarna oc lägga värmekabel emellan?
4. Termostat som styr av- och-på? Behövs det? Eller ska det vara en värmekabel som är "på" hela tiden?

En annan undran är om vi nu har en isolerad kulvert med frigolit/cellplast så behövs det verkligen rör för alla ledningar? Ledningarna ligger ju alla i kulverten och när/om man gräver så lär ju kulverten synas, eller? Betyder det att man kan köpa den billigare Eklk-kabeln o lägga i kulverten? Vi hade tänkt gräva ner detta nu. Innan huset är byggt och därför blir ingen el kopplad utan bara rör och kablar nergrävda, vore bra om vi kunde fixa detta utan att ta hit elektriker för bara detta.

Tack för alla svar och hoppas jag får svar på de frågetecken som återstår.
:)
 
Vet inte riktigt om du har fått svar på fråga
4"Termostat som styr av- och-på? Behövs det? Eller ska det vara en värmekabel som är "på" hela tiden? "

http://www.ebeco.se/index2.php
Sök på Produkter > Frostskydd rör
Så hittar du en självjusterande kabel (inbyggd termostat) för 230v vanlig stickpropp.

eller:
http://www.thorin-thorin.se/frames/framefro.html

Lycka till!
 
Hemmakatten skrev:
Värmekabel i vatten är bra, men hur är det med avloppsröret. Borde bli problem om man behöver spola. Här känner jag att en god lösning inte riktigt finns.
behöver inte vara innuti.....linda runt kanske  http://www.ebeco.se/index2.php
knappa in F-10 i deras sökruta
 
Enligt reglerna så går en vanlig twisted pair datakbel 100meter. Detta brukar dock gå fint att sträka ut en bit till så upp mot 120 ska nog inte vara nått problem avståndsmässigt.

I detta fall skulle jag rekomendera cat6 kabel. Cat6 därför att det är ett rejält bök att lägga om den och därför att ni kanske presar avståndet lite grand. När det gäller skärmat respektive oskärmat så är det enbart i industrimiljö jag har behövt skärmat under 10 år plus i branchen. Vill man helgardera så ta skärmat men då gäller det att uttag och ev patchpaneler som används också är jordade och att hela installationen ansluts till jord på rätt sätt.



 
Hemmakatten
Har nu läst på lite mer :) och fått lite mer frågor...

Varför ska man ha en datakabel istället för en telekabel? Såvitt jag förstår har en datakabel 8 trådar och en telekabel 4. Alltså borde telekabeln vara billigare, eller?

Vad gäller värmekabel har jag nu sett att det finns självjusterande sådana där termostat inte behövs. Frågan är vad som billigast? Tror fortfarande på min idé om att lägga vatten- och avloppsledningarna bredvid varandra, tejpa ihop dem och lägga värmekabel emellan.

Elkablar i rör eller inte är en fråga. Antar att den utan rörbehov är dyrare? Det blir ju en frigolitkulvert runt om allt. Kan man då inte använda den billigare kabeln utan rör?

Sedan är sönerna så oroliga för att det blir störningar på datakabeln om man inte har skärmat? I samma kulvert kommer ju två elkablar plus värmekabeln att ligga. En skärmad kabel borde ju vara bättre på långa avstånd, eller?

Vill också tillägga att det vi ska göra nu är enbart att gräva ner till sjön och lägga i kablar och rör. AV olika skäl vill vi gräva för detta nu, bl.a. för att marken skall återhämta sig snabbt ner till sjön. All inkoppling och annan el kommer elektriker att få göra när huset börjar byggas.
 
RoTe
Gräv ner fiber istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.