Bjurran skrev:
En kritisk faktor för mig om jag ska byta till ett annat OS än WHS är helt klart priset. För min del kan jag lika gärna bygga på med mer lagring och flytta mediaomkodningen till andra datorer istället om kostnaden för OS blir för högt.

(Nej, jag tänker inte ens tänka tanken på ett piratkopierat OS till min lagring, utan ett lagligt till skäligt pris och jag har inget emot öppen källkod om lämpligt alternativ finns)
Om du är öppen för en öppen källkodslösning så kanske du bör ta en titt på FreeNAS. Den är väldigt populär för lagring, plus att det finns massor med paket/plugins för allt möjligt som till exempel mediaservrar.
 
mycke_nu du kör WHS 2003?? är det stöd för SSD-diskar på den versionen?
 
Njae, men det funkar.

Samsung skickar med en utility som kan användas för att köra TRIM manuellt. Jag gör det en gång i månaden, ungefär.
 
Ok jag förstår.. Jag har vanlig snurr disk på min WHS2011 och den är lite slö när man startar om. Jag har ssd på min workstation och det va ett lyft när jag köpte den. Ja det skulle vara fint med lite snabbare omstart.. Mitt 1-wire lan hänger sig ibland och då måste jag starta om hela servern. Det går i vågor hur ofta det blir. Jag har ingen UPS, servern dök igår när jag fingrade på elen och det blev mörkt i hela huset..:) Jag bor sist på nätet så jag får lite störningar från alla grannar. Jag vet inte om det är det som gör att 1-wire nätet hänger sig.
 
erik5678 skrev:
Om du är öppen för en öppen källkodslösning så kanske du bör ta en titt på FreeNAS. Den är väldigt populär för lagring, plus att det finns massor med paket/plugins för allt möjligt som till exempel mediaservrar.
Har du erfarenhet av hur backupen fungerar där? Är den jämförbar med den bare metal vi har i WHS?
Det är ändå något som är guld värt i hur jag använt det i WHS 2k3. Jag har all lagring på servern och tar automatisk backup på alla mina datorer varje natt. Då jag exkluderat alla temp-mappar, downloads osv i kombination med SSD och gigabitnät så går det väldigt snabbt att ha en komplett backup.
När en dator börjar krångla är det ju bara att rulla tillbaka dem över nätverket. Fick in ett elakt virus på en dator nyligen, det tog inte ens en timme att ha den som den var kvällen innan. (Jämför det med något dygn med Windows Update vid ominstallation)
Likaså hade jag ett måndagsexemplar av en SSD i våras som inte en gav hälften av utlovad hastighet. Det som tog tid där var att montera i och ur disken bakom moderkortsplåten i mitt R4-chassi, kopieringen av data tog ingen tid alls.
Jag har sett många backuplösningar men har inte sett att någon kan mäta sig mot vad vi haft i WHS.
 
Bjurran skrev:
Har du erfarenhet av hur backupen fungerar där? Är den jämförbar med den bare metal vi har i WHS?
Det är ändå något som är guld värt i hur jag använt det i WHS 2k3. Jag har all lagring på servern och tar automatisk backup på alla mina datorer varje natt. Då jag exkluderat alla temp-mappar, downloads osv i kombination med SSD och gigabitnät så går det väldigt snabbt att ha en komplett backup.
När en dator börjar krångla är det ju bara att rulla tillbaka dem över nätverket. Fick in ett elakt virus på en dator nyligen, det tog inte ens en timme att ha den som den var kvällen innan. (Jämför det med något dygn med Windows Update vid ominstallation)
Likaså hade jag ett måndagsexemplar av en SSD i våras som inte en gav hälften av utlovad hastighet. Det som tog tid där var att montera i och ur disken bakom moderkortsplåten i mitt R4-chassi, kopieringen av data tog ingen tid alls.
Jag har sett många backuplösningar men har inte sett att någon kan mäta sig mot vad vi haft i WHS.
Jag ska erkänna att jag inte har någon erfarenhet av backuper med WHS eller FreeNAS, då jag själv bara har kört FreeNAS som lagringsserver, och endast läst om WHS. Windowsbackuper verkar ju helt klart vara smidigt i WHS.

I dokumentationen för FreeNAS står det lite om Shadow Copy och snapshots, kan detta vara något kanske? http://olddoc.freenas.org/index.php/Windows_%28CIFS%29_Shares#Configuring_Shadow_Copies

Jag kör själv imagebackup då och då på den windowsmaskin jag har kvar, och då med Macrium Reflect mot en CIFS-delning. Annars körs backuper på virtuella maskiner (mest linux) som snapshots över NFS och Macarna kör Time Maschine mot en Synology, vilket för övrigt är en riktigt trevlig NAS om man inte vill pilla med hårdvaran själv.
 
Nu har det som inte fick hända hänt... Igår fick vi ett strömavbrott och efter detta så bootar inte min acer H340 längre.
Den startar, nätverk blinkar och sedan stannar den och lampor för hd 2 och 3 lyser rött.
Har provat alla konstens regler om att få den till recoverymode, men misslyckas. Jag hittar inte servern med w7 Har en xp-dator, men där verkar cd-spelaren gett upp...

Någon idé på vad jag kan göra? Det är whs v1
 
Detta luktar ju mer fel på moderkort eller nätagg än diskfel......
 
Plocka ur alla diskar utom systemdisken och se om den startar. Jag har varit med om att en defekt drive har stoppat hela maskinen.
 
Tyvärr hjälpte inte det...
 
Någon som vet om det går att flytta diskarna till en annan dator och rädda filerna?
 
Ja man gör en ny installation av whs och stopar sedan in diskarna. Diskarna går också att läsa invilken windowsburl som helst, men det är lite stökigt eftersom filerna ligger lite här och där om du använt duplicering.....
 
  • Gilla
plaggis
  • Laddar…
Om man gör en nyinstallation, finns det då ingen risk att man tappar bort filerna på de andra diskarna?
 
Det står hur man gör tidigare i denna tråd.....jag har inga detaljer färskt.

En sak du behöver se upp med är att systemdisken även den innehåller data. Jag skulle göra en ev ominstallation på en ny disk, inte på en där data finns.
 
Jag har lyft ut systemdisken och satt den i en extern docka till PC. Den låter inte ok. Denna disk är på 500gb, har beställt en ny. Går det temporärt att installera på en omformatterad 120gb för att konstatera om disken är kass?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.