Går det?

Vi har järnstaket och häck runt tomten och det blir ju en väldig massa extra kostnad att riva det och sen återställa, men där vi helst vill ha borrhålet är på framsidan där gatan ligger på andra sidan häcken. Men jag har ingen koll på hur stora borrmaskiner är, är det värt att försöka få in offerter som inkluderar att lyfta in maskinen på tomten med kran eller är det bara att bita i det sura äpplet och nöja sig med luft-vatten?

Gräsmattan och rabatten mot huset är ju enkla att återställa (vi har dessutom tänkt riva bort den gamla markstenen och lägga nytt), så där gör det inget att det blir "förstört". Men staketet (som står på en 30-40 cm hög gjuten mur mot trottoaren) och häcken är värre.


För att förtydliga: Staketet står delvis mitt i häcken, så det är alltså både staket och häck på den sträcka som är aktuell. Häcken är planerad precis innanför muren som staketet står på och har alltså växt upp där under 20 års tid eller så.
 
Redigerat:
Maskinen har ju drift, går inte att köra in den på något sätt?
 
Den enda passage som finns är via vår nyasfalterade infart, men jag är dels tveksam om maskinen kommer in där (passagen är nog bara cirka 70 cm) och dels är det ju inte så kul att köra sönder den nya asfalten.

Att lyfta maskinen över häcken är ju det enklaste, om det går. Den kan ställas ner direkt innaför häcken och en lastbil kan står precis utanför häcken. Men jag vet inte hur stora och tunga maskinerna är, de jag sett sticker det upp rätt mycket grejer på så det kanske är svårt med kran.
 
70 cm kan du glömma, maskinen är minst dubbelt så bred.
Lyfta är nog enda alternativet men det får vara en ordentlig kran då. Dom väger en hel del.
 
Rent kostnadsmässigt tror jag att ett hål i staketet vinner, men det är klart, det tar några år innan du får upp häcken till samma höjd. Jag skulle gissa att borriggen väger 10 - 15 ton, kanske mer. Om det bara gäller att klara den nya asfalten så fixar man det relativt enkelt med några träskivor, men 70cm passage går inte.
 
Då lägger jag nog bergvärmeplanerna på hyllan i några år till.

Problemet är ju inte främst häcken eller staketet, det är att vår tomt där ligger 20-30 cm över gatuplan med en ännu högre gjuten stödmur. Det lär ju behöva byggas en ramp där (på kommunens trottoar) för att få in maskinen... Alternativt riva muren. (Sen hjälper det ju inte att det står ett elskåp där också.)
 
Ta kontakt med en bergvärmefirma så får du nog bäst svar. Mest troligt är inte höjden nå problem då borren nog går lasta av från lastbilen med ramper.
 
Hur högt över gatan når häcken?
 
vilpi skrev:
Det fixar ju en mobilkran lätt:
[länk]
Undrar vad den nätta saken kostar att hyra...
 
Min granne har en 80 cm hög mur mot gatan samt ett staket på det. Borrfirman löste det smidigt som tusan med ramper och vinkelslip på en kvart så det brukar inte vara några problem. Borriggen är väl cirka två meter bred.
 
Mattiaz skrev:
Hur högt över gatan når häcken?
Den är nog 1.80 över gatan, överkant är ungefär i höjd med mina ögon när jag står på tomten och klipper (och jag är 1.73).


Det är som sagt var inte många meter från häcken till gräsmattan, det är inga meter alls.
 
FG skrev:
Min granne har en 80 cm hög mur mot gatan samt ett staket på det. Borrfirman löste det smidigt som tusan med ramper och vinkelslip på en kvart så det brukar inte vara några problem. Borriggen är väl cirka två meter bred.
Att få bort staket och häck är ju inte problemet, det är att återställa grejerna som är problemet, annars hade det ju inte varit nåt att snacka om.
 
En stödmur tror jag inte är något problem. Antingen ramper eller ett lass med grus.
 
Problemet är ju att det är kommunens mark utanför, fast jag kommer väl iofs ändå att behöva söka polistillstånd för deras container.

Men det är trottoar... och det brukar väl vara lite kinkigt med att blockera trottoaren (man får ju t.ex. inte parkera där).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.