Alfredo skrev:
Undrar vad den nätta saken kostar att hyra...
Skulle tippa på 2500-3000kr/h mindebitering 2 timmar.
 
Man hyr inte en mobilkran för denna typ av uppgift. Man ringer Kjelle på KS Kran. Han har stockholms biffigaste "lastbilsmonterade" kran och gillar att lyfta konstiga saker på konstiga ställen. 150tonmeter lyfter den senaste tror jag, kostar mindre än hälften av mobilkranen.

http://kskran.se/
 
  • Gilla
Östlund och 2 till
  • Laddar…
Alfredo skrev:
Undrar vad den nätta saken kostar att hyra...
Skjuter lite från höften men skulle tippa på cirka 10 000kr i etablering och sedan cirka 2000kr i timmen den står där.


Har inte havators prislista i skallen men tror det stämmer hyffsat
 
Nerre skrev:
Problemet är ju att det är kommunens mark utanför, fast jag kommer väl iofs ändå att behöva söka polistillstånd för deras container.

Men det är trottoar... och det brukar väl vara lite kinkigt med att blockera trottoaren (man får ju t.ex. inte parkera där).
Sådant brukar borrfirman fixa, tillstånd osv. I många fall tror jag att de hoppar bock över tillståndssökandet, och kostar på sig böter några gånger om året. Men det är klar att OM du ex. behöver ställa upp containern i bussfilen på Sveavägen, så är det väl inte frågan om OM man får böter, utan om man får det efter 15 minuter eller 60.
 
MathiasS skrev:
Man hyr inte en mobilkran för denna typ av uppgift. Man ringer Kjelle på KS Kran. Han har stockholms biffigaste "lastbilsmonterade" kran och gillar att lyfta konstiga saker på konstiga ställen. 150tonmeter lyfter den senaste tror jag, kostar mindre än hälften av mobilkranen.

[länk]
Det var rejäla bilar! Värt att borra bergvärme bara för att få se när de lyfter borren tycker jag :)
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Håller med MathiasS, kranbilar med stora kranar kör omkring lite varstans. Absolut billigare än mobilkran och det skall ju bara över en häck/staket så det blir ju inget stort utligg för det.

Bara att ringa runt och få lite priser om inte borrfirman kan offerera det i priset. Dom borde ha lite kontakter eftersom dom säkert förflyttar sin rigg med liknande ekipage.
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
Kan inte låta bli att posta en bild på den senaste bilen (inte den som finns på kskran.se även om den är lik):

post-108212-1420137465.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som synes är kranen av den lite stadigare sorten.
 
  • Gilla
Östlund och 3 till
  • Laddar…
Nej, precis, utligget blir ju minimalt. OM borrmaskinen står på ett normalthögt lastbilsflak (men det gör den väl inte) så skulle det troligen gå att köra en ramp från flaket ner på gräsmattan (om bilen står precis intill häcken).

Jag ska fixa lite bilder när det är ljust. Möjligen kan det vara värt risken att såga bort staketet mellan infarten och gräsmattan (och lägga träskivor på asfalten). Hade vi inte lagt asfalten i fjol hade det ju gått bra att köra in den vägen, men nu fick vi bra pris på asfalten tack vare att firman skulle asfaltera hos grannen (så vi åkte i princip snålskjuts på deras etableringskostnad) och jag gissar att om asfalten körs sönder blir det dyrare att laga den än vad det var att lägga den...
 
Är inga problem att lyfta in borren gjorde det hos en bekant så han slapp riva grannens häck och fick borrhålet där han ville ha det så det inte hamnar nära en tillkommande borrhål. Vi använde oss av en mobil kran tror det var en 50 tonare och lyfte borren på rätt plats direkt så den slapp larva på gräsmattan kommer inte ihåg vad borren vägde men dom är inte så tunga.
 
A
Får du ens tillstånd för att borra?
 
MathiasS skrev:
Kan inte låta bli att posta en bild på den senaste bilen (inte den som finns på kskran.se även om den är lik):

Som synes är kranen av den lite stadigare sorten.
Herrej*vlar vilken bil! :D :D
Han måste kompensera något som är oerhört litet *asgarv*
 
Hur långt in måste du lyfta riggen? Pratade med en kille som har en 50 tons mobilkran och den lyfter 1 ton 60 meter från bilen. Bilen kostar under 2000 kr per timme plus moms att hyra. Sedan tillkommer framkörningsavgift m m.
 
MathiasS skrev:
Kan inte låta bli att posta en bild på den senaste bilen (inte den som finns på kskran.se även om den är lik):

[bild]

Som synes är kranen av den lite stadigare sorten.
Coolt när kranen kostar mer än bilen :)
 
PCLarsson skrev:
Hur långt in måste du lyfta riggen? Pratade med en kille som har en 50 tons mobilkran och den lyfter 1 ton 60 meter från bilen. Bilen kostar under 2000 kr per timme plus moms att hyra. Sedan tillkommer framkörningsavgift m m.
Hur hög är den kran ? låter väl mycket med 1 ton på 60 meter men lär räcka bra i det här fallet.
 
smurfen72 skrev:
Hur hög är den kran ? låter väl mycket med 1 ton på 60 meter men lär räcka bra i det här fallet.
Den lyfter 60 meter från bilen och bör då lyfta åtminstone lika högt... Har inte dom specifika detaljerna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.