Går det att lägga ett nytt lager kakel eller klinker på befintligt underlag av keramik eller plastmatta? Du får skiftande svar beroende på vem du frågar. Vår badrumsexpert Jon Hedelin reder ut begreppen.


Du kan läsa artikeln här: Badrumsexperten reder ut kakel på kakel
 
E
Skrivet av: Gäst

Om man har ett badrum som är renoverat 2008 med golvvärme under klinker.
Hur blir det då att lägga ett nytt lager klinker på det.
Hur blir det med värmespridningen?
 
E
Skrivet av: Gäst

Värmespridningen blir något bättre till och med, men det blir lite svårare för värmen att komma upp till golvytan. Om det är välisolerat neråt blir de extra förlusterna försumbara och om det är ovanvåning med varma rum nedanför blir det inga förluster alls.

Hälsningar
Jon Hedelin
 
E
Skrivet av: Gäst

EN sak jag undrar över är följande citat i texten ovan:

"Det blir dock inte större fuktbelastning på tätskiktet av det nya lagret keramik. Därför ökar det inte risken för fuktskada."

På flera trådar på forumet har det diskuterats att det ev blir ökad fuktbelastning med flera lager då det är svårare för fukt som kommit så långt ner som till tätskicktet att torka ut med flera lager keramik över. Detta kanske främst är aktuellt då man ej har golvvärme men det skulle ändå vara tacksamt om du kunde köra ett utökat resonemang om detta.
 
E
Skrivet av: Gäst

Det hinner inte torka under kaklet annars heller. Om du inte åker på semester i sex månader eller så.det är 100% fuktigt jämt. Mer än 100 % fuktighet blir det inte med ett lager till heller...
 
E
Skrivet av: Gäst

Precis. Fästmassan torkar i praktiken aldrig i ett våtrum som används, även med bara ett lager keramik. Därför ökar inte fuktbelastningen på tätskiktet med ett extra lager.

Jon Hedelin
 
E
Skrivet av: Gäst

Det är nåt som inte stämmer. Det är nya krav sen den 1 juni 2008 tror jag.
Eller gäller dem inte vid kaka på kaka???

kamilenski
 
E
Skrivet av: Gäst

Man behöver inte uppfylla de nya kraven, badrummet renoveras ju inte. Lika lite som att alla som har badrum äldre än 2007 skulle behöva göra om dem för att de inte uppfyller de nya kraven.
 
E
Skrivet av: Gäst

Hej!
Jag har precis köpt en boklok lägenhet som håller på att byggas och står klar i mitten på mars, badrummet har kakel på väggarna & en ful jäkla plastmatta till golv, kan vi alltså lägga klinkers på plastmattan? Har jag förstått det rätt då?

Tacksam för svar.

Med vänliga hälsningar Daniel
 
G
hej. jag har ett badrum som har renoverats för 5 år sedan med klinker på golvet, ljus fogmassa har använts och färgen på klinkersen faller mig inte i smaken. har jag då förstått det rätt att jag kan lägga på ett nytt mosaikgolv ovanpå och räcker det då att lägga fogmassan direkt utan flytspackel och sedan mosaiken eller? toaletten är vägghängd och inga rördragningar finns att ta hänsyn till. mvh Catrine
 
P
Hej. Har idag plastmatta på golvet och kakel på väggarna finns det någon möjlighet att byta ut plastmattan mot klinkers eller behöver man göra om hela badrummet bara för att man vill byta? tacksam för svar.
 
G
är det ok att byta ytskikt(kakel på kakel)
På väggarna i ett badrum som helrenoverats 04 med stam osv. Om "sluten" duschkabin med egen balja ska anslutas? Är verkligen under all kritik det kaklet Som valdes under rusten
 
G
Hej! Jag vill lägga nytt klinker på befintligt klinker. Badrummet är renoverat 2008 men vi vill snygga upp det med nytt golv. Är det något problem att golvet kommer höjas över den befintliga tröskeln? Dvs även över tätskiktsnivån? Idag ligger tröskeln i samma nivå som golvet, och jag antar att det redan där brister i fuktsäkerhet. Gäller då försäkringen om någon skulle hända? Kan vi förvärra något genom att lägga ett lager klinker till? Tack för svar!
 
gäst skrev:
Hej! Jag vill lägga nytt klinker på befintligt klinker. Badrummet är renoverat 2008 men vi vill snygga upp det med nytt golv. Är det något problem att golvet kommer höjas över den befintliga tröskeln? Dvs även över tätskiktsnivån? Idag ligger tröskeln i samma nivå som golvet, och jag antar att det redan där brister i fuktsäkerhet. Gäller då försäkringen om någon skulle hända? Kan vi förvärra något genom att lägga ett lager klinker till? Tack för svar!
Som du säger då så är det ju "fel" redan idag. Tätskiktet ska gå upp till tröskeln och normalt sett med uppvik på tröskeln (om inte nivån mellan golvbrunn och tröskel är mer än 20 mm).
Det är inte något "fel" att lägg klinker på klinker enligt reglerna om badrummet från början är korrekt utfört. Försäkringsbolaget tittar på utförandet av tätskikt och armaturer, inte på klinker. Det är ju t.ex. rörgenomföringar, avlopp, vattenrör och golvbrunn där läckor uppstår och de förändras ju inte av ett lager klinker till.
 
T
Nån som vet vad det skulle Kosta att sänka ett Duschrums avloppsrör ? Våran ligger några millimeter för högt och det kan samlas Vatten rund ( inte mycket men ). Skulle vara Intressant att veta ungefärliga Kostnaden. Duschrummet är 160x150cm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.