Lägger ut frågan igen och kollar vad ni hittat när det gäller den automatiska backupen av datorerna. Det är egentligen bara det som hindrar mig från att bygga en ny homeserver baserad på windows 10 när det släppts
Funderar på om Windows ska få sköta lagringen eller om jag ska köra StableBit men antar att det kan få bli en senare fråga.
 
...jaha nu sitter jag här igen med en WHS som inte svarar på tilltal. Svarar på ping, allt lyser grönt på lådan men jag kan inte göra en Remote desktop connction och inga shares är tillgängliga. Nu har jag ju backup på allt viktigt men ändå....vore ju kul att blåsa liv i den en gång till innan jag kör över den med Jeepen.
 
Efter en tredje omstart lever den igen och verkar fungera som vanligt. Eventlog visar fel men inga som jag kan tolka till något vettigt. Homeserver consollen ser helt vanlig ut.
 
MathiasS skrev:
...jaha nu sitter jag här igen med en WHS som inte svarar på tilltal. Svarar på ping, allt lyser grönt på lådan men jag kan inte göra en Remote desktop connction och inga shares är tillgängliga. Nu har jag ju backup på allt viktigt men ändå....vore ju kul att blåsa liv i den en gång till innan jag kör över den med Jeepen.
Har haft samma problem med min server, det visade sig att vara en av diskarna som bråkade. Har tröttnat på WHS och har köpt en Proliant Microserver som skall få köra bla Ubuntu server.
 
Diskarna verkar ok.....

Men, nästa steg är som du säger att byta OS och köra FreeNas eller liknande, behöver nog inte byta HW egentligen.
 
Nu har samma elände hänt igen. Misstänker att problemet inte är själva WHS-applikationen utan IP-relaterat. Bootade om min router (med mål att rensa arp-cash) och startade sedan om WHS'en. Då började den plötsligt svara på tilltal.

Felet skulle alltså kunna vara i routern. Kör ddwrt på en modern Netgear.

MEN, Om man skulle ta och byta operativsystem på just denna HP hårdvara, vad stöter man på för problem? Någon med erfarenhet?

Det är en HP x310.

http://www.wegotserved.com/2010/06/02/hands-on-hp-x310-data-vault/
 
Du kommer att få jobba en del.
Den saknar ju grafik osv så det blir lite knöligt att installera något nytt på den
 
MathiasS skrev:
Det kanske är bättre att börja om med denna....

[länk]
Nänänä! Inte köpa nya prylar! :D
Hur som helst var det ett väldigt bra pris på en trevlig serverhårdvara.
 
När jag googlar lite så ser jag att freenas funkar på microserver gen 8 och med lite mer minne kör man zfs..... Det kanske blir bra.
 
MathiasS skrev:
När jag googlar lite så ser jag att freenas funkar på microserver gen 8 och med lite mer minne kör man zfs..... Det kanske blir bra.
Glöm inte att du ovillkorligen skall använda ECC-minnen om du vill köra ZFS. Hela dataintegriteten i ZFS hänger på att databitarna i minnet alltid är rätt.
 
Den verkar levereras med ecc.

Om man då har 4 diskar på 2-3 TB, bör man köra någon raid-variant? Raidz? Eller ska jag bara se till att ta backup ofta....
 
M
MathiasS skrev:
Den verkar levereras med ecc.

Om man då har 4 diskar på 2-3 TB, bör man köra någon raid-variant? Raidz? Eller ska jag bara se till att ta backup ofta....
Det beror väl på hur gärna du vill ha kvar datan om något händer. Jag hade kört raid 10 OCH backup, gärna mot extern site (t ex diino.se) om du har bra tut i pipan (hög bandbredd).
 
Backup offsite har jag redan, till ett hus i nästa kvarter.

Raid10 känns lite trist när man bara har 4 platser för disk, behöver byta alla diskar jag har till större disk då....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.