cust3000 skrev:
Jag gör som du, Erik.
Slitsar spår med cirkelsågen, sedan flexslang.
Men innan jag skruvar gips blandar jag till putsbruk och fyller spåren med, detta gör att man får det lite krångligare (att dra skruven) om man, i framtiden, råkar skruva precis där elen är dragen.
Smart! Jag gör så att jag lägger spåret på ett ställe där jag osannolikt skulle vilja skruva/spika i framtiden. DVS ca 10-15cm från golv eller tak.
 
erik_n skrev:
Smart! Jag gör så att jag lägger spåret på ett ställe där jag osannolikt skulle vilja skruva/spika i framtiden. DVS ca 10-15cm från golv eller tak.
Precis, så gör jag med.
Största risken är om man gått upp med flexslang vid något hörn.
(Om någon annan i framtiden skulle få för sig att sätta upp en hörnhylla eller liknande)
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
erik_n skrev:
Kanske går att lösa på något fiffigt sätt. Spacklet måste ju ha något att bottna mot dock.
Om man istället sågar upp ett bredare spår, typ 10cm, sedan lägger i skivmaterial bakom kanten så man får en fals på insidan runt hålet. Som en ram liksom... Då kan man limma/skruva tillbaka "locket" som man sågat bort. Lite spackla & måla så blir det säkert prima :cool:

Öh, kanske lite rörigt förklarat men i mitt huvud är det glasklart (y)
Jag förstår hur du tänker och det borde ju kunna funka. Men jag kanske ändå river ner skiten eftersom det är en riktigt jävlig glasfiberväv på väggarna nu.
 
  • Gilla
erik_n
  • Laddar…
Kul att se att du kämpar på...själv ska jag ev göra en budgetrenovering av tvättstugan...samlar kraft nu ;)
 
Kollade nyss av vad jag landade på i elförbrukning 2014...

Sjukt nöjd med tanke på att första året i huset låg vi på över 50 000 kWh...

Följande har gjorts för att förbättra energiprestandan:
Tilläggisolering
Nya fönster
Bergvärme
Golvvärme i hela huset

Kvar att göra:
Isolera vinden, endast 120mm där nu.

Vi är 2 vuxna och 2 barn i hushållet. Håller ca 24gr varmt och duschar säkert 40min dagligen... vi snålar helt enkelt inte.
Huset är på 228kvm inkluderat inredd och uppvärmd källare.

Förbrukning 2014: 12146 kWh
:cool:
 
  • Gilla
hantverkare1 och 12 till
  • Laddar…
Sakta men säkert... All gips är uppe och det räckte nästan :) fick vara lite kreativ på slutet!

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu iväg å handla spackel å färg!
 
Humm... Väldigt många små bitar, gillar du att spackla :wow::D
 
  • Gilla
hantverkare1 och 1 till
  • Laddar…
MB77 skrev:
Humm... Väldigt många små bitar, gillar du att spackla :wow::D
Bara att bredspackla :)
 
Klippte till en kantlist för att få ett snyggt foderfritt avslut mot dörrkarmen. Kan nog bli bra tillslut :)


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första vändan spacklad på väggarna.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sovrummet är nu spacklat 2ggr och förhoppningsvis så hinner jag få klart målning lagom till helgen. Eller jag måste vara klar :) I helgen drar har vi barnvakt och bygghjälp. Målsättningen är att riva lite väggar och golv, lägga nytt spångolv, golvvärme (el och vatten), flytspackla och kanske tom lägga klinker. Den som lever får se :banghead:

Material för helgens bravader börjar komma på plats nu iallafall, så det finns inga ursäkter :cool:
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
erik_n skrev:
I helgen har vi barnvakt och bygghjälp. Målsättningen är att riva lite väggar och golv, lägga nytt spångolv, golvvärme (el och vatten), flytspackla och kanske tom lägga klinker. Den som lever får se :banghead:
Va..??
Vad är det du ska härja med nu?
Har du grävt ut ett nytt underjordiskt rum? :eek:
 
  • Gilla
erik_n och 1 till
  • Laddar…
Raceman skrev:
Va..??
Vad är det du ska härja med nu?
Har du grävt ut ett nytt underjordiskt rum? :eek:
A det vore ju tokball! men tyvärr är det "bara" hallen som ska få sig sätta livet till, för att sedan likt fågeln fenix, återuppstå ur askan!
 
Vägg bortplockad. Golv upprivet och återställt. Vattenslinga på plats. Armering på plats. Nu bara tejpa elslinga å slå på lite spackel :)


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Blir nog kanon detta! :)
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Bra jobbat :)
Inte mycke kvar nu ju (y)
 
SC Aero skrev:
Bra jobbat :)
Inte mycke kvar nu ju (y)
Nu morgonkaffe.... sen iväg till bygghandeln och köpa mer spackel. Det var så oerhört snett att det kommer gå minst 50L extra spackel :S
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.