Någon mer som testat med en bättre antenn?

Jag har problem med räckvidden ut till garaget 4m från huset och får inte in de sensorer som sitter där. Har även en Aeon labs elmätare inne i elskåpet som inte går att få kontakt med, ska montera den utanför skåpet.

Som sagt dålig räckvidd trots att jag monterat en http://www.conrad.se/Markplan-antenn-Aurel-GP-868-Byggsats-868-MHz.htm?websale8=conrad-swe&pi=190123&ci=SHOP_AREA_910243_2401030

gp868.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nu har jag mycket bättre räckvidd på 433MHz prylarna än 868MHz ska det verkligen vara så?
 
Redigerat:
KristianKula skrev:
Hej!

Någon som har ett kodexempel på hur man kan tända en lampa med en virtuell switch? Får inte till det.

Sedan undrar jag om det någon mer som har problem efter strömavbrott. Bröt strömmen igår får lite elinstallation och efter det så blir det precis som vanligt, dvs mycket strul och väldigt få regler som fungerar korrekt. Vet inte ens hur jag ska åtgärda det. Vet heller inte om det beror på Nexa grejerna eller inte. Är ju lätt att skylla på dom...men samtidigt borde väl alla fungera som vanligt efter avbrott...
Kolla Youtube. Sök "Zipato - http sensor"
 
Så här skulle jag göra för att få in det i samma regel både av och på

Skärmavbild 2015-01-06 kl. 14.29.51.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


@Danp

Jag har den antennen och motsvarande till 433mhz och det som är konstigt är att det fungerar bättre med 433mhz antennen på 868 mhz konstigt nog. På 433mhz har jag orginalantennen kvar och endast en puck nära boxen så där kan jag inte uttala mig om räckvidden.

Som jag skrivit tidigare i tråden äter mitt hus trådlösa signaler eftersom alla produkter känns kort räckvidd även wifi. Längtar tills att zipaboxen kan mesha vidare..
 
  • Gilla
KristianKula
  • Laddar…
Tack. Ska testa!

Annars är jag rätt less på allt strul med boxen och nexa. Ska man inte kunna bryta strömmen under en timme utan att allt brakar samman! Det är inte första gången heller.
 
Jag skall skaffa en UPS. Tänkte ändå göra det för NAS och routern.
 
Jo det ska man och det kan jag fortfarande göra men jag tappar HTTP sensorernas status nästan varje natt.
Till er som inte har haft boxen så länge skulle jag vilja säga att dom har visat sin sämsta sida den sista tiden men innan det fungerade boxen mycket bra. Till er som har köpt boxen på Clas Olsson borde ni klaga hos deras kundtjänst eftersom dom är så stor borde deras ord mot zipato väga tungt. Annars vet jag att smart-telematik jobbar på att få info och funderingar varför missnöjet för boxen har ökat på forumen. Själv har jag fortfarande en del strul och hoppas att dom löser det snart för mitt tålamod börjar också tryta. Men jag vet ju också sedan tidigare vilken UNDERBAR Box jag har när det fungerar
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Hej!

Ni som har problem med detta kan använda denna workaround, jag orkar inte skriva om den ifrån min svengelska som jag skrev det på när jag postade på zipatoforum. Sjuka är att själva supportteamet inte reagerat på lösningen:

Heres what you need to do to get your 433 devices working again:

1. Restart the Zipabox with the ethernet cable connected, so it does not blink.

2. Go to; http://staging.zipato.com:8080/zipato-web/app2dashboard

3. Update the Zipabox, it will acually downgrade it to 999.1

4. go to my.zipato.com, and check so the firmware version is 999.1, do not press update to 999.2!

5. If it is firmware version 999.1 then proceed, if not try the same procedure until it downgrades.

6. When you have firmware 999.1, pull the power and the ethernet cable.

7. connect powercable and wait until it starts blinking green.

8. connect the ethernet cable and wait for the box to go online.

this will make all your 433 devices work normally! :) Do not upgrade to 999.2a until they got this solved. I did that earlier when the quickfix Domagoj worked for me. And it messed it all up. Then i redid the entire procedure to downgrade and now it works again.

Also for the Zipato team. Even when the 433 devices where not workning. My Zipato Mini Keypad could turn on a 433 lamp as squawk, when i tried to turn it on/off otherwise it would not work. So i think the 433 module is online, and that there is a software issue.

Anyhow, hope this works for you guys and i hope Zipato team has use of the information for a fix.
 
  • Gilla
Tomas Andersson och 1 till
  • Laddar…
För info kör jag på 999.2a med ett antal Nexa och några temp från Oregon. Ett antal regler som jag gjort i gamla versionen. Allt funkar även om uppdateringen strulade en del.

Blir dock inte klok på dessa versioner av dashboards som jag hoppar mellan för att kunna hantera boxen. Den senaste gick inte att använda till uppdatering i alla fall(app2dashboard). Någon på Zipato behöver ta ett "nappa tag"!
 
Finns det något stöd för 433mhz prylar som inte är självlärande (code switch)? Har en utomhusmottagare från Conrad som har kod, I II III IV och 1 2 3 4, samma som kjell & co variant.
 
Jag aldrig fått igång nexa på min duo sedan köpet runt jul från Classe. Zipato supporten har nu efter mycket trixande med fixar och även sista beta firmware 999.2h bestämt sig för att skicka mig en 433 separat modul...
Är detta rätt?? Tycker duon ska fungera!
 
Köpte duon på Classe för nån vecka sedan. FW 0.9992a. Lite strul i början. Men funkar ännu så länge hur bra som helst. Kör:
WMR-252, CMR-101, ECMR-250, några Wall plugs och Oregon temp/hygro mätare.
 
Redigerat:
Mattias_Jo1 skrev:
Köpte duon på Classe för nån vecka sedan. FW 0.9992a. Lite strul i början. Men funkar ännu så länge hur bra som helst. Kör:
WMR-252, CMR-101, ECMR-250, några Wall plugs och Oregon temp/hygro mätare.
Jag har försökt med PER-1500, LCMR-1000, WMR-252, EYCR-201 och ingen fungerar..
 
Fick inte jag heller först. Körde en hård reset. Då gjorde den en FW nesgradering tror det var0.997 eller nått. Uppgraderade igen. Sen funkade allt. Se från tråd #1081
 
Redigerat:
L
Jag skulle vilja ha lite hjälp, jag försöker få till en väckningslampa som dimmrar upp ljuset i sovrummet vid en inställd tid.
Är väl någon sorts räknare jag måste få till?
Någon som kan hjälpa mig lite vore jag tacksam :)
 
  • Clip_4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej ,en nybliven zipato användare här.
Jag lyckas få mina nexa dimrar inlagda och fungerande.
När jag lägger in mina PER-1500 så installeras dom ok men jag hittar ingen on/off knapp så att jag kan styra den, skall det vara så? Dimrarna däremot har ett 0-100% vred som fungerar perfa.
Tacksam om någon kan berätta hur det ser ut när det är rätt.
mvh:rolleyes:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.