Tjenare! Jag är helt grön på det här med hemautomation, men är en tekniknörd in i benmärgen och älskar allt som har med teknik att göra. Jag har nyss flyttat till hus och då väcktes mitt intresse för automatisering.

Jag bor i en enplans villa på 112 kvm med träväggar och relativt öppen planlösning. Jag vill kunna styra belysning som golvlampor, taklampor och kaffekokare. Kunna läsa av temperatur samt fukt ute och inne, installera dörr/fönster sensorer och gärna på sikt installera övervakningskamera.

Jag har kikat på en del olika lösningar och läst på så gott jag kan och jämfört priser, omdömen mm.
Mitt krav är att det ska vara ett system som är oberoende av en dator utan som ska gå att koppla direkt till routern.

Jag har kikat på följande system;

Tellstick NET + Nexa
Zipabox DUO + Z-wave/Nexa
Vera Edge + Z-wave

Telldus + Nexa grejerna är ju överlägset billigast, men har läst blandade omdömen vad gäller räckvidd och funktionalitet. Jag är inte intresserad av att lägga tio tusentals kronor på systemet, men vill självklart ha grejer som fungerar.

Som referens så kostar en inbyggnads-dimmer från Nexa (WMR-252) 185 spänn, medans en likadan till Z-wave kostar ungefär det dubbla. Är Z-wave systemet verkligen värt dubbla inköpskostnaden på mer eller mindre allting?

Vera Edge kör Z-wave+ vad jag förstått men det verkar knappt finnas några moduler som är kompatibla i dagsläget?

Att kunna styra övervakningskamera med något av systemen är ett plus i kanten men inget nödvändigt, verkar finnas bra moln/app-lösningar för det med D-Link kameror.

Jag hade verkligen uppskattat lite tips och råd från er som har varit med ett tag och som vet lite mer om hur de olika produkterna fungerar i verkligheten. Alla tips, råd och idéer är varmt välkomna.

Tack på förhand!
 
Mitt tips är att ta det bästa ur bägge världar, dvs blanda 433 och zwave efter behov.

Övervakningskamera fungerar bra med vera, men ett intelligent NAS ger ett stort mervärde tänk NVR.

Protokollmässigt är zwave mycket bättre än 433 både vad gäller tillförlitlighet och räckvidd.
 
Hur bra är du på att mecka? Det svåra med att efterinstallera hemautomation är att mecka. Trådlöst blir enklare men är känsligare för störning (t ex tjuvar som använder störsändare). Trådat blir ett himla meckande men är garanterat störningsfritt.

Trådlöst är billigare än KNX men är långt från gratis. Kolla vad KNX kostar på EIBMarkt om du är beredd att dra mycket tråd. Annars är väl Z-Wave en stor och etablerad standard.

Alla standarder kräver en dator med mer eller mindre kostsam programvara (KNX) eller åtminstone en smartphone med app (Z-Wave på Raxberry med Raspberry Pi) om du skall kunna göra något meningsfullt. Dvs utan dator (eller möjligen surfplatta) kommer du ingenstans även om systemen när dom väl är programmerade sköter sig själva.

Jag hade lämnat övervakningskamerorna utanför, D-Link och HIKvision har egna IP-baserade lösningar med mobilappar som låter dig kolla utanför hemmet vad som pågår, kopplas via routern. Har du kallvind är det ju lätta att dra kablage för kamerorna.
 
  • Gilla
pellesnurr
  • Laddar…
Tack för era svar. Det är trådlöst jag är ute efter, blir som sagt för meckit med trådat.

Tanken är att styra allting med smartphone/surfplatta och vad jag förstått kräver varken Tellstick NET, Zipabox eller Vera edge någon dator utan kopplas direkt till nätverket och har välutvecklade appar.

Har läst mycket positivt om just Zipabox duo och tror nog att den hade fyllt mina behov bra. Men Vera edge verkar också riktigt intressant men den verkar vara så ny att det finns dåligt med omdömen än så länge.
 
Som abrovink säger, både 433 och 868mhz, z-wave och billiga Nexa..
du säger att du inte vill ha en dator men en vera etc är ju en dator. Du kunde köra en Domoticz på en RaspberryPi som du kopplar direkt i routern...
Sätt en Aeon Z-Stick 2E, för Z-Wave och en RFXtrx433E för 433 bandet. Du har då en komplett controller för under 1700:-
sen fyller du på med lämpliga sensorer, brytare etc...
 
peternicklas
Tellstick + Nexa samt Julas saker kör jag med hemma. Har sedan remotestick i telefonen för styrning. Tellmon.net är en annan sida på Internet, liknar Telldus Live vilken har blivit bättre på senaste tiden. Fungerar bra för oss. Har totalt 19 brytare och 5 sensorer för temp. Går även att koppla ihop t.ex. en väderstation med detta systemet.
 
Jag hakar på med en fråga, nybörjare som även jag är :)
Är det möjligt att komma igång "lite enkelt och billigt" genom att välja Aeon Z-Stick 2E som controller till en början? Jag har en server 2008 R2 som ändå står och snurrar, och den borde fixa även Z-Wave, tycker jag.

Är det en möjlig väg eller bara ett onödigt steg eftersom det ändå behövs en ordentlig controller sen? Vilken mjukvara är det i så fall som gäller i servern?
 
leby skrev:
Som abrovink säger, både 433 och 868mhz, z-wave och billiga Nexa..
du säger att du inte vill ha en dator men en vera etc är ju en dator. Du kunde köra en Domoticz på en RaspberryPi som du kopplar direkt i routern...
Sätt en Aeon Z-Stick 2E, för Z-Wave och en RFXtrx433E för 433 bandet. Du har då en komplett controller för under 1700:-
sen fyller du på med lämpliga sensorer, brytare etc...
Vad jag menar med att jag inte vill ha någon dator är att jag inte vill vara beroende av någon av mina ordinarie arbetsdatorer för att komma åt systemet utifrån. Någon form av controller är jag helt inne på att skaffa..

Det lutar mest åt en Zipabox duo som klarar både z-wave och 433, finns för 2076:- på Interaktiva hem vilket är helt ok pris. Men ska suga lite mer på det så jag inte förhastar mig, jag är inte ute efter top of the line proffsgrejer men vill ju inte ha billigaste skiten heller.
 
snej81 skrev:
Vad jag menar med att jag inte vill ha någon dator är att jag inte vill vara beroende av någon av mina ordinarie arbetsdatorer för att komma åt systemet utifrån. Någon form av controller är jag helt inne på att skaffa..

Det lutar mest åt en Zipabox duo som klarar både z-wave och 433, finns för 2076:- på Interaktiva hem vilket är helt ok pris. Men ska suga lite mer på det så jag inte förhastar mig, jag är inte ute efter top of the line proffsgrejer men vill ju inte ha billigaste skiten heller.

Jag har precis skaffat en Zipabox. Dock utan 433-stöd då "nackdelen" är att t ex Nexa använder sig av envägskommunikation. Du kan skicka en signal om att tända lampan, men lampan kan inte skicka status till controllern med info om den är på eller av... Valde därför att använda endast Z-wave-enheter då dom använder tvåvägskommunikation. Skulle jag ändra mig kan man alltid skaffa 433-modulen vilket är en av dom största fördelarna med Zipaboxen, att den är just modulär. Du kan köpa till en modul för 433, knx eller vad du nu behöver. Det finns även en modul för att koppla in trådat larm om man vill det.

Har inte testat så mycket än, men hittills är jag nöjd. Zipato som utvecklar Zipaboxen verkar även vara väldigt måna om sina kunder. Bra och snabb support får man via deras sida. Iallafall den gången jag testat...
 
  • Gilla
snej81
  • Laddar…
Själv kör jag vera och rfxtrx integrerat för nexa och andra enheter och det fungerar klockrent, mycket bättre än tellstick och. net någonsin fungerade.
 
Har zipabox duo. Hade tellstick net förut men den blev för "liten". Har en del nexa prylar och tempgivare via 433 MHz. Allt nytt ja lägger in är z-wave förutom en del tempgivare.
 
  • Gilla
snej81
  • Laddar…
dunderklumpen skrev:
Jag hakar på med en fråga, nybörjare som även jag är :)
Är det möjligt att komma igång "lite enkelt och billigt" genom att välja Aeon Z-Stick 2E som controller till en början? Jag har en server 2008 R2 som ändå står och snurrar, och den borde fixa även Z-Wave, tycker jag.

Är det en möjlig väg eller bara ett onödigt steg eftersom det ändå behövs en ordentlig controller sen? Vilken mjukvara är det i så fall som gäller i servern?
Med en Aeon Z-Stick 2E och Domoicz på din server klarar du det mesta, i princip vad jag styr hela huset med!

Tänkte också på, hur är det med stöd för lua script i ZipaBox? Och hur bra funkar det om du tappar internet kopplingen? Annars ser ju ZipaBox block "programmering" väldigt lik ut med Blockly som Domoticz använder, tror Blockly är Googles spåk..
 
Redigerat:
  • Gilla
dunderklumpen
  • Laddar…
leby skrev:
Med en Aeon Z-Stick 2E och Domoicz på din server klarar du det mesta, i princip vad jag styr hela huset med!

Tänkte också på, hur är det med stöd för lua script i ZipaBox? Och hur bra funkar det om du tappar internet kopplingen? Annars ser ju ZipaBox block "programmering" väldigt lik ut med Blockly som Domoticz använder, tror Blockly är Googles spåk..
Zipaboxen har inget stöd för lua. All styrning/automatik fungerar fast man tappar internetkopplingen. Det är bara gränsnittet som är molnbaserat. Går att ansluta lokalt också.
 
Ok, utan stöd för lua eller liknande hade jag nog valt bort ZipaBox som controller. Jag började med en Fibaro HCL men kunde inte göra vad jag ville utan script så det blev Domoticz som komplement för att kunna hantera det jag vill. Svårt att klara av allt med grafiska gränssnitt. En fördel jag ser med att vara på en "vanlig" dator platform är ju att du även har möjlighet att använda allt annat som går att koppla upp.. men klart beror ju på vad man vill göra, tända och släcka lampor klarar alla.
 
Jag är inne på att köra både zipabox och domoticz med usbsticka. En primary och en secondary controller. Har lyckats confa det men fungerar inte alls bra. Zipaboxen ska komma med bättre stöd för att ha flera controllers men de är inte riktigt där ännu. Problemet nu är att domoricz krashar hela tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.